mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Solaris Urbino wicemistrzem Bus of The Year 2005

Solaris Urbino wicemistrzem Bus of The Year 2005

Znane są już wyniki IV edycji międzynarodowego konkursu na najlepszy autobus miejski Europy "Bus of The Year". Solaris Urbino II firmy Solaris Bus & Coach z Bolechowa koło Poznania został sklasyfikowany przez międzynarodowe jury na drugim miejscu.

Solaris Urbino wicemistrzem Bus of The Year 2005

Zdobycie  drugiego miejsca w tak prestiżowym w branży konkursie, to  duży  sukces dla naszej firmy. Jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że znaleźliśmy się na drugim miejscu za jednym ze światowych koncernów różnicą tylko jednego punktu, to tytuł wicemistrza nabiera dla nas szczególnego znaczenia. Jest to sukces nie tylko naszej firmy ale całej, polskiej branży autobusowej. Wynik ten świadczy ponadto o innowacyjności i najwyższej jakości produktów Solaris Bus & Coach.- powiedział Krzysztof Olszewski prezes Solaris Bus & Coach.

Jury IV edycji konkursu "Bus of The Year' stanowili dziennikarze branżowi reprezentujący 15 państw europejskich. Każda z osób oceniających autobusy miała do dyspozycji 12 punktów i maksymalnie mogła przyznać jednemu pojazdowi 7 punktów. Końcowa klasyfikacja konkursu Bus of the Year 2005przedstawia się w sposób następujący:

1. MAN Lion`s City - 53 punkty
2. Solaris Urbino II - 52 punkty
3. Volvo 7700 - 36 punktów

Zwycięzca konkursu ma prawo posługiwać się tytułem Bus of The Year 2005.

Bus of The Year, to tytuł przyznawany autobusom miejskim przez dziennikarzy branżowych, zrzeszonych w międzynarodowej organizacji ACE (Association of Commercial Vehicle Editors). Tegoroczna edycja konkursu po raz pierwszy odbyła się w Polsce i miała miejsce w dniach 17-22 maja w Poznaniu. Po raz pierwszy również w konkursie wziął udział pojazd zaprojektowany, skonstruowany i wyprodukowany w Polsce - Solaris Urbino II. Konkurentami Urbino były również wyprodukowane w Polsce ale skonstruowane za granicą: MAN Lion`s City oraz Volvo 7700.
 

Autobusy poddano szczegółowym badaniom technicznym oraz testom jazdy w warunkach o zróżnicowanym stopniu trudności. Pojazdy zostały obciążone do poziomu 4/5 masy całkowitej. Na lotnisku w podpoznańskich Bednarach sprawdzano m.in. przyspieszenie ze startu zatrzymanego do prędkości 20, 40 i 60 km/h, długość drogi hamowania z tych prędkości, zużycie paliwa przy różnych prędkościach i na różnych dystansach. Mierzono również poziom hałasu wewnątrz pojazdu i promień zawracania. 

Jurorzy sprawdzali także zachowanie autobusów w warunkach miejskich. Pojazdy pokonywały kilkunastokilometrowy odcinek ulicami Poznania w czasie największego natężenia ruchu. Badano m.in. poprzeczne przechyły, sposób wchodzenia w zakręty, skuteczność hamulców, synchronizacji i elastyczności skrzyń biegów, a także ergonomię miejsca kierowcy i komfort pasażerów.

Konkursowy Solaris Urbino II jest następcą produkowanego od 1999 roku autobusu Solaris Urbino. Doświadczenia uzyskane z eksploatacji autobusów Solaris Urbino w wielu miastach w Polsce oraz zagranicą doprowadziły w roku 2001 do rozpoczęcia prac projektowych nad autobusem nowej generacji.

Solaris Urbino II, to konstrukcja o lepszych parametrach technicznych i nowoczesnym designie. Z zewnątrz wyróżnia się między innymi pasem nadwozia ponad górną krawędzią okien, która ma  bardziej stromą krzywiznę, dzięki czemu zwiększa się nieco objętość do zabudowy elementów, np. pneumatyki i elektryki pomiędzy narożnikiem, a klapami wewnątrz pojazdu. Konstrukcja narożnika stanowi dodatkową rynienkę deszczową i zapobiega spływaniu wody z dachu pojazdu po ścianach i szybach bocznych. Zmieniono również kształt szyby przedniej tablicy kierunkowej. Boczna tablica kierunkowa umieszczona jest za szybą w obszarze narożnika (a nie na oknie bocznym), a ściana tylna posiada dużą szybę tablicy kierunkowej. Za tą szybą znajdują się światła górne tylne. Lusterka boczne mają  możliwość złożenia na szybę przednią podczas przejazdu przez myjnię.

Modernizacja wnętrza objęła między innymi sposób montażu oświetlenia przestrzeni pasażerskiej. Źródła światła zostały umieszczone pod klapami kanału dachowego, które wykonane są  z "mlecznego", prześwitującego tworzywa sztucznego. Dzięki temu osiągnięto sposób oświetlenia bardziej przyjazny pasażerom, niż w przypadku tradycyjnych świetlówek. Odnosi się wrażenie jak gdyby cały sufit świecił. Obszar zabudowy silnika ("wieża") wykończony jest plastycznymi elementami z tworzywa sztucznego symulującymi kanały dolotowe silnika. Ponadto w wieżę silnika wmontowano obrotomierz, który pozwala pasażerom obserwować pracę silnika.  Polepszony został też dostęp do niektórych części pojazdu, ułatwiających prace serwisowe. Nowością jest wielowarstwowy system tłumienia hałasu komory silnika. Premiera Urbino II odbyła się podczas targów IAA w Hanowerze jesienią 2002 roku.

Wybór najlepszego autobusu miejskiego odbywa się od 1998 roku co dwa lata, przemiennie z wyborem najlepszego autokaru turystycznego. Autobusy są nominowane do udziału w konkursie przez dziennikarzy zrzeszonych w ACE. W ostatniej edycji konkursu "Coach of the Year" na najlepszy autokar Europy Solaris Vacanza produkowany przez Solaris Bus & Coach również zajął drugie miejsce. 

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport