mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Takie wydatki czekają Cię po zakupie używanego auta

Takie wydatki czekają Cię po zakupie używanego auta

Kupiłeś wymarzone auto? I co z tego, że z rynku wtórnego. W końcu jesteś całkowicie niezależny od innych. Pamiętaj jednak, że kwota zapłacona sprzedawcy, to dopiero początek Twoich wydatków.

Takie wydatki czekają Cię po zakupie używanego auta
Firma Motoraporter przygotowała raport "Po zakupie do warsztatu - standard czy rzadkość", w którym sprawdziła, z jakimi najczęstszymi wydatkami przyjdzie nam się zmierzyć po zakupie auta używanego.

Choć pod względem liczby zarejestrowanych pojazdów na tysiąc mieszkańców (653) Polska jest dość wyraźnie ponad średnią unijną (484), to jednak blado wypadamy, jeśli chodzi o średni wiek posiadanych przez przeciętnego Kowalskiego samochodów.

Co ciekawe, statystyczny Polak zmienia auto średnio co 3,5 roku. Wiąże się to z tym, że wiekowe auta nie kosztują krocie, na rynku jest ich duża podaż, a jednocześnie są już dość usterkowe. W opublikowanym raporcie możemy przeczytać, jakie inwestycje w zakupionym aucie najprawdopodobniej będziemy musieli poczynić w perspektywie kilku czy kilkunastu miesięcy od dnia transakcji.

Najczęstsze inwestycje po zakupie samochodu

Eksperci Motoraportera sprawdzając auto przed zakupem w 8 na 10 przypadków sugerują późniejszą wymianę filtrów, płynów oraz paska rozrządu.

- Jeśli nie mamy twardych danych o akcjach serwisowych przed sprzedażą, wówczas należy pomyśleć o wymianie powyższych elementów, które z czasem podlegają wyeksploatowaniu - mówi Marcin Ostrowski, prezes zarządu Motoraporter sp. z o.o.

Z dużym prawdopodobieństwem (statystycznie w co drugim aucie) należy liczyć się z koniecznością wymiany elementów układu wydechowego. Część wad powstała ze względu na poruszanie się przy dużym zasoleniu w trakcie zimy. Co trzecie auto wymaga nabicia klimatyzacji specjalnym czynnikiem.

Właściciel zakupionego auta powinien uwzględnić w swoich przyszłych wydatkach zakup nowych opon. Bardzo często opony w autach starszych niż pięć lat są już za stare, wyząbkowane i nie nadają się do bezpiecznego użytku. Statystycznie na polskich drogach auta pokonują rocznie średni 25-30 tys. km i ogumienie po pięciu latach ma już prawo być zużyte.

Średnio w co czwartym używanym aucie mogą wystąpić różnego rodzaju wycieki, niezbędne będzie sprawdzenie zbieżności kół z uwagi na nierówno zużyte opony, a także mogą się okazać konieczne drobne naprawy powłoki lakierniczej. Stosunkowo rzadko natomiast (w co dziesiątym aucie) konieczna będzie natychmiastowa wymiana elementów układu hamulcowego. Świadczy to, że Polacy właściwie dbają o ten układ.

 Najczęstsze inwestycje po zakupie samochodu używanego
 
 wymiana filtrów, płynów i paska rozrządu
79%
 wymiana elementów układu wydechowego
42%
 odgrzybienie i nabicie klimatyzacji36%
 zakup opon
35%
 usunięcie elektronicznych usterek28%
 drobne naprawy powłoki lakierniczej26%
 sprawdzenie zbieżności z uwagi na nierówno zużyte opony 24%
 usunięcie wycieków
22%
 wymiana łączników stabilizatorów
18%
 wymiana akumulatora
14%
 wymiana elementów karoserii z uwagi na ubytki
9%
 wymiana tarcz hamulcowych
8%

Psująca się elektronika

Jeśli chodzi o najczęstsze usterki w kontekście elektroniki, to dominuje niedziałająca klimatyzacja. W co trzecim aucie należałoby zaktualizować mapy nawigacji, a w co czwartym szwankuje alarm. Listę elektronicznych usterek zamykają wadliwe mechanizmy regulacji szyb czy foteli.


 Najczęstsze usterki elektroniki
 
 niedziałająca klimatyzacja
36%
 nawigacja
32%
 wadliwe działanie alarmu
27%
 podgrzewanie foteli
18%
 lusterka16%
 regulacja fotela
9%
 szyby
6%

Warto podłączyć się do komputera

Eksperci Motoraportera zalecają przed zakupem podłączenie samochodu do komputera i zdiagnozowanie błędów już na tym etapie. Najczęstszymi usterkami wykrytymi przez komputer są problemy z poduszkami powietrznymi, z układem zasilania paliwa, błędy systemu ESP i ABS, wadliwie działający moduł komfortu (oświetlenie wnętrza, elektryka drzwi i szyberdach), a także błędy filtra cząstek stałych.

Problem z układem zasilania paliwa dotyczy głównie wtryskiwaczy, a to częściej występuje w autach z silnikiem Diesla. Najczęstszą przyczyną awarii wtryskiwaczy jest złej jakości paliwa.


 Najczęściej wykrywane błędy z użyciem komputera diagnostycznego
 
 problemy z poduszkami powietrznymi23%
 problemy z układem zasilania paliwem21%
 wadliwe działanie modułu komfortu
15%
 błędy z filtrem cząstek stałych12%
 błędy systemu ABS i/lub ESP 10%

Ważne detale

Często będąc zaaferowanym samym zakupem, poszczególne elementy schodzą na dalszy plan. Po czasie dopiero okazuje się, że należy wymienić jakieś elementy, kupić np. opony czy też rozwiązać problem filtra cząstek stałych. Wówczas atrakcyjna cena wcale już taką może nie być, a nam zaczyna towarzyszyć złość.

Podobne wiadomości:

Jakie samochody kupują Polacy?

Jakie samochody kupują Polacy?

Aktualności 2016-10-06

Import aut ciągle rośnie

Import aut ciągle rośnie

Aktualności 2016-05-07

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport