mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Tarcze hamulcowe w ciężarówkach

Tarcze hamulcowe w ciężarówkach

Nieefektowna, niedoceniana tarcza hamulcowa należy do najbardziej opisywanych elementów samochodu cieżarowego. Warto poznać jej konstrukcje nieco bliżej.

Tarcze hamulcowe w ciężarówkach

Wciśnięta między oś a piastę metalowa tarcza zapewnia, że załadowany do pełna samochód ciężarowy zatrzyma się zgodnie z decyzją kierowcy. Została zaprojektowana tak, aby spełniała ekstremalne wymagania.

Kiedy kierowca wciska pedał hamulca tarcie klocków hamulcowych o tarczę powoduje zwalnianie obrotów kół. Tarcie jest obliczone tak, aby powodowało pewne wyliczone zużycie zarówno klocków hamulcowych, jak i tarcz. W tym celu tarcze hamulców Volvo wykonano z wyjątkowego stopu żelaza, molibdenu i wanadu, umożliwiającego osiągnięcie optymalnego kompromisu między tempem zużycia, ciężarem tarcz a procesem ich wytwarzania.

Największym wyzwaniem przy projektowaniu hamulców okazała się konieczność kontrolowania gwałtownego wzrostu temperatury, który występuje nawet przy lekkim hamowaniu. Gdy pojazd hamuje kilka razy z rzędu, temperatura tarcz może wzrosnąć do około 700 stopni. Problem gwałtownego wzrostu temperatury czekał na rozwiązanie dość długo — podczas hamowania hamulce ulegały deformacji i pękały wskutek rozszerzania się.

Rozwiązanie Volvo opiera się na wielu współistniejących czynnikach. Aby ciepło zostało odprowadzone, wewnątrz tarcz znajduje się duża liczba szczelin. Mają one również inną zaletę — znacznie obniżają ciężar tarcz.

Dzięki opatentowanemu przez Volvo złączu wielowypustowemu, w którym tarcza spoczywa na wypustach, a nie bezpośrednio na piaście, przy tarczy jest sporo wolnego miejsca, dzięki czemu może ona rozszerzać się, gdy wzrośnie temperatura. W ten sposób
zapobiega sie wszelkim tendencjom do powstawania pęknięć.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Nowy Ford Transit Custom już niebawem w salonach
Nowy Ford Transit Custom już niebawem w salonach
Ford zaprezentował nowe wcielenie modelu Transit Custom. Samochód dostawczy o ładowności jednej tony ma całkowicie nowe wnętrze, jest wydajniejszy, a do tego wygląda atrakcyjnie. Pierwsze egzemplarze trafią do klientów na początku przyszłego roku.
Austria. Czas na oddech Austria. Czas na oddech