mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Światła dzienne w standardzie

Światła dzienne w standardzie

Już za parę lat będziemy jeździć samochodami wyposażonymi w światła do jazdy dziennej. Wczoraj Komisja Europejska rzuciła propozycję, aby od 2011 element ten znajdował się na standardowym wyposażeniu wszystkich samochodów sprzedawanych w Unii Europejskiej.

Światła dzienne w standardzie
Od dłuższego czasu zbierało się na debatę w sprawie całodobowej jazdy na światłach. Obecnie nie we wszystkich krajach Unii ten przepis obowiązuje. Niedługo jednak śladem Polski znajdzie się on w przepisach reszty krajów. Według Komisji Europejskiej jazda na światłach przez 24h na dobę pozwala zwiększyć bezpieczeństwo nie tylko kierowców, ale także pieszych. Niektóre symulacje mówią o tym, że przepis ten pozwoli zmniejszyć o kilkanaście procent liczę wypadków w dzień, a jeśli chodzi o motocykle, to prawie o jedną trzecią.

Światła do jazdy dziennej miałyby być włączane automatycznie przy zapaleniu silnika. To wykluczałoby konieczność używania w dzień świateł mijania, które pracujące pełną parą zużywają nieco więcej energii. Jednak niektóre samochody są już wyposażone w systemy ograniczające siłę reflektorów, podczas warunków dziennych. Według szacunków, oszczędność energii może wynosić nawet 30 procent. Jest to możliwe w przypadku zastosowania np. lamp wykonanych w technologii LED. Tak więc argumenty na temat zwiększonego apetytu na paliwo, bądź też podwyższonej emisji CO2 mogą odejść do lamusa.

Europejski komisarz ds. przemysłu, Guenter Verheugen uzasadnia poparcie tym, że widoczność samochodów osobowych, jai i ciężarówek i autobusów wyposażonych w światła do jazdy dziennej poprawi skutecznie bezpieczeństwo na drogach. Dodaje też, że ten rodzaj oświetlenia znacznie zredukuje liczbę śmiertelnych ofiar wypadków, zapewniając jednocześnie większą efektywność energetyczną.

Przepis ma wejść w życie już 7 lutego 2011 roku. Wtedy to światła dzienne mają być montowane obowiązkowo zarówno w samochodach osobowych jak i dostawczych. Nieco później pojawią się w autach ciężarowych oraz autobusach. Tak jak wspomniano wcześniej - będą włączane już przy starcie silnika, święcąc słabszym światłem pozwalającym zobaczyć nadjeżdżający samochód z daleka, ale nie oślepiającym wiązką światła. Po włączeniu świateł mijania za pomocą przełącznika, po tym jak zapadnie zmrok lampy mają pracować pełnymi zasobami. Może to jednak odbywać się automatycznie.

Pomimo wielu protestów, w Polsce obowiązek jazdy na światłach podczas dnia udało się wprowadzić w zeszłym roku, w kwietniu. Jeśli chodzi o inne kraje leżące w Europie, to przepisy są różne. Jest obowiązek jazdy przez cały dzień na światłach, albo tylko na obszarach niezabudowanych. W niektórych krajach z kolei przepisy przypominają te, które niedawno mieliśmy w naszym kraju - światła przez 24h obowiązują w okresie jesienno-zimowym. Według statystyk ITS, obowiązek używania świateł pozwala co roku zmniejszyć liczbę zabitych w wypadkach przynajmniej o 20 procent.

Propozycja, która została ogłoszona wczoraj przez Komisję Europejską nie została jeszcze do końca zaakceptowana. Nim wejdzie w życie, konieczna jest akceptacja Parlamentu Europejskiego i ratyfikacja w krajach członkowskich

Podobne wiadomości:

Goodyear prezentuje oponę klasy AA

Goodyear prezentuje oponę klasy AA

Aktualności 2012-10-01

Honda Civic Type R i nowe szczegóły

Honda Civic Type R i nowe szczegóły

Aktualności 2012-10-25

Komentuj:

~płatnik 2008-09-26

żydomasoneria

~Gucio 2008-09-25

Kto Wam płaci za te bzdurne artykuły....

~remmarek 2008-09-25

...ja też zawsze jeżdżę na światłach... bo takie są przepisy choć uważam, że światła w niczym nie poprawiły bezpieczeństwa, co do przepalonych żarówek...jadąc z Zabrza do Krakowa (niespełna 100 km) naliczyłem 48 jednookich aut, pewnie przepaliły się żarówki choć są znacznie lepsze niż kiedyś... przekraczając granicę z nieco jaśniejszymi Niemcami zawsze gaszę światło, tam kierowcom wolno decydować i podejmować decyzje, tam nie panuje prawny zamordyzm jak tu, a o tym czy jest jasno czy ciemno nie decyduje ustawa. Zastanawiam się tylko jakim cudem udało się przekonać tak wielu, że światła w lipcu i sierpniu, ten nakazowy bzdet, wniosły cokolwiek pozytywnego w kwestii bezpieczeństwa.

~Artur 2008-09-25

Już gdzieś tu pisałem, że zawsze od zawsze jeżdże na światłach. I będę jeździł. Światła do jazdy dziennej to świetny pomysł. A to, że są ludzie, którzy są przeciwni? Coż. Na prezydenta Kaczyńskiego też ktoś musiał głosować. Nie dbam o głos, zazwyczaj głupszej większości

~jal 2008-09-25

Widać że kilkuletnie już pranie szarych komórek daje wspaniałe rezultaty!!! Każdy kto wie coś w temacie motoryzacja wie także o wzroście zużycia paliwa powodowanym przez wołączone światła. Ponadto każdy kto ma swój rozum wie, że wzrost zużycia paliwa szczególnie niekorzystnie wpływa na zatrucie środowiska (powietrza) w miastach, gdzie tysiące aut stojąc w permanentnych już korkach wydalają potworne ilości szkodliwych dla zdrowia ludzi związków. Np. AUSTRIA już wycofała przepis o obowiązku jazdy na światłach całą dobę - właśnie z powodu większego zatrucia środowiska powodowany przez auta z włączonymi światłami i mizerne lub żadne poprawienie bezpieczeństwa jazdy. W Polsce nistety (ku zgubie obywateli i środowiska) lobby paliwowe i producentów żarówek, akumulatorów itp jest nadal silniejsze i dysponuje wpływem na media piorące umysły całego narodu już od kilku lat z dużym powodzeniem.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport