mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Skoda 130 RS - protoplasta sukcesów rajdowych

Skoda 130 RS - protoplasta sukcesów rajdowych

Marka Skoda w rajdach jest obecna od dawna, a jej sukcesy są niepodważalne. Przenieśmy się jednak kilkadziesiąt lat wstecz. Wtedy to na rajdowych trasach "szalała" dziś już kultowa Skoda 130 RS.

Skoda 130 RS - protoplasta sukcesów rajdowych
By móc mówić o 130 RS musimy najpierw uporządkować chronologię. Po wielkim pożarze, który wybuchł w fabryce Skody w Mlada Boleslav model 1000 MB zastąpiono nowym S100/110 (typ 722). Auto było tak naprawdę modernizacją poprzednika i produkowano je w latach 1969-1976. W Kvasinach rozpoczęto z kolei produkcję bardzo ciekawego modelu coupe, wyróżniającego się szybami bez ramek i kubełkowymi fotelami. auto zasilał 1,1-litrowy motor o mocy 62 KM, co przy masie 835 kg dawało prędkość maksymalną 145 km/h (od 0 do 100 km/h w czasie 18,5 sekundy).

Coupe zbierało bardzo dobre opinie, a wielu kierowców rozpoczynało starty w rajdach za kierownicą tego modelu To sprawiło, że w 1972 roku Czesi stworzyli model 120 Rally. Auto posłużyło do opracowania dwóch znamiennych prototypów: 180 RS i 200 RS. Kolejnym samochodem, bazującym na 110 R była Skoda 130 RS (typ 735).



Skoda 130 RS miała silnik umieszczony za tylną osią połączony z 4-biegowa skrzynią. Czterocylindrowy motor OHV o pojemności 1289 cm3 zasilały dwa gaźniki Webbera ze stopniem sprężania od 10,5 do 11,7:1. Moc maksymalna wynosiła zaś 100-145 KM. Prędkość maksymalna auta zawierała się w przedziale 145-210 km/h. Pierwszą setkę Skoda 130 RS osiągała w czasie 7,5-8,5 sekundy.

Historyczna "rajdówka" charakteryzowała się masą ok. 750 kg. Długość wynosiła 4255 mm, szerokość 1710 mm zaś wysokość od 1275 do 1340 mm. Rozstaw osi to 240 mm.

Rok 1976 przynosi sukces norweskiego duetu John Haugland i Arild Antonsen, którzy modelem R130 wygrywają Rajd Barum, eliminację Mistrzostw Europy. Rok później tę samą imprezę wygrywa Czech Valclav Blahna, również za kierownicą R130.

W 1977 roku czeskie załogi stanęły na 37. Rajdzie Polski. Załoga Blahna-Hlavka zajął 3. miejsce w generalnej klasyfikacji, a dwie pozostałe Skody ukończyły rajd w pierwszej 10. W 1978 Blahna/Hlavka zajęli 4. miejsce w „generalce”, Kvaizar/Kotek 5., a Jirzi Sedivy/Jirzi Janecek 7. i dzięki temu wygrali klasyfikację zespołową Rajdu Polski.



Zespół Skody był jedynym zespołem fabrycznym w Mistrzostwach Europy w latach 1978-1979. W 1980 Skoda zdobyła tytuł wicemistrza, a rok później tytuł mistrzowski na torach Europy w kategorii zespołowej. Zmierzch Skody 130 RS przyszedł w momencie, gdy poprzednik FIA - FISA (Międzynarodowa Federacja Sportów Samochodowych)  zlikwidowała klasę pojemnościową do 1300 cm3.

Dziś Skoda walczy na trasach rajdowych z najnowszą bronią, Fabią R5, która bazuje na trzeciej generacji Skody Fabii.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Skoda
Tematy w artykule: Skoda

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport