mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Styczniowa sprzedaż aut na plusie

Styczniowa sprzedaż aut na plusie

Sprzedaż nowych samochodów osobowych w pierwszym miesiącu roku zakończyła się wzrostami. Zarówno w całej Europie, jak i na naszym rodzimym rynku.

Styczniowa sprzedaż aut na plusie
Europa
Pierwszy miesiąc 2014 r. europejski rynek samochodowy zakończył na 5,5-proc. plusie – tak wynika z najnowszych danych ACEA, Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów.

To piąty z kolei miesiąc, w którym liczba rejestracji nowych samochodów na terenie Unii Europejskiej była wyższa niż przed rokiem. W pierwszym miesiącu 2014 r. Europejczycy kupili prawie 936 tys. aut osobowych i choć jest to o 5,5% więcej niż w styczniu ubiegłego roku, to wolumenowo mamy jeden z najsłabszych wyników styczniowych w ciągu ostatniej dekady.

Do głównych rynków, które w styczniu odnotowały wzrosty należą Niemcy (+7% r/r), Francja (+0,5% r/r), Włochy (+3% r/r) i Wielka Brytania (+7%). Fenomenem w skali europejskiej pozostaje ciągle rynek brytyjski – od ponad dwudziestu miesięcy może chwalić się wzrostem rejestracji i w tym momencie trudno jest określić, jak długo ten trend będzie jeszcze trwał.

Polska
W styczniu br. w Centralnej Ewidencji Pojazdów pojawiło się 29,18 tys. nowych samochodów osobowych (wliczając tzw. kratki), czyli o ponad 11% więcej niż w tym samym miesiącu 2013 r. Samych samochodów osobowych z homologacją ciężarową, czyli „kratek”, z polskich salonów osobowych wyjechało nieco ponad 2 tys.

Styczeń to siódmy miesiąc z kolei, w którym w Polsce odnotowaliśmy wzrost rejestracji samochodów osobowych. Jednocześnie wypracowany wynik wolumenowy jest najlepszym od marca 2012 r. A wszystko to za sprawą krótkiego powrotu do kratek, dzięki któremu polskie firmy korzystają z możliwości odliczenia całego podatku VAT.

- Spodziewamy się, że w lutym i marcu, kiedy okienko derogacyjne będzie jeszcze obowiązywać, wyniki sprzedaży i rejestracji samochodów osobowych będą jeszcze lepsze. W styczniu wielu producentów dopiero przygotowywało specjalne oferty sprzedaży „kratek” i dopiero teraz będą w stanie na bardzo wysoki popyt odpowiedzieć odpowiednią podażą – mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems, członek Polskiej Izby Motoryzacji.

Skoda i Volkswagen
Jak podaje PZPM, najchętniej kupowanym samochodem w styczniu br. w segmencie osobówek w Polsce była Skoda (ponad 4 tys. sprzedanych modeli), tuż za nią uplasowały się Volkswagen i Toyota. Polacy nadal najchętniej kupują Skodę Oktavię, a potem Toyotę Auris. Nieco inaczej prezentuje się europejska mapa producentów. W Europie najlepiej radzi sobie marka Volkswagen z ponad 122 tys. sprzedanymi autami.

Jaka przyszłość?
- Wyniki rejestracji samochodów osobowych w Polsce po pierwszym miesiącu skłaniają mnie do optymistycznego przypuszczenia, że obecny rok dla naszej branży motoryzacyjnej będzie lepszy od minionego. Jeśli w lutym i marcu „kratki” ściągną do salonów jeszcze więcej klientów, liczba 310–320 tys. nowych rejestracji w tym roku, co da nam ok. 5-10% wzrost r/r, jest się moim zdaniem realna – ocenia Paweł Gos

Podobne wiadomości:

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Skoda wyprodukowała milionowy silnik EA211

Technika 2016-12-01

Komentuj:

Sklep-Kia_pl 2014-02-24

Ten gwałtowny wzrost sprzedaży nowych samochodów w styczniu spowodowany jest niczym innym jak tylko wyprzedażami rocznikowymi z minionego roku 2013. Już w lutym i miesiącach następnych sytuacja wróci do normy.

Aldik 2014-02-20

Może rząd by sie ogarnął w końcu i pozwolił każdemu odliczać vat bez kombinowania, wtedy na bank wzrosła by sprzedaż nowych samochodów...

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport