mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Sprzedaż samochodów - Europa w odwrocie

Sprzedaż samochodów - Europa w odwrocie

Kryzys w branży samochodowej nadal się pogłębia. Na rynku europejskim sprzedaż nowych aut w maju ponownie spadła, a producenci starają się minimalizować straty dzięki dobrej koniunkturze w Chinach i Stanach Zjednoczonych. Prognozy na czerwiec, również nie są optymistyczne.

Sprzedaż samochodów - Europa w odwrocie
Aktualna sytuacja w sprzedaży nowych aut w Europie przypomina zjazd kolejką linową z wysokich gór do dolin. Z ostatniego, majowego raportu instytutu ACEA, który zajmuje się między innymi opracowywaniem raportów sprzedażowych w branży motoryzacyjnej wynika, że kryzys nadal mocno trawi Stary Kontynent.

"W sumie rejestracja nowych samochodów w krajach Unii Europejskiej w maju, w porównaniu z analogicznym miesiącem roku ubiegłego spadła o 8,7% do blisko 1,106 mln samochodów" - czytamy w komunikacie ACEA, Europejskiego Związku Producentów Samochodów. Dla przypomnienia w kwietniu ten trend spadkowy utrzymywał się na poziomie 6,9%. W skali pierwszych pięciu miesięcy bieżącego roku rynek europejski traci już 7,7% w stosunku do tego samego okresu w roku 2011.

Najbardziej zauważalne straty w maju br. zanotował koncern PSA Peugeot Citroen, którego bilans jest słabszy o 19,5%. Również nieciekawe dane prezentuje Opel/Vauxhall, który również zanotował bolesny minus na poziomie 12,3%. Co ciekawe na pozytywnym biegunie sprzedaży znalazł się Chevrolet. Trend wzrostowy w przypadku tej marki utrzymuje się od kilku miesięcy na dobrym kursie, a w maju marka-córka wchodząca w skład koncernu General Motors jest z 16,2% na plusie.

Kryzys w Oplu zbiera już pierwsze żniwa. Nie tak dawno temu głośno było o sprzeciwach niemieckich pracowników fabryk Opla, którzy nie zgadzają się na to by kolejna wersja modelu Astra, najpopularniejszego auta tej marki, produkowana była tylko w Polsce i Wielkiej Brytanii. To jednak nie koniec złych wieści. Zarząd Opla do jesieni zamierza porozumieć się ze związkami zawodowymi w kwestii wprowadzenia planu naprawczego. Na jego mocy firma miałaby zagwarantować utrzymanie produkcji w czterech niemieckich zakładach do końca 2016 roku, jednocześnie wprowadzając cięcia w płacach i ograniczeniu zatrudnienia.

Z kolei straty Peugeota, a także Fiata wynikają nie tylko ze słabej koniunktury w Europie. Obie marki na początku roku zbyt optymistycznie oszacowały swoje plany sprzedażowe i teraz ich modele zalegają na parkingach wokół fabryk.

W rozbiciu na poszczególne kraje spadek sprzedaży mocno zauważalny jest w krajach borykających się z kryzysem takich jak Hiszpania i Włochy, w których w maju zarejestrowano kolejno o 8,2% i 14,3% mniej aut niż w porównywalnym okresie 2011. Francuski rynek stracił jeszcze więcej, bo 16,2%. W Grecji, gdzie w ostatni weekend doszło do ponownych wyborów parlamentarnych, które mają rozstrzygnąć o przyszłości tego kraju, recesja w branży motoryzacyjnej wynosi aż -47,3%. Największy w Europie rynek niemiecki ma z kolei stratę na poziomie -4,8%.

W Polsce sytuacja natomiast nie wygląda tak dramatycznie. W maju 2012 zarejestrowano o blisko 2000 więcej aut niż w roku 2011, co daje wzrost o równe 7%. Również statystyki za pierwsze pięć miesięcy bieżącego roku wyglądają obiecująco. Na razie jesteśmy na plusie z wynikiem 10,4% rejestrując do tej pory blisko 125 800 aut.

Część producentów z negatywnymi skutkami kryzysu w Europie, próbuje sobie poradzić intensyfikując plany sprzedażowe w Chinach i Stanach Zjednoczonych. W przypadku Państwa Środka w maju rynek rozrósł sie o kolejne 28% do 1,1 mln pojazdów, w USA do 1,3 mln. Dla porównania od stycznia do maja 2012 rejestracja w krajach UE spadła o 7,7%, co daje o ponad pół miliona samochodów mniej w stosunku do tego okresu z roku 2011. Wówczas utrzymywała się na poziomie 5,894 mln pojazdów.

*dane ACEA

Podobne wiadomości:

Rekordowa sprzedaż Lamborghini

Rekordowa sprzedaż Lamborghini

Samochody luksusowe 2016-07-08

Najpopularniejsze auta w Europie w 2016 roku

Najpopularniejsze auta w Europie w 2016 roku

Aktualności 2016-04-20

Komentuj:

Pacio 2012-07-01

A co z liderami europejskiego rynku???? Golf Fiesta Polo...... A co do Peugeota to 208 znacznie podnosi sprzedaż w tym roku.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
CEPiK 2.0 - kolejne opóźnienie
CEPiK 2.0 - kolejne opóźnienie
Po raz kolejny przesuwa się data wdrożenia systemu CEPiK 2.0. Nowy rejestr pojazdów i kierowców miał być uruchomiony 1 stycznia 2017, ale pojawi się nie prędzej jak w połowie 2018 roku.