mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Strefy ekonomiczne mają się dobrze

Strefy ekonomiczne mają się dobrze

Ubiegły rok był kolejnym korzystnym okresem dla rozwoju inwestycji na terenach specjalnych stref ekonomicznych. Największe nakłady inwestycyjne w naszym kraju poniosły firmy z branży motoryzacyjnej, która rozwija się obecnie dosyć dynamicznie.

Strefy ekonomiczne mają się dobrze
Większość dużych koncernów inwestujących w produkcję w naszym kraju, lokuje się w specjalnych strefach ekonomicznych. Ta forma inwestycji jest atrakcyjna zarówno dla firm, jak również korzystna i bezpieczna dla budżetu państwa, ponieważ udzielanie pomocy jest rozłożone na wiele lat i następuje po uruchomieniu działalności oraz osiągnięciu dochodu. Rosnące zainteresowanie inwestorów lokowaniem projektów w strefach, było przyczyną podjęcia inicjatywy kolejnego zwiększenia limitu łącznej powierzchni stref do 20 tys. ha, w nowelizowanej obecnie ustawie o specjalnych strefach ekonomicznych.

O rozwoju stref najlepiej świadczą statystyki. W 2007 roku ich łączna powierzchnia wzrosła do blisko 11 tys. ha, z czego blisko 70% to grunty już zagospodarowane. Przedsiębiorcy zainwestowali ponad 10 mld zł, przy czym największą dynamikę zanotowały strefy: krakowska, tarnobrzeska i kostrzyńsko-słubicka. Kolejne inwestycje, to także większa liczba miejsc pracy, która wzrosła o blisko 25%, (36 tys.). Największe zatrudnienie jest obecnie w strefie katowickiej (m.in. dzięki inwestycjom General Motors Manufacturing Poland - 2736 miejsc pracy i LEAR Corporation Poland II – 1801 miejsc pracy) oraz wałbrzyskiej (m.in. dzięki firmom Faurecia Wałbrzych – 2292 miejsc pracy i Toyota Motor Manufacturing Poland – 2073 miejsc pracy).

Najwięksi inwestorzy w specjalnych strefach ekonomicznych reprezentują przede wszystkim branżę motoryzacyjną, a kapitał pochodzi najczęściej z Japonii. Najwięcej dużych inwestorów ulokowanych jest w strefie katowickiej (General Motors Manufacturing Poland Sp. z o. o. - samochody, Fiat -GM Powertrain Polska Sp. z o.o. - silniki, NGK Ceramics Polska Sp. z o.o. - filtry ceramiczne do silników diesla oraz Isuzu Motors Polska Sp. z o.o. – silniki). W czołówce znajduje się również wielu inwestorów ze stref ekonomicznych w województwie dolnośląskim, tj. wałbrzyskiej (Toyota Motor Manufacturing Poland Sp. z o.o. - skrzynie przekładniowe, Toyota Motor Industries Poland Sp. z o. o. - silniki diesla, Faurecia Wałbrzych Sp. z o.o. - metalowe komponenty do siedzeń samochodowych) i legnickiej (Volkswagen Motor Polska Sp. z o.o. - silniki, Sitech Sp. z o.o. - siedzenia samochodowe). Dużym inwestorem jest także firma oponiarska Michelin Polska S.A., ulokowana na terenie strefy warmińsko-mazurskiej.

Analizując strukturę zainwestowanego kapitału można wyróżnić strefy z wyraźną dominacją jednego z zagranicznych inwestorów. Inwestycje niemieckie dominują w strefach: legnickiej (m.in. za sprawa inwestycji Volkswagen Motor Polska w Polkowicach), i krakowskiej (m.in. MAN Trucks). Ich udział w całkowitych nakładach inwestycyjnych wynosi odpowiednio: 74% i 41%. W strefie warmińsko-mazurskiej przeważa kapitał francuski (65%) dzięki inwestycji Michelin Polska, w wysokości 1,3 mld zł. Na uwagę zasługują także inwestycje japońskie, które koncentrują się w strefie wałbrzyskiej, stanowiąc 43% zainwestowanego tam kapitału. W czołówce plasują się inwestycje Toyoty w Wałbrzychu i Jelczu - Laskowicach, które wyniosły dotąd 1,9 mld zł i 0,9 mld zł. W strefie katowickiej obserwuje się znaczący udział inwestycji amerykańskich (34%), wśród których przoduje General Motors Manufacturing Poland z kwotą 2,1 mld zł poniesionych kosztów inwestycyjnych.

Podobne wiadomości:

Volkswagen zmniejsza produkcję Passata

Volkswagen zmniejsza produkcję Passata

Aktualności 2016-08-17

BMW spokojne

auto motor i sport 0000-00-00

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.