mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Tanie auta są mało bezpieczne (?)

Tanie auta są mało bezpieczne (?)

Ostatnie testy zderzeniowe przeprowadzone przez niezależną instytucję Euro NCAP potwierdziły, że choć auta marki Dacia na europejskim rynku sprzedają się rewelacyjnie dobrze, to jednak wciąż są na bakier z bezpieczeństwem. Poza Dacią Lodgy, która otrzymała zaledwie trzy gwiazdki, pozostałe 14 modeli otrzymało maksymalną ocenę pięciu gwiazdek.

Tanie auta są mało bezpieczne (?)
Jeśli prześledzi się historię wszystkich modeli rumuńskiej marki w testach zderzeniowych Euro NCAP, to okazuje się, że Dacia trzyma cały czas stały poziom. Jako pierwszy crash-testom poddany został Logan w 2005 roku, zaś w 2008 roku również i Sandero. I o ile w przypadku tych dwóch modeli trzygwiazdkowy wynik jeszcze można było zrozumieć (Dacia rozpoczynała dopiero swoją "karierę" w Europie, poziom bezpieczeństwa nowych aut nie był jeszcze na tak wysokim poziomie jak obecnie), to zeszłoroczny wynik Dustera oraz najnowszy modelu Lodgy powodują już lekkie rozczarowanie.

Wątpliwe, by taki rezultat był satysfakcjonujący dla koncernu Renault, właściciela Dacii, w końcu auta francuskiej marki nie raz były stawiane jako wzór bezpieczeństwa. Tym bardziej, że konkurencji w tym segmencie rynkowym oferują bezpieczniejsze modele, co dla osób wrażliwych na tym punkcie może mieć decydujące znaczenie. To jednak nie koniec złych wieści dla Renault. W ubiegłym tygodniu model Sandero na rynku południowoamerykańskim oferowany pod marką Renault w tamtejszych testach zderzeniowych organizacji Latin NCAP dostał zaledwie jedną gwiazdkę...

Z wyniku uzyskanego przez Dacię Lodgy niezadowolony był również Michiel van Ratingen, sekretarz generalny organizacji Euro NCAP. - Jestem bardzo rozczarowany, widząc, jak słabo w naszych testach wypadł Lodgy. O ile rozumiem, że jest to auto budżetowe, gdzie kupujący muszą zaakceptować kompromis pomiędzy ceną a komfortem i osiągami, to jednak ten kompromis nie powinien obejmować także bezpieczeństwa.

Dacia Lodgy słabo wypadła właściwie we wszystkich częściach testu. W zderzeniu czołowym przedni słupek został mocno zdeformowany, a górna część szyby oraz dachu została zmiażdżona do słupka B. Środkowy tunel został całkowicie oderwany od podłogi w tylnej części kabiny, a pomiędzy przednimi fotelami został on mocno zniekształcony. W zderzeniu z pieszym Lodgy zdobył zaledwie 44-proc. wynik, podczas gdy wszyscy rywale przekroczyli próg 60 proc. Również pod względem ochrony dzieci (77 proc.) Dacia uzyskała najgorszy rezultat, co nieprzystoi modelowi, który szczyci się mianem auta rodzinnego. I wreszcie na koniec, Dacia Lodgy, jako jedyny modele spośród wszystkich przetestowanych, nie posiada w standardowym wyposażeniu układu elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESP).

Skoro najtańsza w tym gronie Dacia okazała się najmniej bezpieczna, to można by wnioskować, że najbezpieczniejsze są najdroższe modele. Volvo V60 Plug-In Hybrid oraz Range Rover zapewniają wysoki poziom ochrony, choć wcale nie były najbezpieczniejsze (trzeba jednak przyznać, że stawka 14 modeli pod względem bezpieczeństwa była bardzo wyrównana). Hybrydowe Volvo V60 potwierdziło dobry wynik sprzed roku uzyskany przez konwencjonalnie napędzanego kuzyna, mimo że ta wersja jest cięższa aż o 350 kg. Nowy Range Rover jest z kolei lżejszy od swojego poprzednika o 200 kg i choć bez przeszkód uzyskał pięć gwiazdek, to jednak do poprawki jest słaba ochrona kręgów szyjnych w przypadku uderzenia innego pojazdu w tył auta.


Wśród przetestowanych modeli znalazła się również siódma generacja Volkswagena Golfa, która oferuje podobny poziom bezpieczeństwa do swojego poprzednika, jednak ma w ofercie kilka nowoczesnych technologii (Multi Collision Brake system, Front Assist, Proactive Occupant Protection oraz Lane Assist). Zastanawiający jest jednak brak sygnału przypominającego o zapięciu pasów bezpieczeństwa na tylnej kanapie, rozwiązania, które wprowadza coraz większa liczba koncernów.

Wspomniana już wyrównana stawka nie pozwala na jednoznaczne wskazanie najbezpieczniejszych modeli spośród wszystkich poddanych testom. W przypadku ochrony dorosłych nieznacznie na czoło wysuwają się Hyundai Santa Fe i Opel Mokka, choć Fiat 500L, Ford Kuga, Mitsubishi Outlander, Seat Leon, Seat Toledo i Skoda Rapid oraz Volkswagen Golf ustępują im minimalnie. Dzieci najbezpieczniejsze będą w Seacie Leon, Subaru Forester i Oplu Mokka. Z kolei piesi, teoretycznie, z najmniejszymi obrażeniami wyjdą po kontakcie z Subaru Forester, Hyundaiem Santa Fe i Fordem Kugą.


model
łączna ocenadoroślidzieci
piesi
systemy bezp.
Dacia Lodgy
* * *
72%
77%
44%
29%
Fiat 500L
* * * * *
94%
78%
65%
71%
Ford Fiesta
* * * * *91%
86%
65%
71%
Ford Kuga
* * * * *94%
86%
70%
100%
Hyundai Santa Fe
* * * * *96%
89%
71%
86%
Mercedes klasa A
* * * * *93%
81%
67%
86%
Mitsubishi Outlander
* * * * *94%
83%
64%
100%
Opel Mokka
* * * * *96%
90%
67%
100%
Range Rover
* * * * *91%
84%
63%
86%
Seat Leon
* * * * *94%
92%
70%
71%
Seat Toledo
* * * * *94%
80%
69%
71%
Skoda Rapid
* * * * *94%
80%
69%
71%
Subaru Forester
* * * * *91%
91%
73%
86%
Volvo V60 Plug-In Hybrid
* * * * *93%83%
65%
100%
Volkswagen Golf VII
* * * * *94%
89%
65%
71%

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Seat Toledo
Seat Toledo
Cena podstawowa już od: 50 800 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Land Rover Range Rover
Land Rover Range Rover
Cena podstawowa już od: 169 200 PLN brutto
Dostępne nadwozia: cabrio-2dr. suv-3dr.
Subaru Forester
Subaru Forester
Cena podstawowa już od: 112 705 PLN brutto
Dostępne nadwozia: suv-5dr.
Ford Fiesta
Ford Fiesta
Cena podstawowa już od: 45 350 PLN brutto
Rodzaj samochodu: dostawczy osobowy
Mercedes Klasa A
Mercedes Klasa A
Cena podstawowa już od: 88 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Seat Leon
Seat Leon
Cena podstawowa już od: 59 300 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr.
Hyundai Santa Fe
Hyundai Santa Fe
Cena podstawowa już od: 140 300 PLN brutto
Dostępne nadwozia: suv-5dr.
Fiat 500
Fiat 500
Cena podstawowa już od: 43 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: cabrio-2dr. hatchback-3dr. van-5dr.
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Cena podstawowa już od: 123 990 PLN brutto
Dostępne nadwozia: suv-5dr.
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Cena podstawowa już od: 63 090 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-3dr. kombi-5dr. van-5dr.
Ford Kuga
Ford Kuga
Cena podstawowa już od: 97 950 PLN brutto
Dostępne nadwozia: suv-5dr.
Volvo V60
Volvo V60
Cena podstawowa już od: 128 300 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr.
Skoda Rapid
Skoda Rapid
Cena podstawowa już od: 55 550 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Dacia Lodgy
Dacia Lodgy
Cena podstawowa już od: 37 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: van-5dr.
Opel Mokka
Opel Mokka
Cena podstawowa już od: 70 450 PLN brutto
Dostępne nadwozia: suv-5dr.

Podobne wiadomości:

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne światła ze Stuttgartu

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne...

Technika 2016-12-02

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Skoda Fabia - do wyboru, do koloru

Aktualności 2016-12-02

Komentuj:

OponyImpolex 2014-02-04

Tańsze auto wcale nie oznacza ze jest gorsze,fakt że może mieć mniej rożnych funkcji typu ABS,ESP itd,ale jak ktoś słusznie wspomniał- wiele zalezy od naszej prędkości z jaką się poruszamy.

~grześ 2014-01-26

A co to za test NCAP w Nimczech. Podobny test w USA niemieckie auta oblewają ' wystarczy ustawić belkę na 1/4 szerokości auta i merc pada

Hq-Aero-Dynamic_p 2013-04-16

Byłoby trudno,ale jeśli komuś bardzo by na tym zależało to fakt- nawet czołgiem można się rozbić. Samo auto to jedno,a dwa dopasowanie prędkości do panujących warunków na drodze,to kluczowa kwestia.

lazik2 2013-04-05

Jak ktoś jeździ brawurowo to nawet czołgiem się rozbije.

~Grzegorz 2013-03-09

Właśnie kupiłem Lodgy prestge i mam wszystko co trzeba. ESP,ABS, napinacze pirotechniczne pas?w ,wspomaganie nagłego hamowania,ograniczenie predkości wyłączające się jednym przyciskiem a nie jak w cytrynkach przez menu,cztery poduszki ,trzy isofixy miejsca duuużo. Plastiki spasowane dobrze, nic nie trzeszczy,silnik 110KM chodzi dobrze,6 cio biegowa skrzynia i przyśpieszenie dobre. Testy zderzeniowe oglądałem i trochę były naciągane-za brak ESP i brzęczyków w standarcie nie przyznano czterech gwiazdek, uznano za złe oznaczenie wyłączenia poduszki- to kpina he, pas biodrowy przechodniów także zle oceniono było jeszcze zabawnych nieprzyznanych punktów za błachostki. Fiat zmiażdzony ale pięć gwiazdek, niemieckie auta murowana piątko bo testy są robione przez nich, trzeba do tego podejść z lekką rezerwą bo chodzi tu o walkę o klijenta , cztery gwiazdki dacia lodgy powinna mieć bez żadnych ceregieli a to wystarczy.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport