mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Sprzedaż samochodów - Europa w odwrocie

Sprzedaż samochodów - Europa w odwrocie

Kryzys w branży samochodowej nadal się pogłębia. Na rynku europejskim sprzedaż nowych aut w maju ponownie spadła, a producenci starają się minimalizować straty dzięki dobrej koniunkturze w Chinach i Stanach Zjednoczonych. Prognozy na czerwiec, również nie są optymistyczne.

Sprzedaż samochodów - Europa w odwrocie
Aktualna sytuacja w sprzedaży nowych aut w Europie przypomina zjazd kolejką linową z wysokich gór do dolin. Z ostatniego, majowego raportu instytutu ACEA, który zajmuje się między innymi opracowywaniem raportów sprzedażowych w branży motoryzacyjnej wynika, że kryzys nadal mocno trawi Stary Kontynent.

"W sumie rejestracja nowych samochodów w krajach Unii Europejskiej w maju, w porównaniu z analogicznym miesiącem roku ubiegłego spadła o 8,7% do blisko 1,106 mln samochodów" - czytamy w komunikacie ACEA, Europejskiego Związku Producentów Samochodów. Dla przypomnienia w kwietniu ten trend spadkowy utrzymywał się na poziomie 6,9%. W skali pierwszych pięciu miesięcy bieżącego roku rynek europejski traci już 7,7% w stosunku do tego samego okresu w roku 2011.

Najbardziej zauważalne straty w maju br. zanotował koncern PSA Peugeot Citroen, którego bilans jest słabszy o 19,5%. Również nieciekawe dane prezentuje Opel/Vauxhall, który również zanotował bolesny minus na poziomie 12,3%. Co ciekawe na pozytywnym biegunie sprzedaży znalazł się Chevrolet. Trend wzrostowy w przypadku tej marki utrzymuje się od kilku miesięcy na dobrym kursie, a w maju marka-córka wchodząca w skład koncernu General Motors jest z 16,2% na plusie.

Kryzys w Oplu zbiera już pierwsze żniwa. Nie tak dawno temu głośno było o sprzeciwach niemieckich pracowników fabryk Opla, którzy nie zgadzają się na to by kolejna wersja modelu Astra, najpopularniejszego auta tej marki, produkowana była tylko w Polsce i Wielkiej Brytanii. To jednak nie koniec złych wieści. Zarząd Opla do jesieni zamierza porozumieć się ze związkami zawodowymi w kwestii wprowadzenia planu naprawczego. Na jego mocy firma miałaby zagwarantować utrzymanie produkcji w czterech niemieckich zakładach do końca 2016 roku, jednocześnie wprowadzając cięcia w płacach i ograniczeniu zatrudnienia.

Z kolei straty Peugeota, a także Fiata wynikają nie tylko ze słabej koniunktury w Europie. Obie marki na początku roku zbyt optymistycznie oszacowały swoje plany sprzedażowe i teraz ich modele zalegają na parkingach wokół fabryk.

W rozbiciu na poszczególne kraje spadek sprzedaży mocno zauważalny jest w krajach borykających się z kryzysem takich jak Hiszpania i Włochy, w których w maju zarejestrowano kolejno o 8,2% i 14,3% mniej aut niż w porównywalnym okresie 2011. Francuski rynek stracił jeszcze więcej, bo 16,2%. W Grecji, gdzie w ostatni weekend doszło do ponownych wyborów parlamentarnych, które mają rozstrzygnąć o przyszłości tego kraju, recesja w branży motoryzacyjnej wynosi aż -47,3%. Największy w Europie rynek niemiecki ma z kolei stratę na poziomie -4,8%.

W Polsce sytuacja natomiast nie wygląda tak dramatycznie. W maju 2012 zarejestrowano o blisko 2000 więcej aut niż w roku 2011, co daje wzrost o równe 7%. Również statystyki za pierwsze pięć miesięcy bieżącego roku wyglądają obiecująco. Na razie jesteśmy na plusie z wynikiem 10,4% rejestrując do tej pory blisko 125 800 aut.

Część producentów z negatywnymi skutkami kryzysu w Europie, próbuje sobie poradzić intensyfikując plany sprzedażowe w Chinach i Stanach Zjednoczonych. W przypadku Państwa Środka w maju rynek rozrósł sie o kolejne 28% do 1,1 mln pojazdów, w USA do 1,3 mln. Dla porównania od stycznia do maja 2012 rejestracja w krajach UE spadła o 7,7%, co daje o ponad pół miliona samochodów mniej w stosunku do tego okresu z roku 2011. Wówczas utrzymywała się na poziomie 5,894 mln pojazdów.

*dane ACEA

Podobne wiadomości:

Rekordowa sprzedaż samochodów w Polsce. Skoda znów numerem jeden

Rekordowa sprzedaż samochodów w Polsce. Skoda...

Aktualności 2018-01-15

Branża w dół

auto motor i sport 0000-00-00

Komentuj:

Pacio 2012-07-01

A co z liderami europejskiego rynku???? Golf Fiesta Polo...... A co do Peugeota to 208 znacznie podnosi sprzedaż w tym roku.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.