mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Spalanie spadnie o połowę, choć mogłoby być lepiej...

Spalanie spadnie o połowę, choć mogłoby być lepiej...

Federacja Transport & Environment z zadowoleniem przyjęła europejskie porozumienie, które może prowadzić do ograniczenia konsumpcji paliwa przez samochody o połowę. Niestety, porozumienie to jest słabsze niż propozycja Parlamentu Europejskiego i zawiera zbyt wiele ustępstw, aby uspokoić niemieckich producentów samochodów luksusowych.

Spalanie spadnie o połowę, choć mogłoby być lepiej...
Porozumienie pomiędzy Komisją, Parlamentem i prezydencją irlandzką będzie musiało być ratyfikowane przez państwa członkowskie. Powinno jednak oznaczać, że średnie zużycie paliwa, obecnie ok. 6 l/100 km (na testach), spadnie do około 4 l/100 km w 2020 roku. Porozumienie przewiduje, że potem efektywność paliwowa samochodów będzie nadal wzrastać o 4-6 procent rocznie, co powinno prowadzić do zużycia paliwa poniżej 3 l/100 km i emisji poniżej 70g CO2/km. (Średnia emisji nowych samochodów kupowanych w EU w ubiegłym roku to około 132 g, w Polsce około 140 g.)

- Unia Europejska wykonała istotny krok w stronę ograniczenia zmieniających klimat emisji z samochodów. Ale porozumienie mogło być lepsze dla kierowców i europejskiej gospodarki, gdyby państwa członkowskie skoncentrowały się na długoterminowych korzyściach z oszczędnych samochodów zamiast krótkoterminowych interesów niektórych producentów - komentuje Greg Archer z Transport & Environment.

Porozumienie potwierdza także, że nowy system do badania emisji z nowych samochodów należy wprowadzić jak najszybciej. Sprawi to, że zniknie różnica między oficjalnymi danymi zużycia paliwa i rzeczywistym wynikami na drodze. Przez ostatnie lata różnica ta rosła - obecnie samochody palą przeciętnie 25% więcej niż podają w reklamach producenci.

Porozumienie zawiera system tzw. "superjednostek", aby zachęcić do produkcji elektrycznych i innych ultra-niskoemisyjnych pojazdów. Porozumienie zakłada, że każdy pojazd elektryczny sprzedawany w 2020 liczy się podwójnie do średniej, dzięki czemu producenci samochodów mogą w praktyce robić mniejsze postępy w redukcji emisji konwencjonalnych samochodów. Efektem "superjednostek" jest podniesienie faktycznego celu na 2020 do 97,5 g/km. Za tę koncesję dla producentów ostatecznie zapłacą kierowcy, którzy będą musieli kupować więcej paliwa.

Europosłom i Radzie nie udało się dogadać w sprawie wstępnego celu na 2025 rok. Komisja oficjalnie zadeklarowała swoje pełne zaangażowanie na rzecz celu w przedziale 68-78 gramów, czyli poniżej 3 l/100 km. Konkretny cel zaproponuje jednak w 2015 roku.

- Unia Europejska pokazała, że dostrzega, jak jej przyszłość zależy od pobudzenia innowacyjności w kierunku bardziej efektywnych samochodów. Ale gdyby była mniej hojna w rozdzielaniu "superjednostek" i wyznaczyła cel na 2025 rok, można by było pożegnać się z najbardziej paliwożernymi samochodami już teraz - dodaje Greg Archer.

- Polska niestety nie odegrała pozytywnej roli w tych negocjacjach. Blokowała przyjęcie celu na 2025 rok i wprowadzenie nowego systemu testowania konsumpcji paliwa, choć jego brak pozwala producentom oszukiwać. Mam nadzieję, że mimo wszystko sprawnie przeprowadzi ratyfikację - mówi Wojciech Makowski z Instytutu Spraw Obywatelskich, organizacji członkowskiej Transport & Environment w Polsce.

Podobne wiadomości:

Citroen i Peugeot będą podawać rzeczywiste spalanie

Citroen i Peugeot będą podawać rzeczywiste...

Aktualności 2016-03-09

W Volkswagenie afera, a oszukują wszyscy

W Volkswagenie afera, a oszukują wszyscy

Aktualności 2015-10-02

Komentuj:

Hq-Aero-Dynamic_p 2013-06-28

Jeżeli możesz to rozwiń ten wątek,kiedy dokładnie spalanie spadnie o połowę,o jaki silnik chodzi? Bo większość opinii przemawia za tym,że warto zakładać LPG,a dla mnie osobiście najlepszy jest diesel. Pozdrawiam www.hq-aero-dynamic.pl

~Ja 2013-06-26

Buhahahaha

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Nowe radiowozy polskiej policji - BMW 330i
Nowe radiowozy polskiej policji - BMW 330i
Polska drogówka się zbroi - flota BMW 330i xDrive trafi pod koniec listopada na ulice. Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła odwołania pozostałych oferentów, którzy proponowali takie modele jak Volkswagen Passat czy Skoda Superb.
Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic