mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Skoda Favorit - minęło 30 lat od premiery

Skoda Favorit - minęło 30 lat od premiery

W połowie roku 1982 roku projekt nowoczesnej, przednionapędowej Skody otrzymał zielone światło od ministerstwa oraz bardzo szybki termin wdrożenia do produkcji wieloseryjnej na początek sezonu 1985. W ten sposób powstała popularna Skoda Favorit.

Skoda Favorit - minęło 30 lat od premiery
Bazą rozwojową dla nowego modelu był projekt Š780 z nadwoziami autorstwa Jaroslava Kindla, powstałe w latach 1978-80. Wygląd karoserii i wnętrza opracowało studio Stile Bertone SpA. Pierwszą, wzorcową karoserię Włosi zaprojektowali w ostatnich dniach grudnia 1984 roku. W tym samym czasie techniczna baza dojrzewała lokalnie, pod kierownictwem wybitnych inżynierów, w składzie m.in.: Petr Hrdlička, Rudolf Kužela, Jan Nepomucki, Bohuslav Urválek.
 
Z powodu ogromnych kosztów projekt jednostek napędowych OHV przełożono w czasie, doraźnie modernizując sprawdzoną jednostkę 1.3OHV. Opracowywane rozwiązania techniczne, konsultowane niejednokrotnie z najlepszymi, światowymi centrami rozwojowymi branży motoryzacyjnej (min. Porsche), testowano również w ukryciu, pod karoserią popularnego, japońskiego kompaktu.

Efekt prac w postaci Skody Favorit zaprezentowano oficjalnie na 29. Międzynarodowych Targach Przemysłowych w Brnie, organizowanych w dniach 16-23 września 1987 roku. Zaprezentowano na nich pojazdy z serii bezpośrednio przedprodukcyjnej, kompletowanej gorączkowo od 1 lipca. Wersja produkcyjna zadebiutowała z lekkim opóźnieniem dopiero w 1988 roku. Projekt był rozpatrywany w kategorii wielkiego sukcesu. Samochód stworzono przy użyciu własnych sił i środków, nie korzystając z licencji i obcych podzespołów.

Konstrukcja stała się bazą techniczną dla następcy - modelu Felicia, który wytrzymał na rynku do progu XXI wieku. Przy okazji pomogła marce znaleźć silnego partnera strategicznego - koncern Volkswagen. W chwili premiery, podstawowa wersja modelu, czyli 136L kosztowała 84 600 koron. Do końca 1987 roku powstało niespełna dwieście egzemplarzy. Pierwszym miejscem produkcji modelu FAVORIT była fabryka w Vrchlabi. Produkcja w zakładzie macierzystym ruszyła dopiero późnym latem następnego roku.

Skoda Favorit 136L, Typ 781, 1987 - dane techniczne

  • silnik: rzędowy, czterocylindrowy, czterosuwowy; górnozaworowy OHV, chłodzony cieczą, wał korbowy podparty w trzech punktach, napęd rozrządu za pośrednictwem łańcucha, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający koła przednie
  • moc maksymalna: 62 KM przy 5000 obr/min
  • maksymalny moment obrotowy: 100 Nm przy 3000 obr/min
  • skrzynia przekładniowa: pięciostopniowa, manualna, w pełni zsynchronizowana
  • rozstaw osi: 2450 mm
  • rozstaw kół: 1400 mm - przednich i 1365 mm - tylnych
  • wymiary zewnętrzne: długość 3815 mm, szerokość 1620 mm, wysokość:1415 mm
  • pojemność bagażnika: 251 l
  • czas przyspieszenia 0-100 km/h: 14 s
  • prędkość maksymalna: 150 km/h
  • średnie zużycie paliwa: 5,2 l przy 90 km/h, 7,2l przy 120 km/h i 7,4 l w warunkach jazdy miejskiej
  • ilość zbudowanych egzemplarzy: 783 183 sztuk
Zobacz koniecznie: Wszystko o Skoda Favorit Wszystko o Skoda
Tematy w artykule: Skoda Skoda Favorit

Podobne wiadomości:

Szef Skody z prestiżowym tytułem

Szef Skody z prestiżowym tytułem

Aktualności 2017-09-27

Sportowa Skoda Karoq już za dwa lata

Sportowa Skoda Karoq już za dwa lata

Aktualności 2017-10-05

Komentuj:

~LucjanEl 2017-07-19

Oj tak, Skody to są dopiero samochody z tradycją... Do tej pory jak pożyczam samochód w Panel to sięgam właśnie na nowe modele Skody. Co prawda technologia poszła na przód nawet w nich ale komfort i niezawodność dalej wysokie

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Wiesmann uratowany?
Wiesmann uratowany?
Kilka miesięcy temu poszczęściło się TVR, a teraz przyszedł czas na kolejnego producenta sportowych samochodów. Właściciele niemieckiej marki snują ambitne plany wskrzeszenia produkcji.