mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Szybki, siedmioosobowy i elektryczny

Szybki, siedmioosobowy i elektryczny

W swoim wnętrzu może pomieścić nawet siedem osób, pod jego maską drzemie moc o wartości 635 koni mechanicznych. Od zera do "setki" rozpędza się w przeciągu 4,8 sekundy i może przejechać 560 kilometrów bez zatrzymywania się. Na dodatek jego prędkość maksymalna wynosi 250 km/h.

Szybki, siedmioosobowy i elektryczny

Te imponujące osiągi należą do nowego samochodu o napędzie elektrycznym, który nazywa się ZAP-X. Jest to auto z segmentu crossover zaprojektowane przez amerykańskich inżynierów z firmy ZAP. Cała koncepcja tego samochodu została oparta na studium koncepcyjnym Lotusa APX, prezentowanego w 2006 roku.

Dotychczasową bolączką samochodów napędzanych energią elektryczną ograniczenie pod względem zasięgu oraz bardzo długiego czasu ładowania akumulatorów. ZAP-X dzięki nowej technologii, którą w nim zaimplementowano, ma pozwolić na uzyskanie wyników lepszych niż dotychczasowe wynalazki, utrzymując wydalanie dwutlenku węgla na poziomie zerowym. Na czym oparty będzie jego sukces? Producent poinformował o tym, że w modelu ZAP montowany będzie nowy rodzaj akumulatora, który pozwala przejechać nawet 560 kilometrów, podczas gdy jego czas ładowania trwa zaledwie 10 minut. Bateria dostarcza energię do czterech silniczków elektrycznych napędzających samochód. Każdy z nich zamontowany jest w kole. Razem dają moc 635 koni mechanicznych.

Nadwozie samochodu będzie w całości zbudowane z lekkiej konstrukcji aluminiowej. Nad wydajnością układu napędowego czuwać będą zaawansowane systemy zarządzania energią. Dzięki panelom słonecznym zamontowanym na dachu i w oknach pojazdu, zgromadzona energia pozwoli ogrzewać wnętrze samochodu, w którym udostępniany będzie bezprzewodowo internet. Na wyposażeniu standardowym pojawią się także porty USB oraz wysokiej jakości wyświetlacze ciekłokrystaliczne.

Kiedy można się spodziewać debiutu rynkowego tego konceptu? Jak się okazuje nie prędzej niż w 2010 roku. Problem leży nie tyle w technologiach, które są już dokładnie opracowane, lecz w systemie ich produkcji na skalę masową, który na dzień dzisiejszy nie istnieje.

Czytaj także:

Elektryczny Lotus (2007-01-31)

Etanolowy demon (2006-08-24)

Tematy w artykule: ZAP-X

Komentuj:

~wacław 2007-03-29

Super sprawa . Koniec warkotu silników ,smarów i olejów ( no napewno jakieś części eksploatacyjne będą ,ale mniej) . Koniec smrodu . Super to musi wyglądać w 5 s bez wycia silnika i gwizdu jakieś turbiny .

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport