mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Te samochody nie dały się wykiwać

Te samochody nie dały się wykiwać

Pięć modeli z segmentu SUV i pięć aut o nadwoziu kombi przetestował niemiecki automobilklub ADAC pod kątem wydajności systemów stabilizacji toru jazdy podczas jazdy z przyczepą kempingową. O to cienie i blaski oferowanych przez producentów technologicznych rozwiązań, mających w założeniu poprawić bezpieczeństwo i komfort podróży.

Te samochody nie dały się wykiwać
Wyniki testu pokazały jednoznacznie, że żadnemu z testowanych modeli nie udało się osiągnąć najwyżeszej noty "bardzo dobry". Eksperci ADAC sześciokrotnie byli w stanie przyznać notę "dobry", zaś cztery samochody uzyskały wynik "zadowalający". Zwycięzcą testu zostało BMW X1. Najnowszy, kompaktowy SUV BMW posiada zdaniem ADAC najbardziej rozbudowaną część systemu ESP, która koryguje automatycznie kierunek jazdy i prędkość kompletnego zestawu pojazdu ciągnącego i przyczepy podczas gwałtownych zmian kierunków jazdy.

W przypadku aut o nadwoziu kombi w teście brylowała z kolei Honda Accord Tourer. Dla pozostałych kandydatów: VW Passata, Opla Insignia i Audi A4 oraz dla VW Tiguana w przypadku SUV musiała wystarczyć tylko ocena "zadowalająca". Jak czytamy w końcowym raporcie niemieckiej instytucji w przypadku modeli Opla i Audi system ESP odpowiadający za stabilność przyczepy zareagował zbyt późno i za słabo. Podczas przejazdu ze slamomem systemy stabilizujące w obu autach tylko w nieznacznym stopniu były w stanie zniwelować wahadłowe poruszanie się przyczep.

W przypadku obu modeli Volkswagena, podczas testu z omijaniem przeszkody przy prędkoścki 80 km/h stwierdzono zbyt gwałtowne "wyhamowywanie" przyczepy, które w normalnym ruchu drogowym mogłoby zagrozić samochodom jadącym z tyłu. Tego problemu nie ma w  kombi Mercedesa Klasy C, którego system reaguje z odpowiednią siłą w odpowiednim momencie, minimalizując w ten sposób kołysanie przyczepy.

Zadowalający wynik osiągnęły także Volvo XC60, w którym co prawda system ESP zareagował stosunkowo późno ale efektywnie. Podobne spostrzeżenia padły w kierunku Forda Kuga.

Mimo tych mankamentów ADAC zauważa jednak, że poziom bezpieczeństwa oferowanych przez producentów systemów ESP rozbudowanych o stabilizację przyczep stale się podnosi. Ciągle niestety tylko niewielka grupa marek decyduje się na wdrażanie tego typu rozwiązań. Jazda z przyczepą może bowiem stanowić spory problem dla osób, które nie miały okazji w bezpiecznych warunkach sprawdzić jakim siłom poddawana jest przyczepa podczas gwałtownych zmian kierunków jazdy, silnych podmuchów wiatru czy poślizgów. W przypadku takiego zagrożenia hamowanie jest właściwą reakcją kiedy zaprzęg wpadnie w kołysanie. Próba zakładania kontry czy dodawanie gazu jest zdecydowanie niebezpieczne.

Modele, które brały udział w teście:
01. BMW X1 xDrive 23d - wynik dobry
02. Audi Q5 3.0 TDI quattro - wynik dobry
03. Ford Kuga 2.0 TDCi - wynik dobry
04. Honda Accord Tourer 2.2 iDTEC - wynik dobry
05. Mercedes C 350 CDI - wynik dobry
06. Volvo XC60 2.4 D DRIVe - wynik dobry
07. Opel Insignia ST 2.0 CDTI - wynik zadowalający
08. VW Passat 2.0 TDI Variant - wynik zadowalający
09. VW Tiguan 2.0 TDI - wynik zadowalający
10. Audi A4 Avant 3.0 TDI - wynik zadowalający

Podobne wiadomości:

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Obserwacja drogi - czy jej pilnujesz?

Bezpieczna jazda 2016-04-27

Ranking ADAC - oto najlepsze samochody wg Niemców

Ranking ADAC - oto najlepsze samochody wg...

Aktualności 2015-11-18

Komentuj:

~civic 2010-10-18

?? a to jest nowsza konstrukcja Passata kombi ????

~to był narodowy test 2010-08-31

rodzimych niemieckich marek a ta honda wziela sie tu jak kula u nogi .ADAC musial pokazac ze niby wszystko jest cacy , wybrał do testu stara konstrukcje vw passata dziwne..

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport