mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Skoda Octavia z 1.0 TSI i systemem DCC

Skoda Octavia z 1.0 TSI i systemem DCC

Kompaktowa Skoda została wyposażona w nowy silnik benzynowy oraz adaptacyjny system zmiennego trybu jazdy Dynamic Chassis Control (DCC).

Skoda Octavia z 1.0 TSI i systemem DCC

Skoda Octavia będzie teraz jeszcze bardziej dynamiczna i oszczędna. Pod maskę trafił właśnie nowy, trzycylindrowy silnik o pojemności 1.0 TSI. Tym samym będzie to najmniejszy silnik w rozbudowanej gamie jednostek benzynowych i wysokoprężnych. Rozpiętość mocy w tym modelu sięga aż po sportowe wersje RS o mocy 230 KM przy technologii TSI i 184 KM dla wersji TDI.

Debiutująca pod maską turbodoładowana, trzycylindrowa jednostka zastąpiła czterocylindrowy silnik o pojemności 1,2 litra. Ze pojemności 999 cm3 udało się wydobyć 115 KM mocy i 200 Nm momentu obrotowego w zakresie obrotów 2000–3500 obr./min. Inżynierowie popracowali w tym silniku nad komfortem akustycznym i dynamiką przewyższającą zastępowaną wersję.

Silnik występuje w połączeniu z siedmiobiegową skrzynią automatyczną DSG, dzięki której rozpędza się od 0 do 100 km/h w 10 sekund. Prędkość maksymalna tej wersji to 202 km/h. Z sześciobiegową skrzynią ręczną czas przyspieszenia do 100 km/h wynosi 9,9 sekundy.

Zmniejszyło się też znacznie zużycie paliwa. Wersja liftback z siedmiobiegową skrzynią DSG może pokonać 100 km zużywając średnio tylko 4,6 litra paliwa. Wersja kombi zużywa średnio 4,7 l/100 km ze skrzynią manualną.

Dzięki kompaktowej budowie i skrzyni korbowej wykonanej z aluminium, trzycylindrowa jednostka napędowa waży tylko 78 kg. Aluminiowe tłoki i kute korbowody są wyważone w taki sposób, by zapewnić cichą i gładką pracę bez potrzeby instalacji wałka wyrównoważającego. Cała konstrukcja zapewnia niską masę bezwładności i minimalne straty energii przy tarciu wewnętrznym. Skrzynia korbowa i głowica cylindrów posiadają swoje własne obiegi układu chłodzenia, a kolektor wydechowy zintegrowany z głowicą cylindrów ma kluczowe znaczenie w wydajnym układzie termoregulacji całego silnika. Dla udoskonalenia sposobu dostarczenia paliwa do silnika, wałki rozrządu zaworów ssących i wydechowych mogą być regulowane o odpowiednio 50 i 40 stopni obrotu.    Paliwo wtryskiwane jest bezpośrednio do komory spalania pod wysokim ciśnieniem sięgającym 250 barów. Intercooler turbosprężarki jest zintegrowany z dolotem, błyskawicznie podnosząc ciśnienie doładowania do nawet 1,6 bara.

To nie koniec nowości, ponieważ w Octavii przeznaczonej na rok modelowy 2017 pojawiło się zawieszenie adaptacyjne DCC wraz z wyborem profilu jazdy (Dynamic Chassis Control). Wybór profilu jazdy (Driving Mode Select) umożliwia dopasowanie niektórych parametrów samochodu do potrzeb i upodobań kierowcy. Dostępne tryby jazdy Comfort, Normal i Sport zmieniają nastawy układu napędu, układu kierowniczego i charakterystykę amortyzatorów.

Jak działa system DCC? Sztywność amortyzatorów jest regulowana zaworem sterującym przepływem oleju w ich wnętrzu. Zawór ten jest elektronicznie sterowany na podstawie warunków na drodze, stylu jazdy kierowcy i wybranego przez niego trybu pracy. Pełne otwarcie zaworu zapewnia skuteczniejsze tłumienie nierówności, małe – bardziej precyzyjne i pewne prowadzenie ze skuteczniejszym hamowaniem i zminimalizowanymi przechyłami. DCC przyczynia się także do poprawy bezpieczeństwa czynnego: funkcja automatycznie zmienia ustawienie z Comfort na Sport w sytuacjach awaryjnych, dzięki czemu zapewnia maksymalną stabilność i skraca drogę hamowania.

Zobacz koniecznie: Wszystko o Skoda
Tematy w artykule: Skoda skoda2016

Podobne wiadomości:

Skoda Karoq – od kiedy w sprzedaży?

Skoda Karoq – od kiedy w sprzedaży?

Aktualności 2017-08-05

Skoda Karoq - ruszyła produkcja

Skoda Karoq - ruszyła produkcja

Aktualności 2017-07-27

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Kolejny fragment drogi S3 otwarty
Kolejny fragment drogi S3 otwarty
Od wczoraj uległa zmianie organizacja ruchu na budowanym odcinku drogi ekspresowej S3 pomiędzy węzłami Lubin Południe a Legnica Północ. Kierowcy mogą już korzystać z nowego odcinka o długości 6 km.
Austria. Czas na oddech Austria. Czas na oddech