mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Solaris Vacanza 13

Solaris Vacanza 13

Firma Solaris Bus&Coach podczas katowickich Targów Turystyki, Sprzętu Turystycznego, Żeglarskiego i Sportowego GLOB 2004 prezentuje publiczności najnowszą wersję modelu Solaris Vacanza.

Solaris Vacanza 13

NADWOZIE
Solaris Vacanza posiada nadwozie w kształcie klina – do niedawna ten kształt spotykany był jedynie w samochodach osobowych. Umieszczone na dachu osłony kryją umieszczone pomiędzy nimi urządzenie klimatyzacyjne, a także podkreślają aerodynamiczny kształt nadwozia. Odpowiednio wyprofilowany tylny spoiler redukuje turbulencje powietrza w tylnej części pojazdu, powstające podczas szybkiej jazdy, w efekcie zapobiegając osadzaniu się kurzu i błota na tylnej szybie. Przeszklone nadwozie Vacanzy zapewnia znakomite oświetlenie wnętrza i doskonałą widoczność dla każdego pasażera. Mają w tym swój udział okna w kształcie trapezów, które dodatkowo przyczyniają się do zwiększenia wytrzymałości nadwozia autobusu. Umieszczone w przedniej części dachu i zachodzące na pierwsze rzędy siedzeń pasażerskich szyby Targa podkreślają awangardową sylwetkę autobusu, zapewniając doświetlenie przedniej części pojazdu. Charakterystyczna dla autobusów Solaris obniżona dolna prawa krawędź przedniej szyby pozwala kierowcy lepiej obserwować pobocze drogi. Lekka, modułowa i wytrzymała konstrukcja nadwozia wykonana jest w całości z wielkoprzekrojowych profili ze stali nierdzewnej.
 
WNĘTRZE
Wnętrze autobusu jest wyposażone i wykończone według indywidualnych życzeń klienta - tak by zapewnić pełną funkcjonalność, wygodę i miłą atmosferę podczas podróży. Wszystkie elementy wyposażenia przyczyniające się do podniesienia standardu podróżowania, zaprojektowane zostały specjalnie z myślą o nowej Vacanzie i dostarczone przez najbardziej renomowane firmy. Kolorystyka nadwozia i wnętrza są ze sobą zharmonizowane.

KLIMATYZACJA
Obsługiwana jest ręcznie bądź automatycznie i zapewnia osobne chłodzenie przestrzeni pasażerskiej i miejsca pracy kierowcy. Klimatyzowana jest również kabina sypialna w środkowej dolnej części autobusu.

PRZECHOWYWANIE BAGAŻU
Dzięki zastosowaniu trzeciej osi i lepszemu rozkładowi nacisków na poszczególne osie, pojemność bagażników nowej Vacanzy 13 powiększona została do 13 m3. Bagaż podręczny przechowywany jest wewnątrz autobusu w zamykanych schowkach (podobnych do tych stosowanych w samolotach), ponad głowami pasażerów.

STANOWISKO KIEROWCY I PILOTA
Podobnie jak w przypadku Urbino, stanowisko kierowcy zostało wyposażone w deskę rozdzielczą z centralnym wyświetlaczem LCD firmy Siemens VDO. Ekran Vacanzy ma kolorową matrycę, która podczas normalnej jazdy wyświetla podstawowe informacje dotyczące temperatury na zewnątrz i wewnątrz autobusu,  włączenia świateł oraz innych urządzeń. Ponadto na ekranie pojawiać się mogą również dane z układu nawigacji satelitarnej, komunikaty o awariach i informacje z Park Pilota. Park Pilot jest nowoczesnym urządzeniem sygnalizacyjnym, zapewniającym bezpieczne wykonywanie manewrów przez kierowcę. Na tylnym zderzaku umieszczone są czujniki, które uaktywniają się po włączeniu biegu wstecznego. W tym samym momencie na desce rozdzielczej pojawiają się sygnalizatory świetlne, które odpowiednim kolorem (zielony, żółty i czerwony) informują kierowcę o bezpiecznej odległości od przeszkody. Dodatkowo, kierowca jest też ostrzegany sygnałami dźwiękowymi. Podobną rolę na zewnątrz autobusu pełni sygnalizator cofania, coraz głośniejszymi sygnałami powiadamia innych użytkowników drogi o coraz bliższym położeniu pojazdu.

Deska rozdzielcza została tak zaprojektowana aby zapewnić maksimum ergonomii i umożliwić szybki montaż dodatkowych urządzeń stanowiących opcjonalne wyposażenie pojazdu. W odróżnieniu od większości konkurencyjnych pojazdów monitor nawigacji satelitarnej stał się integralnym elementem deski rozdzielczej i nie musi być montowany na dodatkowych stelażach, często ograniczających widoczność z miejsca kierowcy. Składowym elementem nowego stanowiska jest obrotowa konsola, w której zamontowano radio, CD, DVD i wideo. Dzięki niej urządzenia te mogą być obsługiwane zarówno przez prowadzącego pojazd, jak i przez pilota. W skrajnym położeniu sprzęt jest w pełni zabezpieczony przed możliwością kradzieży. Obrotowa, wieżowa konsola systemu Audio-Wideo, umieszczona po prawej stronie kierowcy może być obsługiwana zarówno przez pilota, jak i kierowcę.

MIEJSCE PRACY PILOTA
Wygoda i funkcjonalność miejsca pilota zapewnia optymalne warunki pracy nawet na najdłuższych trasach. Pilot ma bezpośredni dostęp do obrotowej konsoli systemu AV. Duża półka z łatwością mieści dokumenty formatu A4. Po złożeniu siedzenia pilota pasażerowie mają do dyspozycji szerokie przejście na wysokości przednich drzwi.
 
PRZESTRZEŃ PASAŻERSKA
Jej wnętrze zaprojektowano tak, by zapewnić komfort podczas wielogodzinnych podróży. Wygodne siedzenia pasażerskie, o awangardowej linii zostały wykonane specjalnie dla Vacanzy, przez firmę Kiel. Półki bagażowe, wzorem rozwiązań zastosowanych w samolotach, zamykane są klapami, co ułatwia bezpieczne załadowanie bagażu podręcznego oraz znacznie podnosi estetykę wnętrza. Kuchnia wraz lodówką została umieszczona w środkowej części pojazdu tuż ponad toaletą. Usytuowanie to poprawia warunki obsługi pasażerów.
System audio-video najnowszej generacji składa się z odtwarzacza DVD, radio-odtwarzacza Blaupunkt z systemem dźwięku przestrzennego D.R.E.A.M.S. oraz monitorów oferowanych w czterech wykonaniach :
- 2 klasyczne monitory z lampami kineskopowymi o przekątnej 17”;
- układ hybrydowy monitora LCD z przodu i monitora klasycznego z tyłu;
- 2 dwunastocalowe monitory ciekłokrystaliczne umieszczone w suficie ponad głównym przejściem;
- Na specjalne życzenie - 1 ciekłokrystaliczny monitor LCD 12” w przedniej części pojazdu i 11 monitorów indywidualnych LCD 6,4” (jeden monitor przeznaczony jest dla czterech osób) zamontowanych w obudowie kanałów wentylacyjnych ponad siedzeniami pasażerskimi.
Liczba siedzeń, w zależności od długości autobusu i jego standardu wynosi:
- Vacanza 12, wersja *** - 49 +1+1
- Vacanza 12, wersja **** - 44+1+1
- Vacanza 13, wersja *** - 53+1+1
- Vacanza 13, wersja **** - 49+1+1

NAJNOWSZE ROZWIĄZANIA TECHNICZNE
UKŁAD HAMULCOWY
Zgodnie z obowiązującymi tendencjami, Vacanza została wyposażona w hamulce tarczowe na wszystkich osiach. Hamulce te uruchamiane są przy pomocy elektronicznego układu EBS firmy WABCO, który współdziała z układami przeciwpoślizgowymi ABS/ASR. Do głównych zalet układu EBS należy zaliczyć:
- skrócenie drogi hamowania dzięki szybszej reakcji układu uruchamiającego;
- poprawienie stabilności pojazdu podczas hamowania dzięki indywidualnej regulacji sił hamujących na każdym kole;
- zmniejszenie liczby części (zmniejszenie pracochłonności obsług);
- zwiększenie żywotności elementów układu hamulcowego o 50%.

INSTALACJA ELEKTRYCZNA
Kolejnym elementem umożliwiającym obniżenie kosztów eksploatacji było zastosowanie nowoczesnej instalacji elektrycznej opartej na magistrali danych typu CAN. Zastosowanie szyny danych pozwoliło w porównaniu z tradycyjnym układem elektrycznym na zmniejszenie długości okablowania o blisko 50% oraz ilości połączeń elektrycznych, sensorów i czujników o około 40%. Dzięki nowej architekturze wszystkie dane o pracy poszczególnych komponentów gromadzone są w komputerze centralnym, co w znaczny sposób ułatwia jednoznaczne zdiagnozowanie uszkodzeń.

Zastosowany w Vacanzie system nawigacji satelitarnej GPS pozwala na określenie położenia autobusu oraz monitorowania zaprogramowanej w komputerze trasy. Wszystkie dane przekazywane są na wyświetlacz, które dodatkowo mogą być poszerzane o komunikaty związane z aktualną sytuacją na drodze. Ponadto system przekazuje także krótkie komunikaty głosowe o numerze drogi i konieczności wykonania określonego manewru. Podobnie jak w samolotach istnieje możliwość zobrazowania aktualnej pozycji pojazdu na monitorach umieszczonych w przestrzeni pasażerskiej. Jednak do czasu opracowania cyfrowej mapy Polski na płycie CD wszystkie te funkcje nie będą dostępne na terenie naszego kraju. Pilot systemu GPS pozwala także obsługiwać urządzenie głośno mówiące telefonu komórkowego.
 
SILNIK
"Sercem" Vacanzy 12 i 13 jest nowoczesny silnik DAF XE 315C, spełniający standardy czystości spalin Euro 3 to mocy 315 kW (430 KM). 


Spełnienie normy czystości spalin Euro-3, DAF osiągnął dzięki wprowadzeniu w układzie zasilania systemu wtrysku paliwa UPEC, bazującego na elektronicznie sterowanych wtryskiwaczach. Jednak zgodnie z tradycją wykorzystanie elektroniki zredukowano do minimum i ograniczono jej działanie do kontroli momentu rozpoczęcia wtrysku oraz regulacji wielkości dawki. Układy elektroniczne stanowią jedynie 30% całego systemu, a główny ciężar poprawności jego działania bazuje na sprawdzonej mechanice.
Nowy silnik DAF, dzięki zastosowaniu filtrów o dużej przepustowości, większej o 30% miski olejowej charakteryzuje się przebiegiem międzyobsługowym na poziomie 75.000 km (wymiana oleju mineralnego) lub nawet 120.000 km (wymiana oleju syntetycznego). Na oszczędną eksploatację ma także wpływ umieszczenie zasysania powietrza do układu dolotowego silnika na wysokości 1,7 m, dzięki czemu wydłużono okresy pomiędzy wymianami filtra powietrza.

ZAWIESZENIE
Vacanza 13 jest pojazdem trzyosiowym. Dzięki zastosowaniu trzeciej osi trzynastometrowy autobus jest łatwiejszy w manewrowaniu i bardziej zwrotny. Mniejsze są też naciski wywierane na poszczególne osie. W ten sposób można zwiększyć ciężar bagażu umieszczanego w bagażnikach, których objętość została powiększona do 13 metrów sześciennych. Starannie dobrana charakterystyka zawieszenia i wykorzystanie dwóch stabilizatorów  (jeden na osi przedniej, jeden na osi napędowej) umożliwiają gładkie i pewne prowadzenie autobusu. Niezależne zawieszenie przedniej osi (ZF RL 75E) zwiększa poczucie kontroli kierowcy nad autobusem i ogólny komfort jazdy. Wspomnieć należy też o zwiększonym kącie skrętu kół przednich, co ułatwia manewrowanie i zakręty nawet w ciasnych uliczkach i na górskich "serpentynach". Trzecia oś (ZF RL 85A/N) jest osią wleczoną. Aby ułatwić kontrolę kierowcy nad pojazdem podczas manewrowania i pokonywania ostrych zakrętów, wprowadzone zostało tzw. „inteligentne sterowanie osią wleczoną” (drugą tylną osią autobusu), w zależności od kąta skrętu pierwszej osi, prędkości i kierunku jazdy (wstecz lub do przodu). Na pierwszej osi umieszczone są czujniki, które w zależności od jej zachowania wysyłają odpowiednie informacje do sterowników osi trzeciej. Do tej pory rozwiązaniem wykorzystywanym najczęściej był skręt osi wleczonej na zasadzie “adhezyjnej” – mechanizm podobny do stosowanego przy tylnych kołach wózków w supermarketach.

STANDARD WYKOŃCZENIA
Zewnętrzne pokrywy luków bagażowych wykonane są z kompozytowego materiału ALU-CORE produkcji szwajcarskiej, co wpływa na zmniejszenie masy całkowitej autobusu. Otwierany na całej szerokości autobusu przedni zderzak daje zarówno łatwiejszy dostęp do przedniej opony (w razie konieczności wymiany) oraz znacznie ułatwia wymianę żarówek w przednich reflektorach. Dodatkowo, moduł reflektora jest umieszczony na obrotowym rdzeniu, dzięki czemu żarówki można wymieniać szybko i bez większych trudności. Lampy, o średnicy większej niż dotychczas, lepiej oświetlają drogę. Na życzenie klienta istnieje możliwość zainstalowania lamp ksenonowych.

Wykorzystanie zespołów napędowych, podzespołów i instalacji najbardziej renomowanych producentów europejskich (DAF, BOSCH, Siemens, ZF, Blaupunkt i in.), jest gwarancją ich bezproblemowego i bezawaryjnego działania. Daje też przewoźnikowi możliwość ich serwisowania w autoryzowanych punktach na terenie całej Europy.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport