mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Świetlana przyszłość polskiej motoryzacji

Świetlana przyszłość polskiej motoryzacji

Warszawska FSO, gliwicki Opel i Fiat w Tychach - w przyszłym roku wprowadzą nowe modele, które trafią do salonów w całej Europie. Według szacunków "Rz" w 2008 r. w Polsce może powstać nawet milion aut.

Świetlana przyszłość polskiej motoryzacji

Chevrolet aveo, astra III sedan i fiat 500 to auta, których produkcja ruszy w przyszłym roku w polskich fabrykach. Z zebranych przez " Rz" informacji wynika, że pięć polskich fabryk motoryzacyjnych w 2007 r. opuści co najmniej 787 tysięcy samochodów, o ok. 4 - 5 proc. więcej niż w 2006 r. A może i więcej - wszystko zależy od tego, jak będzie wyglądać struktura produkcji żerańskiej FSO. Nie wiadomo na razie, ile powstanie tam gotowych samochodów, a ile zestawów montażowych, które składane są potem na Ukrainie. Według szacunków Polskiej Izby Motoryzacji do końca grudnia 2006 r. z krajowych taśm zjedzie ok. 755 tys. aut. Znaczącego wzrostu można się natomiast spodziewać w kolejnych latach, kiedy rozkręcą się ruszające w przyszłym roku linie produkcyjne chevroleta aveo na Żeraniu, astry III w fabryce Opla w Gliwicach i "pięćsetki", najmniejszego auta Fiata, które powstawać będzie w Tychach.

Pod koniec listopada żerańska FSO poinformowała, że w 2007 r. bramy fabryki opuści blisko 140 tys. pojazdów (FSO lanos i mała ilość FSO matiza oraz 5 tys. chevroletów aveo, których produkcja ruszy w październiku 2007 r.). Nie są jeszcze znane proporcje pomiędzy gotowymi autami a zestawami. To duży wzrost, bowiem na Żeraniu powstaje obecnie ok. 95 tys. lanosów i matizów. Jednak FSO do 2011 r. nie może przekroczyć liczby 150 tys. rocznie, bowiem na tyle pozwoliła Komisja Europejska w zamian za zgodę na pomoc publiczną dla firmy.

Decyzja z Brukseli komplikuje plany FSO

O ile matizy i lanosy trafiają głównie na Wschód, żerańskie aveo pojadą do salonów GM w Europie Zachodniej. Takie były założenia firmy GM DAT z Korei, która nie była w stanie sprostać popytowi na to sprowadzane dotychczas z Korei auto. W grę wchodziły także kwestie cła, którym obłożone są gotowe pojazdy sprowadzane na obszar UE.

Chevrolety Aveo wyjadą z FSO

Tegorocznym fenomenem eksportowym okazał się produkowany od lat w Tychach fiat 600, czyli popularne seicento. - W tym roku wyprodukujemy ok. 46 tysięcy seicento, z czego 42 tys. na eksport, podobnie wyglądają plany na 2007 r. Przy takim popycie można myśleć o przedłużeniu jego produkcji na kolejne lata - cieszy się Bogusław Cieślar, rzecznik Fiata Auto Poland. Jednak prawdziwym hitem przyszłego roku może być nowy fiat 500, ochrzczony już topolino (myszka). W przyszłym roku w Tychach powstanie ok. 30 tys. sztuk nowego auta, które podobnie jak mała panda będzie produkowane wyłącznie w naszym kraju.

Fiat 500 z przecieku

Tylko w Polsce będzie powstawało od połowy przyszłego roku także najnowsze auto Opla - astra III sedan. Gros produkcji również trafi za granicę, ale nie na Zachód, a do Europy Środkowo-Wschodniej. Wielkość planowanej na przyszły rok produkcji nie jest jeszcze znana.

Astra III z Gliwic na rynki Europy Środkowo-Wschodniej

Wzrost produkcji samochodów cieszy także dostawców części, choć mają oni świadomość, że zanim przyjdą zamówienia, trzeba będzie wydać pieniądze na wdrożenie produkcji podzespołów do nowych aut. W należących do koncernu Delphi zakładach w Polsce wytwarzane są komponenty dla większości europejskich modeli samochodów (m.in. wiązki elektryczne, klimatyzacje, elementy zawieszenia), na eksport trafia 80 proc. produkcji, a 20 proc. do krajowych fabryk. - W 2007 roku przewidujemy dalszy wzrost obrotów wynikający także z rozpoczęcia nowych projektów - mówi Agnieszka Przymusińska, rzeczniczka Delphi Polska, odmawiając jednak podania szczegółów dotyczących wartości kontraktów.

Delphi – druga faza rozwoju

Krzysztof Szwedkowicz, dyrektor zakładu TRW w Częstochowie, zaopatrującego w pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne m.in. zakłady Fiata w Tychach i Opla w Gliwicach, ocenia, że zwiększona produkcja samochodów i wprowadzenie nowego modelu Fiata nie wpłynie natychmiast na wzrost zamówień u dostawców części. Jego zdaniem na zwiększony popyt ze strony producentów będzie można liczyć dopiero, gdy nowy model spotka się z życzliwym przyjęciem klientów. TRW w Częstochowie zwiększa wprawdzie z 13 do 28 tysięcy metrów kwadratowych wielkość zakładu poduszek, ale głównie dlatego, że produkcja części w ramach TRW jest przenoszona z zachodniej Europy do Polski i rosną zamówienia z zagranicy.

Nowe inwestycje TRW w Częstochowie

Według danych Polskiej Izby Motoryzacji przez 11 miesięcy tego roku pięć krajowych fabryk opuściło 660 tys. pojazdów, z czego prawie 630 tys. trafiło na eksport. Zdaniem PIM łączny eksport polskich wyrobów motoryzacyjnych (samochody, podzespoły i silniki) w 2006 r. może osiągnąć rekordowe 13,8 -14 mld euro, o ok. 20 proc więcej niż przed rokiem.

Samochody, silniki, części - motoryzacyjne 'ciepłe bułeczki'

PIM: będzie dalszy wzrost produkcji aut

Polskie auta za granicą

 

 


Podobne wiadomości:

VW Golf - produkcja znów zostanie wstrzymana

VW Golf - produkcja znów zostanie wstrzymana

Aktualności 2016-08-22

Volkswagen zmniejsza produkcję Passata

Volkswagen zmniejsza produkcję Passata

Aktualności 2016-08-17

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport