mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Skoda Octavia z 1.0 TSI i systemem DCC

Skoda Octavia z 1.0 TSI i systemem DCC

Kompaktowa Skoda została wyposażona w nowy silnik benzynowy oraz adaptacyjny system zmiennego trybu jazdy Dynamic Chassis Control (DCC).

Skoda Octavia z 1.0 TSI i systemem DCC

Skoda Octavia będzie teraz jeszcze bardziej dynamiczna i oszczędna. Pod maskę trafił właśnie nowy, trzycylindrowy silnik o pojemności 1.0 TSI. Tym samym będzie to najmniejszy silnik w rozbudowanej gamie jednostek benzynowych i wysokoprężnych. Rozpiętość mocy w tym modelu sięga aż po sportowe wersje RS o mocy 230 KM przy technologii TSI i 184 KM dla wersji TDI.

Debiutująca pod maską turbodoładowana, trzycylindrowa jednostka zastąpiła czterocylindrowy silnik o pojemności 1,2 litra. Ze pojemności 999 cm3 udało się wydobyć 115 KM mocy i 200 Nm momentu obrotowego w zakresie obrotów 2000–3500 obr./min. Inżynierowie popracowali w tym silniku nad komfortem akustycznym i dynamiką przewyższającą zastępowaną wersję.

Silnik występuje w połączeniu z siedmiobiegową skrzynią automatyczną DSG, dzięki której rozpędza się od 0 do 100 km/h w 10 sekund. Prędkość maksymalna tej wersji to 202 km/h. Z sześciobiegową skrzynią ręczną czas przyspieszenia do 100 km/h wynosi 9,9 sekundy.

Zmniejszyło się też znacznie zużycie paliwa. Wersja liftback z siedmiobiegową skrzynią DSG może pokonać 100 km zużywając średnio tylko 4,6 litra paliwa. Wersja kombi zużywa średnio 4,7 l/100 km ze skrzynią manualną.

Dzięki kompaktowej budowie i skrzyni korbowej wykonanej z aluminium, trzycylindrowa jednostka napędowa waży tylko 78 kg. Aluminiowe tłoki i kute korbowody są wyważone w taki sposób, by zapewnić cichą i gładką pracę bez potrzeby instalacji wałka wyrównoważającego. Cała konstrukcja zapewnia niską masę bezwładności i minimalne straty energii przy tarciu wewnętrznym. Skrzynia korbowa i głowica cylindrów posiadają swoje własne obiegi układu chłodzenia, a kolektor wydechowy zintegrowany z głowicą cylindrów ma kluczowe znaczenie w wydajnym układzie termoregulacji całego silnika. Dla udoskonalenia sposobu dostarczenia paliwa do silnika, wałki rozrządu zaworów ssących i wydechowych mogą być regulowane o odpowiednio 50 i 40 stopni obrotu.    Paliwo wtryskiwane jest bezpośrednio do komory spalania pod wysokim ciśnieniem sięgającym 250 barów. Intercooler turbosprężarki jest zintegrowany z dolotem, błyskawicznie podnosząc ciśnienie doładowania do nawet 1,6 bara.

To nie koniec nowości, ponieważ w Octavii przeznaczonej na rok modelowy 2017 pojawiło się zawieszenie adaptacyjne DCC wraz z wyborem profilu jazdy (Dynamic Chassis Control). Wybór profilu jazdy (Driving Mode Select) umożliwia dopasowanie niektórych parametrów samochodu do potrzeb i upodobań kierowcy. Dostępne tryby jazdy Comfort, Normal i Sport zmieniają nastawy układu napędu, układu kierowniczego i charakterystykę amortyzatorów.

Jak działa system DCC? Sztywność amortyzatorów jest regulowana zaworem sterującym przepływem oleju w ich wnętrzu. Zawór ten jest elektronicznie sterowany na podstawie warunków na drodze, stylu jazdy kierowcy i wybranego przez niego trybu pracy. Pełne otwarcie zaworu zapewnia skuteczniejsze tłumienie nierówności, małe – bardziej precyzyjne i pewne prowadzenie ze skuteczniejszym hamowaniem i zminimalizowanymi przechyłami. DCC przyczynia się także do poprawy bezpieczeństwa czynnego: funkcja automatycznie zmienia ustawienie z Comfort na Sport w sytuacjach awaryjnych, dzięki czemu zapewnia maksymalną stabilność i skraca drogę hamowania.

Zobacz koniecznie: Wszystko o Skoda
Tematy w artykule: Skoda skoda2016

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport