mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Skoda i Laurin&Klement już 90 lat razem

Skoda i Laurin&Klement już 90 lat razem

Gdyby nie ta fuzja, do której doszło już 90 lat temu, nie wiadomo, czy dziś nasi południowi sąsiedzi cieszyliby się z posiadania własnej marki samochodowej o tak silnej pozycji na europejskim rynku.

Skoda i Laurin&Klement już 90 lat razem
Choć w pierwszej połowie lat dwudziestych XX wieku firma Laurin&Klement, działająca na rynku już od trzydziestu lat, miała już dość ugruntowaną pozycję, ale znalazła się w takim punkcie, w którym możliwa była albo dalsza ekspansja, albo uznanie wyższości konkurencji.

Głównym problemem niemałego przecież producenta było ciągłe skupienie realnej władzy w rękach wspólników-założycieli (mimo wcześniejszego przekształcenia przedsiębiorstwa w spółkę akcyjną), wysokie koszty produkcji oraz brak przystępniejszych cenowo produktów i unifikacji pozostałych. O ile skupienie się przed laty wyłącznie na produkcji samochodów okazało się dobrą decyzją, o tyle grzechy zaniechania wdrożenia konstrukcji odbiegających nieco od szablonu zaczęły powoli mścić się ze zwielokrotnioną siłą.

Tymczasem wielu krajowych rywali L&K znacznie szybciej upatrzyło szansę zdobycia rynku konstrukcjami możliwie prostymi i przystępnymi cenowo. Ceny takich samochodów jak chociażby Šibrava, Tatra 11 czy Praga Piccolo mieściły się w granicach 34-39 tysięcy koron, podczas gdy cennik marki Laurin & Klement otwierał model 110, oferowany za sumę 59 tysięcy koron, bez żadnych dodatków. W Mladá Boleslav dość dotkliwie przekonano się, że część nabywców omija markę nie tylko ze względu na ceny, lecz – przede wszystkim – na brak produktu, którego poszukują.

Tym samym pomysł o połączeniu sił z dużym partnerem strategicznym – gigantem przemysłowym Skoda z Pilzna - wręcz domagał się realizacji. Korzyści były obopólne – dla L&K oznaczały rozwój niesiony na fali nieograniczonego wręcz kapitału, dla koncernu Skoda – spełnienie snu o własnej dywizji produkującej samochody. Wprawdzie taka została już powołana w 1919 roku, lecz jej program produkcyjny był daleki do zaakceptowania przez szerokiego nabywcę, a ponadto wspierał się na licznych licencjach. Tym samym 27 czerwca 1925 roku uchwałami walnych zgromadzeń spółki akcyjnej Laurin & Klement oraz koncernu Skoda z Pilzna, losy obu przedsiębiorstw skierowano na nowe tory. Kosztem praktycznie nieograniczonej władzy we własnej firmie, panowie V. Laurin i V. Klement powołali do życia jedną z najważniejszych marek samochodowych świata.



Fuzję wymienionych przedsiębiorstw, ministerstwo spraw wewnętrznych zaakceptowało we wrześniu, jednak już wcześniej rozpoczęto szeroko zakrojoną reorganizację mladobolesławskiej fabryki, włączając ją stopniowo w struktury koncernu. Małym wycinkiem tych zmian było odnowienie, przerwanych przez wojnę, kontaktów handlowych z zagranicznymi przedstawicielstwami marki. Jedną z pierwszych lokalizacji wskrzeszonej, zewnętrznej sieci sprzedaży został adres warszawski.

Na czas przejściowy postanowiono oferować w sieci handlowej Laurin & Klement małe modele samochodów, produkowane przez Zbrojovkę Brno, której to udziałowcem był koncern Skoda. Małolitrażowe pojazdy typu Disk (598 ccm/10 KM), a od 1926 roku także Z18 (1004 ccm/18 KM), idealnie poszerzały ofertę w dół – wspomniany, rodzimy model 110 dysponował bowiem silnikiem o pojemności 1791 ccm i mocy 25 KM, który od trzeciej serii (1926) został nawet powiększony (1944ccm/30 KM).    

Aby podkreślić harmonijny przebieg fuzji, przez kilka lat na osłonach chłodnic nowych samochodów można było spotkać równocześnie logo Skody oraz stylizowany napis Laurin & Klement. Założyciele marki otrzymali wysokie stanowiska w nowych strukturach, choć ich znaczenie w całym ogromie koncernu było raczej honorowe.

Fabryka w Mlada Boleslav skupiła się odtąd prawie wyłącznie na produkcji, przeważająca część decyzji większego formatu napływała z central koncernu Skoda umiejscowionych w Pilznie i w Pradze. Absolutny priorytet otrzymały inwestycje związane z procesem wytwórczym i szkoleniem kadr.

Motosport i niekonwencjonalne akcje propagandowe musiały poczekać na swoje czasy. W dniu 29 grudnia 1925 roku spółka akcyjna Laurin & Klement została wykreślona z rejestru przedsiębiorców. Pisany charakterystycznym krojem liter napis zniknął ostatecznie z chłodnic pojazdów oraz materiałów reklamowych w sezonie 1929. Natomiast ostatnie pojazdy, w całości zaprojektowane pod szyldem Laurin&Klement zmontowano w roku 1933 i były to użytkowe modele rodziny Skoda 505.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Skoda
Tematy w artykule: Skoda historia Laurin & Klement

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport