mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > System e-call obowiązkowym wyposażeniem!

System e-call obowiązkowym wyposażeniem!

Parlament Europejski przyjął kilka godzin temu nowe przepisy, które zaczną obowiązywać już 31 marca 2018 roku. Wtedy wszystkie nowe samochody będą musiały być wyposażone w system automatycznego powiadamiania o wypadku, zwany w skrócie e-call.

System e-call obowiązkowym wyposażeniem!

W zeszłym roku w całej Unii Europejskiej doszło do wypadków, które kosztowały życie 25 700 osób. W samej Polsce zginęło 3 202 osoby. Wiele z nich zmarło dlatego, że pomoc nie nadeszła na czas. Naukowcy wyliczyli, że ten wynik udałoby się zmniejszyć nawet o 10 procent, gdyby pomoc pojawiła się na miejscu szybciej.

Parlament Europejski od kilku lat próbował znaleźć sposób na to, żeby zmniejszyć liczbę śmiertelnych wypadków na drogach. E-call jest usługą bezpłatną, niezależnie od typu pojazdu oraz jego ceny, która ma pomóc w realizacji tego celu.

Jak działa system e-call? Jest to urządzenie przypominające moduł telefoniczny, połączone z systemem GPS. W momencie, gdy samochód ulega wypadkowi i czujniki bezwładnościowe wraz z czujnikami odpowiedzialnymi za odpalenie poduszek powietrznych uznają, że doszło do wypadku, automatycznie uruchamia się system powiadamiania o wypadku. Urządzenie łączy się z numerem alarmowym 112 i przekazuje podstawowe informacje na temat wypadku takie jak: typ pojazdu, rodzaj paliwa, czas wypadku, lokalizacja oraz liczba pasażerów w samochodzie. Dzięki temu odpowiednie służby otrzymują kompleksowy pakiet informacji, pozwalający przygotować się odpowiednio do zdarzenia. Głównym aspektem jest tutaj oszczędność czasu. Urządzenie wyśle informacje nawet w przypadku, gdy wszyscy pasażerowie będą nieprzytomni, a jak wiadomo liczy się wtedy każda sekunda.

Jak policzyli naukowcy, pojawienie się służb ratunkowych w ciągu kwadransa od zdarzenia pozwala na uratowanie co dziesiątej ofiary wypadków.

Dlatego już wiosną 2018 roku, a konkretnie od 31 marca 2018 roku we wszystkich samochodach osobowych oraz lekkich dostawczych pojawi się system e-call. Po trzech latach system zostanie oceniony, a następnie wdrożony do pojazdów takich jak autobusy czy ciężarówki.   

System miał być wdrożony już w tym roku, ale przepisy w krajach członkowskich musiały zostać w odpowiedni sposób doprecyzowane. Pojawiły się bowiem kontrowersje związane z tym, że system e-call mógłby służyć do śledzenia pojazdów. Żeby wykluczyć taki scenariusz, dane mogą być przekazywane tylko, gdy dojdzie do wypadku. Serwisy ratunkowe otrzymają tylko niezbędne informacje, a dane przekazane przez system e-call do centrum nie mogą być udostępniane osobom trzecim bez wyraźnej zgody. Producenci będą musieli zapewnić, że konstrukcja rozwiązania pozwoli na całkowite usunięcie zebranych informacji. 

Tematy w artykule: wypadki wypadek drogowy ecall

Podobne wiadomości:

Święta 2016 na drogach – mniej wypadków, mniej pijanych

Święta 2016 na drogach – wypadków,...

Aktualności 2016-12-27

Dzięki UFG poznasz historię swojego ubezpieczenia

Dzięki UFG poznasz historię swojego...

Aktualności 2016-07-07

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Pierwszy, elektryczny autobus do poboru krwi
Pierwszy, elektryczny autobus do poboru krwi
Solaris przygotowuje pierwsze takie zamówienie na świecie. Dwa elektryczne autobusy posłużą jako mobilne punkty poboru krwi i już niebawem trafią do polskiego odbiorcy.
Austria. Czas na oddech Austria. Czas na oddech