mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Te auta psują się najrzadziej

Te auta psują się najrzadziej

Opel Insignia okazał się najmniej awaryjnym modelem w najnowszym raporcie awaryjności DEKRA 2011. Tuż za jego plecami, z niewiele większym odsetkiem usterek, znalazły się Ford Fiesta i Toyota Prius. Z kolei najlepszym w kategorii "Bester aller Klassen" okazało się, już po raz trzeci z rzędu, Audi A6. Ranking generalnie zdominowały modele niemieckiej produkcji, które okazały się najlepsze w 18 z 24 ocenianych kategorii.

Te auta psują się najrzadziej
15 milionów przebadanych samochodów z ostatnich dwóch lat ma, zdaniem twórców raportu, kupującym w znaczący sposób ułatwić wybór właściwego modelu. Do powstania raportu brane były najczęściej występujące usterki, jakie pojawiają się w pojazdach używanych. Oczywiście poza takimi, które wynikają z niewłaściwego ich użytkowania przez właściciela auta - np. zużycie opon lub wycieraczek.

Aż w 96,1 proc. przebadanych przez rzeczoznawców z Dekry egzemplarzach Opla Insignia nie znaleziono żadnego defektu. Niewiele gorszym wynikiem mogą pochwalić się dwa kolejne modele w rankingu - Ford Fiesta (95,8 proc.) i Toyota Prius (95,6 proc.). Te trzy auta oczywiście zwyciężyły w swoich klasach, w pozostałych najmniej awaryjne okazały się Audi A6, Mazda MX-5, Honda CR-V, Volkswagen Golf Plus i Mercedes Sprinter.

Po raz trzeci w rankingu awaryjności DEKRA pojawiła się specjalna kategoria "Najlepszy we wszystkich klasach" ("Bester aller Klassen") i po raz trzeci triumfowało tu Audi A6. Model z Ingolstadt (84,2 proc.) wyprzedził BMW seria 3 (81,7 proc.) i Volkswagena Passata (81,1 proc.). Uzyskany rezultat jest uśrednionym wynikiem ze wszystkich trzech kategorii przebiegu pojazdu.


Najlepsi w klasach
W kategorii mini/małe auta bezapelacyjny okazał się Ford Fiesta, wyprzedzając Renault Twingo i Toyotę Yaris. Wśród kompaktów pierwszą pozycję obroniła Toyota Prius, które była nieznacznie lepsza od Volkswagena Golfa VI i Volvo C30. W klasie średniej oczywiście najlepszy był Opel Insignia, spychając o jedną pozycję niżej Audi A4 i Forda Mondeo. W klasie wyższej trzeci raz z rzędu bezkonkurencyjne okazało się Audi A6, przed BMW serii 5 i Mercedesem klasa S.

Mazda MX-5 i Volkswagen Eos obroniły swoje czołowe pozycje wśród aut sportowych, na trzecim miejscu znalazło się Audi TT. Najmniej awaryjnymi autami, którymi można zapuścić się w teren są Honda CR-V, Toyota RAV4 i Nissan Qashqai. Z kolei najrzadziej będziemy gościć w warsztatach samochodowych z takimi vanami jak Volkswagen Golf Plus, Nissan Note i Toyota Corolla Verso.

Po raz pierwszy pod lupę rzeczoznawcy z Dekry wzięli także pojazdy dostawcze. Tu najlepszy okazał się Mercedes Sprinter, przed Fiatem Ducato i Volkswagenem Crafterem. Crafter zwyciężył za to kategoriach o przebiegu 50-100 tys. km oraz 100-150 tys. km.


Co się psuje?
Najczęściej usterki pojawiały się w najmniejszych autach, 31,2 procent przebadanych samochodów z tej klasy miało jakiś defekt. Nieco lepiej wypadły tu kompakty (27,1 proc.) i klasa wyższa (26,6 proc.). Usterkowość w autach sportowych wyniosła 26,2 proc., w vanach 25,3 proc., a w samochodach klasy średniej 24,2 proc. Najlepszym średnim wynikiem mogą się pochwalić auta terenowe - tylko 22,2 proc. przebadanych przedstawicieli z tego segmentu miało coś na sumieniu.

Raport DEKRA daje nam też odpowiedź na pytanie, jakie podzespoły psują się najczęściej. Do tego celu wszystkie elementy występujące w aucie podzielono na pięć głównych grup.

W grupie podwozie/układ kierowniczy najczęściej musimy się liczyć z wybitymi poprzecznymi drążkami kierowniczymi i przegubami nośnymi, połamanymi resorami podwozia, zbyt dużymi luzami na stabilizatorach i wahaczach poprzecznych oraz nieszczelnymi amortyzorami. W dziedzinie silnik/ekologia wyjątkowo często diagności wykrywali wycieki oleju z silnika i przekładni, informacje o usterkach systemów elektronicznych odpowiedzialnych za jakość spalin oraz nieszczelne układy wydechowe. Z kolei w kategorii karoseria/rama/kabina często natrafiano na pęknięcia przedniej szyby, korozje progów oraz luzy przy zderzakach.


W przypadku układu hamulcowego negatywnie wypadały często zużyte tarcze hamulcowe, niedostateczny stan powierzchni przylegających do tarcz hamulcowych, porowate przewody hamulcowe, jak również hamowanie jednostronne. Z kolei w obszarze elektryki/elektroniki/oświetlenia rzeczoznawcy Dekry częściej niż zwykle zwracali uwagę na źle ustawione reflektory, uszkodzenia regulacji zasięgu świateł oraz nie działające światła.
 
Tak jak można się było spodziewać, im większy jest przebieg danego auta, tym większa jest jego usterkowość. Przykładowo w segmencie kompaktów udział pojazdów z defektami w grupie przebiegu od 100 do 150 tys. kilometrów wynosi średnio 46,3 proc. To prawie czterokrotnie więcej niż w grupie aut o najmniejszym przebiegu (do 50 tys. km), gdzie usterki wykryto w 11,9 proc. przebadanych aut.

Podobne wiadomości:

TUV 2016 - zobacz najmniej awaryjne auta

TUV 2016 - zobacz najmniej awaryjne auta

Aktualności 2015-11-20

Nadchodzą duże zmiany w przeglądach

Nadchodzą duże zmiany w przeglądach

Finanse i prawo 2015-09-01

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport