mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > TOP TEN mojeauto.pl - najpopularniejsze samochody w marcu

TOP TEN mojeauto.pl - najpopularniejsze samochody w marcu

Na podstawie statystyk mojeauto.pl najczęściej oglądanymi modelami przez Internautów w zeszłym miesiącu okazały się: Ford Focus, Toyota Corolla oraz Skoda Fabia.

TOP TEN mojeauto.pl - najpopularniejsze samochody w marcu

TABELA 1 – TOP TEN mojeauto.pl – najczęściej oglądane modele w marcu 2004

Miejsce
Zmiana
Modele samochodów
Punkty*
1
bez zmian
Ford Focus
5107
2
bez zmian
Toyota Corolla
4126
3
bez zmian
Skoda Fabia
4051
4
+ 1
Ford Mondeo
3410
5
- 1
Renault Megane II
3335
6
+ 6
Peugeot 307
2826
7
bez zmian
Toyota Avensis
2746
8
+ 3
Toyota Yaris
2615
9
bez zmian
Honda Civic
2556
10
- 2
Skoda Octavia
2462
* liczba punktów przyznana na podstawie analiz oglądalności stron poszczególnych wersji samochodów w serwisie Auta Nowe w mojeauto.pl
 

RYSUNEK 1 – Zainteresowanie Fordem Focusem w marcu 2004
 


Największy obecny konkurent Forda Focusa – Volkswagen Golf V nie załapał się do pierwszej dziesiątki najczęściej oglądanych przez Internautów modeli i zajmuje 16. miejsce. 11 marca Golf V pojawił się w nowych wersjach silnikowych (np. 1,6 FSI ze skrzynią Tiptronic; 2,0 SDIczy 1,9 TDI DSG) oraz wprowadzone zostały do wersji standardowej systemy bezpieczeństwa ASR oraz MSR. Może dzięki temu VW Golf V zyska na popularności.

Ford Focus z pewnością obawia się też Opla Astry III, który pojawił się w sprzedaży 20 marca na rynku europejskim. Jeszcze przed oficjalną premierą zostało złożonych 50 000 zamówień ten samochód. W Polsce nowa Astra pojawi się w sprzedaży w maju i dopiero wtedy będzie mogła być sklasyfikowana w rankingu. Znana jest już cena Astry III Essentia - 58 500 zł będzie kosztować wersja z silnikiem 1,4 16v o mocy 90 KM.

W marcu sukces odniósł Peugeot 307 – z 2826 punktami zajął szóste miejsce (awans z dwunastego) w TOP TEN mojeauto.pl. Zapewne intensywna kampania w mediach zachęcająca do zakupu Peugeota 307 w limitowanej wersji Mistral (z klimatyzacją w standardzie) przyniosła oczekiwane rezultaty.

Warto zwrócić uwagę na Seata, ponieważ wprowadził bardzo atrakcyjną promocję cenową. Cordobę od 15.03.2004 można kupić taniej o 5000 zł (do tej pory rabat wynosił 1000 zł), natomiast Cordobę z 2003 roku o 8000 (do tej pory rabat wynosił 4000 zł).

TABELA 2 - Najczęściej oglądane wersje w marcu 2004

Miejsce
Marka
Model
Wersja
1
Fiat
Panda
1.1 ACTUAL
2
Fiat
Panda
1.2 DYNAMIC
3
Opel
Astra Classic II
1.4 16V

Najczęściej oglądanymi wersjami samochodów na stronach mojeauto.pl były Fiaty Panda 1.1. ACTUAL i 1.2 DYNAMIC oraz Astra Classic II.
Fiaty Panda na pierwszych dwóch pozycjach nie dziwią. Opel Astra Classic II też nie powinien. Astra Classic II jest produkowana od lutego w Gliwicach (zastąpiła Astrę II) i w marcu 2004 zadebiutowała na polskim rynku motoryzacyjnym. W zeszłym miesiącu obowiązywała również promocja na model ten - można było go kupić o 1500 taniej niż zwykle. Astra Classic II jest tańsza od Astry II o ok. 10 000 zł nic więc dziwnego, że zainteresowanie tą wersją jest tak duże.

TABELA 3 – TOP TEN mojeauto.pl – najczęściej oglądane marki w marcu 2004

Miejsce
Zmiana
Marka
Punkty*
1
bez zmian
Ford
14146
2
bez zmian
Toyota
11258
3
+ 2
Opel
9615
4
- 1
Renault
9574
5
- 1
Fiat
7675
6
bez zmian
Skoda
7351
7
+ 1
Peugeot
7013
8
- 1
Volkswagen
6668
9
+ 1
Mercedes
5996
10
- 1
Honda
5083
* liczba punktów przyznana na podstawie analiz oglądalności stron poszczególnych wersji samochodów w serwisie
Auta Nowe w mojeauto.pl
 

Ranking najpopularniejszych marek mojeauto.pl otwiera Ford z 14146 punktami. Na drugim miejscu, tak samo, jak zeszłym miesiącu, uplasowała się Toyota, natomiast trzecie miejsce zajmuje Opel – awansował on w tym miesiącu o dwie pozycje.

O sytuacji na rynku motoryzacyjnym po wejściu Polski do Unii Europejskiej wiadomo coraz więcej. Na pewno będzie sporo zmian, czasem na lepsze, czasem na gorsze.
Zostanie obniżone cło na samochody spoza UE z 35% na 10%, więc auta z Korei czy Japonii powinny potanieć. Z drugiej strony koncerny w Polsce dostosowują ceny do rynków europejskich. Tabela nr 3, opracowana na podstawie artykułu z „Wysokich Obrotów” Gazety Wyborczej z 01.04.2004, przedstawia kierunki wahań cenowych marek z pierwszej dziesiątki mojeauto.pl.

TABELA 4 – prognozy cen po pierwszym maja 2004

Miejsce
Marka 
Zmiana cen
1
Ford
Nieznaczna podwyżka
2
Toyota
Nieznaczna podwyżka, cena Toyot produkowanych w Japonii (np. RAV4) w dół
3
Opel
?
Nie wiadomo. Potrzebne jest zrównanie cen z cenami europejskimi, więc raczej w górę
4
Renault
Planowane systematyczne podwyżki
5
Fiat
Już w marcu ceny wzrosły o 3% i dalej będą
6
Skoda
Bez zmian
7
Peugeot
W ciągu roku - nawet o kilkanaście procent w górę
8
Volkswagen
W marcu ceny wzrosły. Zobaczymy, co dalej
9
Mercedes
Ceny będą systematycznie rosły
10
Honda
Od początku roku ceny rosną, w maju nie będzie wyjątku

Z tabeli wynika więc wyraźnie, jaka jest ogólna tendencja.

Mimo, że producenci aut chcą zrównać ceny samochodów w Unii Europejskiej, będą musieli wziąć pod uwagę prawo rynku. Jeśli auta w Polsce drastycznie zdrożeją, znacząco spadnie ich sprzedaż, ponieważ wrażliwość klientów na ceny aut jest bardzo wysoka.
Co prawda koncerny wzbogacą zapewne wyposażenie standardowe, jednak w Polsce to przede wszystkim cena a nie wyposażenie skłania klientów do zakupu.


Najpopularniejsze samochody dla firm

TABELA 5 – TOP TEN mojeauto.pl – najczęściej oglądane samochody dla firm w marcu 2004

MiejsceZmianaModele samochodówPunkty*
1
+ 2

Ford Mondeo

1096
2
- 1

Ford Focus

1024
3
+ 2

Toyota Corolla

909
4
+ 3

Skoda Fabia

815
5
- 3

Skoda Octavia

714
6
- 2

Toyota Avensis

710
7
+ 1

Renault Megane II

709
8
+ 4

Peugeot 307

519
9
+ 2

Citroen Berlingo

488
10
+ 14

Mercedes Sprinter

481
* liczba punktów przyznana na podstawie analiz oglądalności stron poszczególnych wersji samochodów w serwisie
Auta Nowe w mojeauto.pl
 

W marcu wśród aut dla firm największą popularnością cieszył się Ford Mondeo z homologacją samochodu ciężarowego (1096 punktów), który zdetronizował Forda Focusa.
Największy awans zanotował Mercedes Sprinter, który zmienił swoją pozycję aż o 14 miejsc.

Mówiąc o rynku samochodów dla firm nie sposób nie wspomnieć o nowej ustawie o VAT, którą prezydent podpisał pod koniec marca 2004. Nowe przepisy są za późno wprowadzane i nie dają szansy polskim przedsiębiorcom na dobre przygotowanie się. Do tego są bardzo skomplikowane i znowu złe.
W obecnej formie ustawy od 1. maja 2004 firmy będą mogły odliczać jedynie połowę zapłaconego przy kupnie auta podatku, nie więcej jednak niż 5 tys.zł. Oznacza to, że przedsiębiorca, który będzie chciał otrzymać całkowity zwrot należnej mu kwoty, kupując nowe auto na firmę nie będzie mógł wydać więcej niż 55 450 zł.  Jednocześnie obowiązywać ma kontrowersyjny „wzór Lisaka” dla samochodów, od których będzie można odliczyć cały podatek VAT - jeśli ładowność samochodu będzie większa od liczby DŁ wynikającej z wzoru:
DŁ = 357kg + n * 68kg 
gdzie:
DŁ – dopuszczalna ładowność, n - liczba siedzeń.

Z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy wynika również, że po 1 maja firmy nie odliczą 22-proc. VAT zapłaconego w cenie paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, używanych do napędu aut z kratką, których dopuszczalna ładowność nie przewyższy limitu wynikającego ze wzoru ustawowego.

Jednak jeszcze przed wejściem w życie nowej ustawy o VAT posłowie przygotowują projekty nowelizacji.
Jeżeli poprawki zostaną przegłosowane, będzie można będzie np. odliczyć połowę zapłaconego przy kupnie auta VAT-u bez ograniczeń kwotowych.

Również firmy leasingowe zgłaszają swoje uwagi odnośnie ustawy. O opinię zapytaliśmy pana Jacka Lisika, prezesa Zarządu Carcade S.A.
"Znów w polskim prawie podatkowym wprowadzono przepisy, które normalny przedsiębiorca, bez pomocy doradcy podatkowego, może niepoprawnie zinterpretować. Ich zawiłość, traktowanie samochodów inaczej w ust. o podatku dochodowym a inaczej o VAT, wprowadzanie wzorów, które z niczego nie wypływają powoduje, że przedsiębiorcy odbierają to jak przepisy "uchwalane na kolanie", beż żadnej długoterminowej stabilności. Może po prostu poszukać wzorców zagranicą np. we Francji ?". 

 

Wejście Polski do Unii Europejskiej miało się wiązać z poprawą polskiego prawa, bardziej przejrzystymi przepisami, czego oczekiwano z niecierpliwością. Miało powstać wiele nowych, dobrych ustaw wspomagających polskich przedsiębiorców i przepisów ułatwiających prowadzenie działalności gospodarczej. Dziś, niespełna miesiąc przed tym historycznym wydarzeniem, już wiadomo, że przynajmniej jeśli chodzi o branżę motoryzacyjną,  rzeczywistość okazała się inna.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport