mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Strzeż się czasów bez emocji

Strzeż się czasów bez emocji

Jadąc ostatnio do redakcji tramwajem zauważyłem na skrzyżowaniu obok siebie dwa sportowe i poniekąd kultowe auta - Mitsubishi Lancera Evo X oraz poprzednią Hondę Civic Type-R. Po tym jak obaj kierowcy wystartowali z piskiem opon spod świateł, w mej głowie narodziła się myśl, że to może być coraz rzadszy widok.

Strzeż się czasów bez emocji
W mojej głowie narodził się strach, obawy że oto powoli na naszych oczach rodzą się czasy, w których zabraknie sportowych aut i emocji z nimi związanych. Jeden z dyrektorów McLarena, Antony Sheriff powiedział ostatnio, że silniki widlaste, dwunastocylindrowe to przeszłość. Jego zdaniem motor V12 powinien trafić jako eksponat do muzeum. Dziwne, że człowiek, którego firma stworzyła, tak legendarny samochód jak McLaren F1 wypowiada takie słowa.

Downsizing nie jest zły i nie jestem jego wrogiem. Jednak biorąc pod uwagę auta sportowe to jest to wirus, który zniszczy m.in. kultowe silniki V12. Nie trzeba jeździć autem wyposażonym w widlastą dwunastkę, by w Twoim organizmie zrodziły się emocje, których próżno szukać gdzie indziej. Wystarczy, że założysz słuchawki i w Internecie wyszukasz plik audi z dźwiękiem silnika V12, z któregoś z aut takich jak: Pagani Zonda R, Lamborghini Diablo czy Ferrari FXX. Poczujesz jak przez całe ciało przechodzi impuls, który każe Ci odczuwać strach.
Silnik V8 pochodzący z Mercedesa C 63 AMG Coupé Black Series
Nie tylko silniki V12 mogą zniszczyć Twój błędnik i sprawić, że ciarki przejdą Twe ciało. Pod maską Mercedesa C 63 AMG Coupe Black Series pracuje silnik wolnossący V8. Nie dalej jak w weekend miałem okazję pod własnym domem usłyszeć jak ten zaparkowany potwór odpala osiem cylindrów i powoli odjeżdża pomrukując tak, że jedyne czego małe dziecko może się bać bardziej to ryczący lew zamknięty w klatce. To wszystko, to jest jedynie skrawek emocji, których może zabraknąć gdy dowsizing dotknie sportowe i supersportowe auta. Nie ma chyba wśród nas nikogo, kto nie odwróciłby się za przejeżdżającym po drodze Astonem Martinem, Ferrari, czy Lamborghini. Pojawia się na naszych twarzach uśmiech, który jest specyficzny dzięki doznaniom wizualnym, ale i dźwiękowym. Czy silnik z epoki downsizingu pracujący w takim aucie dostarczy nam tego?

Mercedes, Ferrari oraz Renault wchodzą właśnie w kolejny etap prac nad silnikami, które mają obowiązywać w Formule Jeden od sezonu 2014. Wtedy to pod maską bolidów pracować będą silniki V6 z turbodoładowaniem. Takie zmiany w regulaminie technicznym zostały podyktowane oszczędnościami jakie od kilku lat dotknęły Formułę Jeden. Do tej pory każdy kibic wybierający się na wyścig zabierał ze sobą słuchawki albo stopery wyciszające, gdyż nie można wytrzymać hałasu jaki generują silnik V8, a wcześniej V10 i V12. I to jest właśnie nie porównywalny, z innym sportem klimat, którego może zabraknąć wraz z nadejściem sezonu 2014.

To nie tak, że jestem wrogiem downsizingu, wręcz przeciwnie. Bardzo pozytywnie zaskoczył mnie ostatnio Ford Focus wyposażony w silnik 1.0 Ecoboost o mocy 125 KM. Samochód reagował bardzo szybko na gaz i jednostka trzycylindrowa spisywała się bardzo pozytywnie. Do tego silnik nie brzmi jak ten zapożyczony z kosiarki, dopiero po chwili człowiek zdaje sobie sprawę, że jest to litrowy silnik turbo. W sumie otrzymałem po części odpowiedź, dlaczego ten trzycylindrowy silnik otrzymał w tym roku tytuł "International Engine of the Year".

Downsizing ma sens, ale mój apel do producentów jest taki, by korzystali z niego w autach miejskich i kompaktowych. Ci producenci, którzy projektują sportowe auta lub "samochody marzeń" powinni dalej robić to co wpisane jest w ich DNA, korzystając z jednostek V12, V10 czy też V8. Wszystko po to by nie pozbawiali nas emocji, zwłaszcza tych związanych z doznaniami słuchowymi jakie pojawiają się przy spotkaniu na ulicy, któregoś z supersportowych aut. A panu Antony'emu Sheriffowi z McLarena bardzo chętnie przypomniałbym cytat Enzo Ferrariego, którzy kiedyś powiedział ""Nie sprzedaję samochodów tylko silniki. Resztę dorzucam za darmo, bo coś musi trzymać silnik." Dwa dni temu minęły 24 lata od śmierci sławnego "il Commendatore". Myślę, że gdyby żył, znienawidziłby słowo "downsizing".

Podobne wiadomości:

Peugeot 308 1,2 PureTech – Trzy cylindry na tak

Peugeot 308 1,2 PureTech – Trzy cylindry na...

Testy samochodów 2015-10-28

Jeśli masz problem z wyborem samochodu z segmentu C, to mamy dla Ciebie podpowiedź w postaci Peugeota 308 z benzynowym silnikiem 1,2 PureTech. Francuzi stworzyli samochód z bardzo ciekawym wnętrzem i niezłym silnikiem trzycylindrowym turbo. Sprawdź czy ten samochód ma jakieś wady.

Tytuł Silnik Roku 2015 tym razem dla BMW

Tytuł Silnik Roku 2015 tym razem dla BMW

Technika 2015-06-18

Komentuj:

~aaa 2012-08-17

Jak to zwykle bywa, największy problem z cylindrami w Ferrari mają ci, którzy oglądają te auta wyłącznie na jutubie i ich potężnego ryku słuchają na głośniczkach laptopa. A właściciele tych wozów toczą się spokojnie 70km/h na pole golfowe ciesząc się z wiatru w siwych włosach ;)

~Tommi 2012-08-17

Popieram!!! Tak to wygląda, zrozumieją ten tekst tylko ludzie którzy mają benzynę we krwi.

~Kowal 2012-08-16

Panowie, dajcie chłopinie spokój. Toż każdy na ten kieliszek chleba jakoś zarobić musi. Ale co racja to racja, sam bym tego lepiej nie ujął. :-)))

~Zen 2012-08-16

Które z tych "sportowych i poniekąd kultowych aut", Mitsubishi Lancer Evo X czy poprzednia Honda Civic Type-R ma 6, 8 lub 12 cylindrów? I o czym jest ten tekst? A co z Veyronem i jego 16 cylindrami? Nadaje się czy nie? Ma właściwy sound czy nie? Ktoś się go boi czy nie? Plomby w zębach latają od jego dźwięku czy nie? Jak rusza to wszyscy uciekają czy nie? Jest kultowy czy nie? 64 cylindry dla maruderów !!!

~sdf 2012-08-16

Bla bla bla bla, bla bla bla. Koniec. Kup se pan Caterhama jakżeś pan taki purysta i nie marudź już pan.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport