mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Świetlana przyszłość polskiej motoryzacji

Świetlana przyszłość polskiej motoryzacji

Warszawska FSO, gliwicki Opel i Fiat w Tychach - w przyszłym roku wprowadzą nowe modele, które trafią do salonów w całej Europie. Według szacunków "Rz" w 2008 r. w Polsce może powstać nawet milion aut.

Świetlana przyszłość polskiej motoryzacji

Chevrolet aveo, astra III sedan i fiat 500 to auta, których produkcja ruszy w przyszłym roku w polskich fabrykach. Z zebranych przez " Rz" informacji wynika, że pięć polskich fabryk motoryzacyjnych w 2007 r. opuści co najmniej 787 tysięcy samochodów, o ok. 4 - 5 proc. więcej niż w 2006 r. A może i więcej - wszystko zależy od tego, jak będzie wyglądać struktura produkcji żerańskiej FSO. Nie wiadomo na razie, ile powstanie tam gotowych samochodów, a ile zestawów montażowych, które składane są potem na Ukrainie. Według szacunków Polskiej Izby Motoryzacji do końca grudnia 2006 r. z krajowych taśm zjedzie ok. 755 tys. aut. Znaczącego wzrostu można się natomiast spodziewać w kolejnych latach, kiedy rozkręcą się ruszające w przyszłym roku linie produkcyjne chevroleta aveo na Żeraniu, astry III w fabryce Opla w Gliwicach i "pięćsetki", najmniejszego auta Fiata, które powstawać będzie w Tychach.

Pod koniec listopada żerańska FSO poinformowała, że w 2007 r. bramy fabryki opuści blisko 140 tys. pojazdów (FSO lanos i mała ilość FSO matiza oraz 5 tys. chevroletów aveo, których produkcja ruszy w październiku 2007 r.). Nie są jeszcze znane proporcje pomiędzy gotowymi autami a zestawami. To duży wzrost, bowiem na Żeraniu powstaje obecnie ok. 95 tys. lanosów i matizów. Jednak FSO do 2011 r. nie może przekroczyć liczby 150 tys. rocznie, bowiem na tyle pozwoliła Komisja Europejska w zamian za zgodę na pomoc publiczną dla firmy.

Decyzja z Brukseli komplikuje plany FSO

O ile matizy i lanosy trafiają głównie na Wschód, żerańskie aveo pojadą do salonów GM w Europie Zachodniej. Takie były założenia firmy GM DAT z Korei, która nie była w stanie sprostać popytowi na to sprowadzane dotychczas z Korei auto. W grę wchodziły także kwestie cła, którym obłożone są gotowe pojazdy sprowadzane na obszar UE.

Chevrolety Aveo wyjadą z FSO

Tegorocznym fenomenem eksportowym okazał się produkowany od lat w Tychach fiat 600, czyli popularne seicento. - W tym roku wyprodukujemy ok. 46 tysięcy seicento, z czego 42 tys. na eksport, podobnie wyglądają plany na 2007 r. Przy takim popycie można myśleć o przedłużeniu jego produkcji na kolejne lata - cieszy się Bogusław Cieślar, rzecznik Fiata Auto Poland. Jednak prawdziwym hitem przyszłego roku może być nowy fiat 500, ochrzczony już topolino (myszka). W przyszłym roku w Tychach powstanie ok. 30 tys. sztuk nowego auta, które podobnie jak mała panda będzie produkowane wyłącznie w naszym kraju.

Fiat 500 z przecieku

Tylko w Polsce będzie powstawało od połowy przyszłego roku także najnowsze auto Opla - astra III sedan. Gros produkcji również trafi za granicę, ale nie na Zachód, a do Europy Środkowo-Wschodniej. Wielkość planowanej na przyszły rok produkcji nie jest jeszcze znana.

Astra III z Gliwic na rynki Europy Środkowo-Wschodniej

Wzrost produkcji samochodów cieszy także dostawców części, choć mają oni świadomość, że zanim przyjdą zamówienia, trzeba będzie wydać pieniądze na wdrożenie produkcji podzespołów do nowych aut. W należących do koncernu Delphi zakładach w Polsce wytwarzane są komponenty dla większości europejskich modeli samochodów (m.in. wiązki elektryczne, klimatyzacje, elementy zawieszenia), na eksport trafia 80 proc. produkcji, a 20 proc. do krajowych fabryk. - W 2007 roku przewidujemy dalszy wzrost obrotów wynikający także z rozpoczęcia nowych projektów - mówi Agnieszka Przymusińska, rzeczniczka Delphi Polska, odmawiając jednak podania szczegółów dotyczących wartości kontraktów.

Delphi – druga faza rozwoju

Krzysztof Szwedkowicz, dyrektor zakładu TRW w Częstochowie, zaopatrującego w pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne m.in. zakłady Fiata w Tychach i Opla w Gliwicach, ocenia, że zwiększona produkcja samochodów i wprowadzenie nowego modelu Fiata nie wpłynie natychmiast na wzrost zamówień u dostawców części. Jego zdaniem na zwiększony popyt ze strony producentów będzie można liczyć dopiero, gdy nowy model spotka się z życzliwym przyjęciem klientów. TRW w Częstochowie zwiększa wprawdzie z 13 do 28 tysięcy metrów kwadratowych wielkość zakładu poduszek, ale głównie dlatego, że produkcja części w ramach TRW jest przenoszona z zachodniej Europy do Polski i rosną zamówienia z zagranicy.

Nowe inwestycje TRW w Częstochowie

Według danych Polskiej Izby Motoryzacji przez 11 miesięcy tego roku pięć krajowych fabryk opuściło 660 tys. pojazdów, z czego prawie 630 tys. trafiło na eksport. Zdaniem PIM łączny eksport polskich wyrobów motoryzacyjnych (samochody, podzespoły i silniki) w 2006 r. może osiągnąć rekordowe 13,8 -14 mld euro, o ok. 20 proc więcej niż przed rokiem.

Samochody, silniki, części - motoryzacyjne 'ciepłe bułeczki'

PIM: będzie dalszy wzrost produkcji aut

Polskie auta za granicą

 

 


Podobne wiadomości:

Audi testuje system sterowanie gestami

Audi testuje system sterowanie gestami

Technika 2015-10-07

Rusza produkcja nowego VW Tiguana

Rusza produkcja nowego VW Tiguana

Aktualności 2016-01-11

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.