mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Solaris Urbino Hybrid na podbój Europy

Solaris Urbino Hybrid na podbój Europy

Solaris Bus & Coach Sp. z.o.o. oficjalnie zaprezentował w Polsce jeden ze swoich najnowszych modeli - 18-metrowy autobus Solaris Urbino 18 Hybrid - wyposażony w napęd hybrydowy. Jest to pierwszy pojazd komunikacji miejskiej wyposażony w tego typu jednostkę napędową jaki został wyprodukowany i już sprzedany w Europie.

Solaris Urbino Hybrid na podbój Europy

Zaprezentowany po raz pierwszy szerokiej publiczności na targach IAA w Hanowerze, niskopodłogowy Solaris Urbino 18 Hybrid został osadzony na 18-metrowym szkielecie ze stali nierdzewnej jaki spotykany była dotąd w innych modelach producenta z Bolechowa. Dieslowską część napędu stanowi 340-konny silnik firmy Cummins ISLe4 o pojemności 8,9 litra i maksymalnym momencie obrotowym 1500 Nm osiąganym przy 1200 obrotach na minutę.

Drugim elementem napędu autobusu i zarazem jego główną częścią jest system EP DRIVE firmy Allison, która jest częścią globalnego koncernu General Motors. Wspólnie z silnikiem Cummins elementy firmy Allison tworzą napęd hybrydowy łączący w sobie zalety układu równoległego i szeregowego. Zasilanie baterii niklowo-metalowo-wodorowych osadzonych na dachu hybrydowego Solarisa odbywa się za pomocą napędu Ev. Napęd poza bateriami wyposażony został także w dwa synchroniczne sprzęgła oraz trzy przekładnie planetarne. Jednostkę sterującą stanowią z kolei dwa moduły firmy Allison serii 1000/2000. Rolą pierwszej jednostki jest kontrolowanie i zarządzanie pracą napędu hybrydowego, podczas gdy druga odpowiada za współpracę z innymi układami pojazdu. Przy rozpędzaniu pojazd korzysta z energii elektrycznej zasilającej dwa silniki elektryczne. Podczas hamowania silniki zamieniają się w generatory, które ładują baterie w tzw. proces rekuperacji.

Inżynierowie marki Solaris Bus & Coach aktualnie przeprowadzają testy hybrydowego modelu Urbino, które mają potwierdzić korzyści płynące z zastosowania alternatywnego źródła napędu w autobusach miejskich. Sądząc jednak po wynikach badań przeprowadzonych przez Allison Transmission w Stanach Zjednoczonych na flocie kilkuset pojazdów oraz zainteresowaniu ofertą Solarisa potencjalnych klientów, śmiało można stwierdzić, że są one duże. Amerykańskie testy na hybrydowej jednostce zostały przeprowadzone w warunkach codziennej eksploatacji i wykazały, że dzięki silnikom elektrycznym zmniejszenie zużycia paliwa sięga w zależności od warunków drogowych od 20 do 43%. Istotnym wskaźnikiem jest również spadek emisji szkodliwych związków tlenków azotu (zawartości NOx w spalinach) o 10-39% oraz emisji cząstek stałych o 51-97%. Do kolejnych zalet wynikających z zastosowania tego napędu należy zaliczyć, mniejsze koszty eksploatacji i serwisu – rzadsza częstotliwość wymiany oleju, okładzin i tarcz hamulcowych.

Umieszczenie napędu hybrydowego w pierwszym wagonie autobusu za nadkolem pozwala na uzyskanie 50+1 miejsc siedzących, z których 14 dostępnych jest z niskiej podłogi. Łączna liczba pasażerów, którzy jednocześnie będą mogli podróżować w pierwszym egzemplarzu Solaris Urbino 18 z napędem hybrydowym to 131 osób (wersja z maksymalizacją miejsc siedzących). Oczywiście w przyszłości liczba ta może ulec zmianie w zależności od opcji, jaką wybierze klient.

”Ponieważ zwrot dodatkowej inwestycji w hybrydę poprzez oszczędność paliwa w porównaniu z normalnym autobusem jest efektywniejszy w dużych autobusach, uważamy, że właśnie początkowo w tym segmencie Solaris Urbino Hybrid będzie miał najlepszą sprzedaż” – zapewnia Krzysztof Olszewski, prezes Solaris Bus & Coach.

Czytaj także:

Pierwszy w Polsce autobus na etanol 2006-11-07

Hybrydowy Solaris Urbino 2006-07-25

Solaris - to może być wyjątkowo dobry rok 2006-07-24

Nowe silniki w autobusach Solaris Urbino 2006-07-20

Tematy w artykule: Solaris Urbino Hybrid

Podobne wiadomości:

Elektryczny Solaris zachwycał w Brunszwiku

Elektryczny Solaris zachwycał w Brunszwiku

Ciężarówki i Autobusy 2014-04-01

Solarisy już w Finlandii

Solarisy już w Finlandii

Aktualności 2012-12-18

Komentuj:

~ekolog 2006-11-20

nie tyoko autobusy, ale wszystkie pojazdy hyrbydowe, jako te bardziej ekologiczne, powinny miec jakies ulgi, zwolnienia itp a tak to prius czy civic hybrid kosztuja krocie i u nas nei ma tego za wiele

~Podpis: 2006-11-18

A jednak, polska firma i potrafi. Doświadczenia jakie jej założyciel zdobył przy współpracy z neoplanem też dały swoje. Takie autobusy powinny mieć jakieś ulgi podatkowe, np. szybszą amortyzacje albo zwolnienie z innych opłat. Kolejne doskonałe posunięcie Solaris Bus & Coach Sp. z.o.o. - moje gratulacje!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport