mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Technologia BlueTec dla silników diesla

Technologia BlueTec dla silników diesla

Na Międzynarodowym Salonie Pojazdów Użytkowych w Hanowerze DaimlerChrysler zaprezentuje rodzinę samochodów ciężarowych, wyposażonych w nową technologię silników wysokoprężnych - BlueTec.

Technologia BlueTec dla silników diesla

Pojazdy te już w tej chwili spełniają normę Euro 4 mającą wejść w życie od października 2006 roku, oraz normę Euro 5, która zacznie obowiązywać w październiku 2009 roku. Dzięki sięgającej 80% redukcji emisji spalin w stosunku do poziomów określonych w normie Euro 3, połączonej z istotnie zmniejszonym zużyciem paliwa, nowe samochody ciężarowe Mercedes-Benz z technologią BlueTec są wyjątkowo ekologicznym i ekonomicznym rozwiązaniem dla celów dalekobieżnego transportu drogowego przyszłości.

W styczniu 2005 roku pierwsi klienci odbiorą zamówione samochody ciężarowe i ciągniki Actros BlueTec. Technologia ta zostanie w pierwszej kolejności zastosowana w najpopularniejszych modelach wykorzystywanych w Europie dla celów dalekobieżnego transportu drogowego, osiągających maksymalną moc od 320 KM do 408 KM. W kolejnych miesiącach, pojawi się więcej samochodów ciężarowych Actros i Axor z technologią BlueTec. Ostatecznie, oferta modeli Actros BlueTec obejmie szerokie spektrum od 320 do 598 KM i od 1.650 do 2.800 Nm nominalnego momentu obrotowego.

Mercedes-Benz będzie stopniowo rozszerzać ofertę BlueTec na wszystkie serie samochodów ciężarowych, tak aby do czasu obowiązkowego wejścia w życie normy Euro 4 w październiku 2006 roku cała gama pojazdów do dalekobieżnego transportu, samochodów dystrybucyjnych i budowlanych oraz pojazdów do zastosowań specjalnych była dostępna w wersji BlueTec.

40-tonowe zestawy z ponad czterema osiami, przystosowane do normy Euro 5 przed obowiązującym terminem, będą objęte preferencyjnymi zniżkami do 20% na opłaty za niemieckie autostrady wprowadzane, według dostępnych informacji, od stycznia 2005 roku. Regulacje takie będą obowiązywać do czasu wejścia w życie nowej normy, na jesieni 2009 roku. Podczas gdy kierowca pojazdu spełniającego normę Euro 3 po wprowadzeniu opłat będzie płacić 12 centów za kilometr autostrady, a następnie 15 centów w okresie od października 2006 roku do października 2009 roku, kierowcy przyjaznych dla środowiska samochodów ciężarowych zgodnych z normą Euro 5 będą płacić tylko, odpowiednio, 10 i 12 centów za kilometr. W zależności od długości pokonywanych tras, całkowite oszczędności w okresie ponad czterech lat, gwarantowane przez samochody dostosowane do normy Euro 5, w porównaniu do pojazdów zgodnych z normą Euro 3, mogą osiągnąć kilka tysięcy euro.

To jednak nie jedyne argumenty, przemawiające za przedterminowym dostosowaniem się do planowanego wprowadzenia europejskich norm emisji. Technologia silników wysokoprężnych BlueTec firmy DaimlerChrysler zapewnia także inne korzyści, takie jak ograniczone zużycie paliwa oraz znacząco zwiększone możliwości przyszłej odsprzedaży na rynku samochodów używanych.

Pakiet BlueTec obejmuje nowe silniki o wyższym maksymalnym ciśnieniu w cylindrze oraz technologię obróbki końcowej spalin – po raz pierwszy technologia ta została zintegrowana w fazie projektowania silników wysokoprężnych dla dużych pojazdów użytkowych. Jest to najlepszy sposób zaoferowania klientom optymalnych oszczędności paliwa, niezawodności oraz projektu zorientowanego na wymagania przyszłości. Podstawową zasadą SCR jest to, że tlenki azotu podlegają przekształceniu w nietoksyczny azot i parę wodną w katalizatorze wykorzystującym amoniak jako reduktor. Ponieważ amoniak jest jednak niebezpieczną substancją, a co za tym idzie, zakres jego zastosowania w transporcie drogowym jest ograniczony, w pojazdach użytkowych stosuje się nietoksyczny, bezwonny, wodny roztwór mocznika. Roztwór ten, stosowany w technologii SCR, nosi nazwę AdBlue. Pod kontrolą układu sterowania silnikiem reduktor AdBlue, przechowywany w odrębnym zbiorniku, jest dozowany w pożądanych ilościach do strumienia gorących spalin, w którym podlega hydrolizie do postaci amoniaku. Zużycie AdBlue wynosi w przybliżeniu cztery procent zużycia oleju napędowego dla BlueTec 4 oraz około sześć procent dla BlueTec 5.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Wodorowy Lexus już za cztery lata
Wodorowy Lexus już za cztery lata
Brytyjskie źródła donoszą, powołując się na szefa europejskiego oddziału Lexusa, że już za cztery lata japoński producent zaoferuje klientom samochody elektryczne zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi.