mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Skoda Felicia - pierwsza pod skrzydłami VW

Skoda Felicia - pierwsza pod skrzydłami VW

Skoda Felicia to początek sukcesów czeskiej marki w Europie. To protoplasta ultrapopularnej Fabii i pierwszy model Czechów, stworzony wspólnie z niemieckim koncernem. Jeśli ktoś doszukuje się historii Skody i jej sukcesu powinien zacząć właśnie od modelu Felicia.

Skoda Felicia - pierwsza pod skrzydłami VW

5 września 1994 roku. Z taśm montażowych w Mladá Boleslav zjeżdża pierwsza Felicia. Ale jej historia zaczęła się kilka lat wcześniej. Konstrukcja, nosząca imię słynnego roadstera produkowanego w latach 1959-64, zastąpiła w programie produkcyjnym model Favorit. Prace nad tym autem zaczęły się krótko po włączeniu marki w struktury koncernu VW, jeszcze w 1991 roku. Rok później gotowe były już pierwsze prototypy.

W październiku 1994 roku odbyła się premiera nowego modelu w Pradze na moście Karola. Zaprezentowano wówczas samochody w barwach narodowych Republiki Czeskiej. W chwili swej premiery, Felicia była oferowana ze sprawdzonym benzynowym silnikiem 1.3 OHV zasilanym układem jednopunktowego wtrysku - o mocy 54 KM bądź 68 KM. Na rynki eksportowe kierowano auta z odmianą silnika zasilanego przez gaźnik i mocy 58 KM.

Zainteresowanie było bardzo duże. Poprzez napływ zamówień premiery na innych, światowych rynkach musiały zostać odsunięte. Także w Polsce, w roku 1995 liczba chętnych na nową Felicię spowodowała powrót zapisów na listy oczekujących oraz przedpłaty. Jako ciekawostkę warto dodać, że Felicia była produkowana również w Poznaniu, skąd wyjechało ponad 130 tysięcy sztuk.

Rok po premierze wprowadzono nowości. Pojawił się silnik konstrukcji VW 1.6 MPI o mocy 75 KM oraz wolnossący diesel 1.9 D 64 KM. Później doszły liczne opcje dodatkowe, na przykład wspomaganie układu kierowniczego, system ABS czy gazowe poduszki bezpieczeństwa, które pojawiły się w marce po raz pierwszy w historii. 

Początkowo oferowana jako hatchback później pojawiła się też jako Combi, dwumiejscowa Felicia Pickup, dwu- lub pięciomiejscową Van Plus, bazującą na Combi, czy wreszcie rekreacyjną Fun. Nie zapomniano także o odmianie wieńczącej gamę – bogato wyposażonej i elegancko wykończonej wersji Laurin & Klement oraz o opcji układu klimatyzacji wnętrza.

Na początku 1998 roku Skoda Felicia przeszła facelifting. Wyglądem upodobniła się nieco do bestsellerowej Octavii. Zmianom uległ przedni grill, reflektory oraz tylna część nadwozia. Pojawiło się też lepsze wyposażenie standardowe oraz materiały wyższej jakości. 

Tuż przed końcem 1998 roku linię montażową opuszcza milionowy egzemplarz Skody Felicii. Na horyzoncie pojawia się już następca – Fabia, jednak popyt na Felicię jest wciąż na tyle wysoki, że zapada decyzja o przeniesieniu jej produkcji do zakładu Kvasiny. Tam wytwarzano ją aż do 21 czerwca 2001 roku, wspierając sprzedaż licznymi, atrakcyjnymi edycjami specjalnymi, np. Mystery, Spring czy Trumf. Dziś, wiele z nich – chociażby Blu Sky z miękkim zwijanym dachem od Webasto czy Magic – są już poszukiwane przez kolekcjonerów. Z kolei specjalnie dla naszego rynku przygotowano m.in. edycje: Genua, Lato, Kliff i Perfekt. Łącznie, w latach 1994-2001 zbudowano ponad 1,4 miliona egzemplarzy wszystkich wersji, w tym najwięcej – 915 853 sztuk – odmiany hatchback, a najmniej – 3 992 egzemplarze – weekendowej Fun.

Skoda Felicia zalicza się do najważniejszych modeli w historii czeskiej marki. Stanowi pomost pomiędzy modelem Favorit a Fabią pierwszej generacji, z roku 1999. W okresie produkcji tego właśnie modelu, Skoda była świadkiem największych zmian organizacyjnych i przeobrażeń związanych z nowym, strategicznym partnerstwem.

Dane techniczne pierwszej Skody Felicia 1.3 LXi:

  • moc: 68 KM przy 5500 obr./min
  • moment obrotowy: 100 Nm/3750 obr./min
  • wymiary: długość 3860 mm, szerokość 1630 mm, wysokość 1420 mm, rozstaw osi 2460 mm
  • masa własna: 945 kg
  • przyspieszenie: 0-100 km/h: 16 s
  • prędkość maksymalna: 150 km/h
  • średnie zużycie paliwa: 6,9 l/100 km

 

Zobacz koniecznie: Wszystko o Skoda Felicia Wszystko o Skoda
Tematy w artykule: Skoda Skoda Felicia

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport