mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Sprzedaż aut nowych w październiku

Sprzedaż aut nowych w październiku

Sprzedaż nowych samochodów osobowych w październiku wyniosła 25 286 sztuk i była o 1,2% większa niż we wrześniu, ale o 8,5% mniejsza niż rok wcześniej - informuje IBRM Samar.

Europa powoli wychodzi z kryzysu i choć wyniki skumulowane wciąż wykazują spadek rejestracji zbliżony do poziomu 6%, to jednak wyniki miesięczne z miesiąca na miesiąc są coraz lepsze. Oczywiście, obserwowana poprawa to w znacznej mierze efekt oddziaływania uruchomionych na wielu rynkach programów wspomagających sprzedaż, wiele jednak wskazuje na to, że wraz z coraz lepszą koniunkturą gospodarczą wyniki będą się stopniowo poprawiać, nawet jeżeli rządy poszczególnych krajów zrezygnują z bezpośredniej ingerencji w rynek.

Na tym tle Polska nie wygląda najlepiej. Co prawda deklarowana przez producentów sprzedaż wciąż jest nieco większa niż notowana w roku ubiegłym, ale sprzedaż nie oddaje naszej polskiej rzeczywistości, gdyż jej część rejestrowana jest poza Polską, a to właśnie rejestracje są podstawą wszelkich porównań i rankingów przygotowywanych w Europie. Chociaż sprzedaż nieznacznie wzrosła dając dealerom szanse na podtrzymanie biznesu, jednak tempo wzrostu jest coraz mniejsze. Co gorsza, w rzeczywistości polski rynek po raz kolejny się zmniejsza i to o niemal 18%.

W październiku sprzedano 25 286 samochodów osobowych oraz osobowych z homologacją ciężarową, o 1,2% więcej w porównaniu do poprzedniego miesiąca i niestety o 8,5% mniej w porównaniu do października ubiegłego roku. Łącznie w okresie dziesięciu miesięcy producenci sprzedali 264 898 aut, o 0,6% więcej niż rok temu. Porównanie z danymi wrześniowymi wskazuje na obniżenie poziomu wzrostu wyników skumulowanych (1,7% po trzech kwartałach), co zdaje się potwierdzać wcześniejsze prognozy, mówiące iże wynik na koniec 2009 roku będzie niższy niż zanotowany na koniec roku 2008.

Jak wynika z danych sporządzonych przez IBRM Samar, na pozycji lidera rynku umocniła się Skoda, której samochody znalazły od początku roku 31 153 nabywców. Ponad 16-procentowy wzrost w stosunku do poprzedniego roku pozwolił czeskiej marce zwiększyć udział w polskim rynku z 10,2 do 11,8%. Podobną tendencję wykazała sprzedaż Fiata. Tegoroczny wynik w wysokości 26 940 aut jest o 11,6% większy niż uzyskany przed rokiem i zapewnia marce 10,2% udziału w rynku, o 1 pproc. więcej niż rok wcześniej. Na trzecim miejscu znajduje się Toyota, lider polskiego rynku przed rokiem. Na koniec października sprzedaż japońskiej marki wynosi 23 503 auta i jest o prawie 22,0% mniejsza od ubiegłorocznej. Tym samym pozycja Toyoty jest znacznie słabsza: udział w rynku zmniejszył się z 11,4 do 8,9%. Czwartą lokatę zajmuje Ford, który sprzedał w Polsce od początku roku 22 509 swoich aut i odnotował wzrost sumarycznej sprzedaży o 17,4%. To pozwoliło marce umocnić się na rynku (udział wzrósł w ciągu roku z 7,3 do 8,5%), a jednocześnie zmniejszyć dystans do sklasyfikowanej jeszcze na podium Toyoty do zaledwie 1000 sztuk. Na piątej pozycji znajduje się niezmiennie Volkswagen. Auta niemieckiej marki kupiło dotychczas 22 024 polskich klientów, co oznacza wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem o 16,7%. Udział VW w rynku zwiększył się na przestrzeni roku z 7,2 do 8,3%.

Sprzedaż skumulowana po dziesięciu miesiącach roku wyniosła 264 898 aut i jest to wynik zaledwie o 0,6% lepszy od ubiegłorocznego.

Czytaj więcej o: Sprzedaż nowych samochodów osobowych w październiku 2009 <<<

Podobne wiadomości:

Toyota znów numerem 1

Toyota znów numerem 1

Aktualności 2016-01-28

Polacy kupują więcej nowych aut

Polacy kupują więcej nowych aut

Aktualności 2016-01-26

Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA wynika, że sprzedaż nowych samochodów osobowych wzrosła o 9,3 proc. w stosunku do poprzedniego roku i wynosiosła ponad 13,7 mln samochodów osobowych. Polski rynek także zanotował wzrost. Z polskich salonów wyjechało w 2015 roku 354 975 aut.

Komentuj:

~kierowca 2009-11-06

To jest skandal, od dłuższego czasu powinno się w trybie natychmiastowym wprowadzić działania mające na celu zwiększenie sprzedaży nowych aut. W jaki sposób? Sposobów jest kilka np: wprowadzić dopłatę za złomowanie tak jak w innych krajach Europy, można też wprowadzić podatek ekologiczny od pojazdów starszych niż 20 lat. Ale najlepszym rozwiązaniem byłyby ograniczenia wiekowe sprowadzanych z Europy aut używanych np: zakaz sprowadzania pojazdów starszych niż 10 lat od momentu wyprodukowania. To rozwiązanie wprawdzie bezpośrednio nie przyczyniło by się do wzrostu sprzedaży nowych, ale w istotny sposób przyczyniło by się do odmłodzenia polskiego rynku motoryzacyjnego. Najgorsze jest nie robić nic, a tak robią wszystkie rzady po kolei. Niech nie wmówi mi, że sprowadzanie aut używanych z Europy bez żadnych ograniczeń to dobre rozwiązanie, tym bardziej, że nigdzie w UE nie jest to praktykowane, także w biedniejszych krajach niż Polska. Tak więc argument finansowy nie jest żadnym argumentem

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport