mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Skoda i Ford liderami polskiego rynku

Skoda i Ford liderami polskiego rynku

W minionym roku sprzedaż nowych samochodów osobowych na polskim rynku wyniosła 277.430 sztuk i była o ponad 12 proc. niższa niż przed rokiem i prawie taka sama jak w kryzysowym 2009 r. Polacy w 2011 r. najchętniej kupowali Skody, Fordy oraz Ople.

Skoda i Ford liderami polskiego rynku
Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów w całym 2011 roku zarejestrowano 277.430 nowych samochodów. Było ich mniej o 12,2% (-38.428) niż w 2010 r. Tak słaby wynik był pokłosiem kilku istotnych zdarzeń w minionych dwunastu miesiącach. Przede wszystkim w ubiegłym roku nie było możliwości oferowania samochodów podlegających pełnemu odliczeniu VAT przy zakupie do działalności gospodarczej. Pojawiły się trudności w branży m.in. z dostępnością aut niektórych marek po tsunami w Japonii z początku roku. Swoje zrobiły także spadek wartości złotego wobec euro, obserwowany od sierpnia (o ok. 12%), a także atmosfera kryzysu ogólnoeuropejskiego i światowego.

Od początku roku najwięcej samochodów sprzedała Skoda (32.404, -9%), następnie Ford (23.151, -9,4%) i Opel (21.922, -12,6%). W pierwszej dziesiątce tylko dwie marki odnotowały wzrost sprzedaży w porównaniu z ubiegłym rokiem – Nissan o 14,6% i Hyundai o 0,8%. Tylko nieznaczny spadek liczby sprzedanych aut zaliczył Volkswagen (-0,4%).

Wśród wszystkich obecnych i liczących się na polskim rynku marek samochodowych największy wzrost sprzedaży w 2011 roku zaliczył Chevrolet (7.660, +23,9%), dobrym wynikiem może także się pochwalić Dacia (4.867, +12,1%). Największe straty w porównaniu z 2010 rokiem poniosły Honda (6.790, -37,3%) i Mitsubishi (6.168, -33,3%), a z marek z pierwszej dziesiątki Fiat (17.641, -26,4%) oraz Toyota (18.866, -22,1%).

Sprzedaż nowych samochodów osobowych w 2011 roku
poz.marka
sprzedaż 2011
udział w rynku
zmiana 2011/2010
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
Skoda
Ford
Opel
Volkswagen
Toyota
Fiat
Renault
Hyundai
Nissan
Kia
Peugeot
Citroen
Chevrolet
Suzuki
Honda
Mitsubishi
Volvo
Dacia
Mercedes
BMW
32.404
23.151
21.922
19.947
18.866
17.641
16.936
14.119
13.922
12.735
11.170
10.544
7.660
7.102
6.790
6.168
4.954
4.867
4.862
4.558
11,68%
8,34%
7,90%
7,19%
6,80%
6,36%
6,10%
5,09%
5,02%
4,59%
4,03%
3,80%
2,76%
2,56%
2,45%
2,22%
1,79%
1,75%
1,75%
1,64%
-9,0%
-9,4%
-12,6%
-0,4%
-22,1%
-26,4%
-10,0%
0,8%
14,6%
-18,4%
-20,4%
-22,0%
23,9%
5,3%
-37,3%
-33,3%
-2,6%
12,1%
-1,0%
-19,0%


w całym 2011 r. zarejestrowano 1.045.724 nowych i używanych, lekkich samochodów (osobowych i dostawczych). Liczba rejestracji zmniejszyła się o 9,8% (-114.215) w porównaniu do 2010 roku. Był to najniższy rezultat w ciągu ostatnich pięciu lat, gorszy nawet niż w kryzysowym 2009 roku (-55.347). Na zmniejszenie rynku nowo rejestrowanych pojazdów  złożyły się niemal dziesięcioprocentowe spadki, zarówno wśród przywożonych używanych samochodów
(-9,9%), jak i nowych (-9,7%).

Rejestracje nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony wyniosły w 2011 roku 42.695, więcej o 3.957 (+10,2%) niż rok wcześniej. Udało się poprawić w tej grupie pojazdów wyniki dwóch poprzednich kryzysowych lat jednak, jest to nadal mniej niż w przedkryzysowym 2008 roku o 25%.

Według danych w całym roku najwięcej zarejestrowano samochodów dostawczych marki Fiat (9.412), następnie Peugeot (5.096), który prześcignął Citroena (5.019).

Sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony w 2011 roku
poz.
marka
sprzedaż 2011
udział w rynku
zmiana 2011/2010
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
Fiat
Peugeot
Citroen
Renault
Ford
Volkswagen
Mercedes
Iveco
Nissan
Opel
Toyota
9.412
5.096
5.019
4.755
3.924
3.306
2.949
2.103
1.302
1.024
990
22,04%
11,94%
11,76%
11,14%
9,19%
7,74%
6,91%
4,93%
3,05%
2,40%
2,32%
10,0%
17,0%
33,6%
1,3%
12,3%
12,0%
-8,7%
18,4%
39,0%
7,8%
-35,2%

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

Viktorr 2012-01-07

Skoda i ford to samochody często kupowane przez firmy, szkoły jazdy...o bmw dla przedstawiciela handlowego nikt nie słyszał:)

~a.k. 2012-01-05

jak możesz pisać że nie zależy niektórym na wolumenie?? czyli co jak sprzedaż padnie na pysk to będzie i tak ok? plany sprzedażowe mają wszyscy, a to że nie wszyscy sprzedają swoje auta do flot to już ich problem i nie ma ich dlatego w czołówkach sprzedażowych

~DANIEL 2012-01-05

tak naprawdę to porównanie jest istotne dla takich marek jak opel, skoda, toyota, vw, które są typowo flotowymi markami. Reszta aut, typu honda, bmw, mazda itp nie zależy na wolumenie, na wyrabianiu planów sprzedaży... bo ich nie mają. Wg mnie w najbliższych latach najgorzej będą sobie radziły marki takie jak kia, hyundai. ludzie, firmy kupowali bo były tanie, uchodziły za niezawodne i miały wydłużoną gwarancję. Po okresie 3,4 lat kiedy użytkownicy zobaczą jak ciężko sprzedać to cholerstwo i ile tracą na drogim serwisie (chevrolet itp), spadku wartości i pseudo 5-7 letniej gwarancji nie wrócą do "swoich" marek.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Jaguar XKSS - wskrzesili legendę
Jaguar XKSS - wskrzesili legendę
Oto odrestaurowany Jaguar XKSS, który został pokazany w Los Angeles. Auto odbudował zespół specjalistów z Jaguar Land Rover Classic. Powstanie kilka takich egzemplarzy.