mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Stacja benzynowa z wodorem

Stacja benzynowa z wodorem

Największa stacja paliwowa oferująca wodór została otwarta w stolicy Niemiec, Berlinie. Oprócz zwykłej benzyny i oleju napędowego klienci mogą zatankować na stacji Messedamm wodór w postaci gazowej i ciekłej.

Stacja benzynowa z wodorem

Jednym z celów tego programu jest przetestowanie logistyki dostaw tego rodzaju paliwa dla 16 napędzanych wodorem pojazdów – w tym modelu HydroGen3 konstrukcji GM/Opel – w warunkach praktycznych. Stacja będzie codziennie obsługiwać klientów, korzystających z pojazdów na wodór.

Inicjatywa powstania tej stacji benzynowej narodziła się w Konsorcjum Partnerstwo dla Czystej Energii (CEP), założonym w lipcu 2002 roku przez korporacyjnych partnerów, firmy Aral, BMW, Berliner Verkehrsbetriebe (BVG), DaimlerChrysler, Ford, GM/Opel, Hydro, Linde i Vattenfall Europe. Wraz z niemieckim rządem federalnym, Konsorcjum CEP obrało sobie za cel wprowadzenie wodoru jako alternatywnego paliwa i udowodnienie jego przydatności do codziennego użytku. Działania CEP, jak również budowa stacji paliwowej oferującej wodór, wspierane są przez niemiecki rząd.

Podobnie jak w przypadku pojazdów na paliwo tradycyjne, tankowanie wodoru na nowej stacji w Berlinie zajmuje tylko kilka minut. Tuż obok stacji znajduje się warsztat specjalizujący się w wodorowych układach napędowych, gdzie można przeprowadzić naprawy konserwacyjne, rutynowe przeglądy lub skorzystać ze szkolenia technicznego. Znajduje się też tam ośrodek, gdzie można zasięgnąć informacji na temat technologii wodorowych.

W projekcie CEP w Berlinie, który rozpocznie się przed 2007 rokiem, GM wykorzysta model HydroGen3, napędzany płynnym wodorem. Serce systemu HydroGen3 – ogniwo paliwowe – umieszczone jest wraz z elektrycznym silnikiem i urządzeniami pomocniczymi pod maską samochodu. W efekcie pojazd (powstały w oparciu o model Opel Zafira) może przewozić pięciu pasażerów wraz z bagażem.

Pokładowy zbiornik na wodór zapewnia paliwo do ogniwa, które wytwarza energię. Jest ona wykorzystywana do napędzania silnika elektrycznego systemu HydroGen3, którego moc maksymalna wynosi 82 KM. Jednostka, o maksymalnym momencie obrotowym 215 Nm, rozpędza Zafirę od zera do 100 km/h w 16 sekund i do prędkości maksymalnej 160 km/h.

Kilka dni przed rozpoczęciem projektu CEP w Berlinie, firma GM wraz ze swoim partnerem, firmą Shell Hydrogen, dokonała otwarcia innej stacji paliwowej z wodorem - w Waszyngtonie, pierwszej stacji z mieszanym paliwem w Ameryce Północnej. Od 10 listopada sześć pojazdów HydroGen3 poruszających się po terenie amerykańskiej stolicy tankuje paliwo w realnych warunkach. Pojazdy są wykorzystywane w firmie kurierskiej w waszyngtońskich korkach ulicznych.

Także w Chinach w przyszłym roku rozpoczną się próby drogowe samochodów
na wodór, mające na celu sprawdzenie ich przydatności w codziennej eksploatacji. GM pracuje obecnie nad przygotowaniem modelu demonstracyjnego wraz ze swoim chińskim parterem, Shanghai Automotive Industry Corp. Group (SAIC). Samochód pojawi się na ulicach Szanghaju na początku 2005 roku w celu sprawdzenia jego działania w praktyce przez okres dwóch lat.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport