mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Technologia SCR ogranicza emisję spalin

Technologia SCR ogranicza emisję spalin

DaimlerChrysler decyduje się na technologię SCR w pojazdach użytkowych w celu uzyskania poziomu emisji spalin silników wysokoprężnych zgodnych z Euro 4 i Euro 5

Wprowadzenie normy Euro 4 w latach 2005/2006 oraz Euro 5 w latach 2008/2009 oznacza, że sektor pojazdów użytkowych będzie zmuszony stawić czoła istotnemu nowemu wyzwaniu w postaci konieczności opracowania nowych technologii, które oprócz dostosowania do bardziej rygorystycznych limitów emisji będą jednocześnie przyjazne dla środowiska i opłacalne ekonomicznie. W przeciwieństwie do limitów określonych w obecnym standardzie emisji Euro 3, osiągnięcie zdecydowanie bardziej rygorystycznych limitów ustalonych dla Euro 4 i Euro 5 nie będzie możliwe wyłącznie na drodze udoskonalenia procesu spalania w silnikach wysokoprężnych, a wymagało będzie rozbudowanych i kosztownych systemów oczyszczania gazów spalinowych.

Po dokładnej analizie wszystkich dostępnych rozwiązań technologicznych, DaimlerChrysler postawił na technologię selektywnej redukcji katalitycznej (SCR - Selective Catalytic Reduction), która zapewni samochodom ciężarowym i autobusom spełnienie norm emisji Euro 4 i Euro 5. Dzięki temu użytkownik otrzymuje rozwiązanie układu napędowego, które jeszcze na długo wyznaczać będzie nowy standard w połączeniu efektywności ekonomicznej, wysokich parametrów technicznych i ochrony środowiska.
Od połowy 2005 roku do początku obowiązywania normy Euro 4 w październiku 2006 roku będzie sukcesywnie wprowadzana technologia SCR do całej palety samochodów ciężarowych i autobusów produkowanych przez DaimlerChrysler. W tym samym czasie technologia SCR będzie dalej rozwijana celem szybkiego dostosowania do limitów Euro 5.

Silnik wysokoprężny stanowi udane połączenie oszczędności, mocy, niezawodności i długowieczności, co czyni z niego rozwiązanie preferowane w pojazdach użytkowych. Te zalety muszą być utrzymane na tym samym lub nawet wyższym poziomie przy zastosowaniu nowych technologii oczyszczania spalin. Tlenki azotu oraz cząstki stałe stanowią najgroźniejsze składniki spalin emitowanych z silników wysokoprężnych. Dotychczas wszelkie próby ograniczenia emisji ilości tlenków azotu przez optymalizację procesu spalania wewnątrz silnika odbywały się kosztem wyższego zużycia paliwa i podwyższonej emisji cząstek stałych. Dzięki technologii SCR ten konflikt zostanie po raz pierwszy rozwiązany. Optymalizacja systemu spalania w silniku minimalizuje od samego początku proces tworzenia się szkodliwych cząstek stałych i pozwala na osiągnięcie zauważalnej redukcji zużycia paliwa. Wykorzystywana jako metoda oczyszczania spalin technologia SCR zapewnia niezbędną redukcję tlenków azotu i pomaga jeszcze bardziej ograniczyć emisję cząstek stałych. W związku z powyższym zapewnia ona dostosowanie do rygorystycznych wymagań ustawowych Euro 4, oraz poziom zużycia paliwa znacznie niższy niż ma to miejsce w przypadku silników zgodnych z normą Euro 3.

Technologia SCR sprawdza się od dziesięcioleci w zastosowaniach stacjonarnych przy oczyszczaniu gazów spalinowych w elektrowniach. Stąd pochodzi metoda redukcji szkodliwych tlenków azotu do obojętnego azotu i pary wodnej przy udziale amoniaku jako katalizatora. Obrót amoniakiem, jako materiałem niebezpiecznym, podlega w ruchu drogowym ograniczeniom. Z tego powodu w pojazdach użytkowych stosowany jest roztwór mocznika. Mocznik jest nietoksyczną, bezbarwną, bezwonną i rozpuszczalną w wodzie substancją wykorzystywaną w takich sektorach, jak rolnictwo, przemysł tekstylny, kosmetyczny i farmaceutyczny. Elektroniczny system zarządzania silnikiem dozuje roztwór mocznika z oddzielnego zbiornika do gorących gazów spalinowych z silnika, w których odbywa się konwersja na amoniak.

Wykorzystywany w sektorze motoryzacyjnym dla celów technologii SCR roztwór mocznika będzie sprzedawany pod nazwą „AdBlue“. Skład tego roztworu i jakość reguluje norma DIN 70070. Zużycie AdBlue przy poziomie emisji Euro 4 będzie wynosić około sześć procent zużycia oleju napędowego. W pojazdach do transportu dalekobieżnego oznacza to zużycie poniżej 2 litrów na 100 km. Przy pojemności zbiornika przykładowo 100 litrów odpowiada to zasięgowi ponad 5 000 km.

Zastosowanie technologii SCR wiąże się z opanowaniem dwóch kluczowych zagadnień technicznych. Pierwsze to zaprojektowanie instalacji SCR zintegrowanej z układem wydechowym silnika samochodowego. Drugie zagadnienie to dostosowanie systemu do pracy przy zmiennych obciążeniach i prędkościach obrotowych, co stanowi typowe warunki pracy silnika samochodowego. Prace rozwojowe nad dostosowaniem tej technologii do samochodów zostały zapoczątkowane w latach 90-tych. Szeroko zakrojone badania eksploatacyjne dowiodły praktycznej możliwości stosowania technologii SCR w samochodach użytkowych.

Infrastruktura dystrybucji reduktora AdBlue w budowie Wykorzystanie technologii SCR w produkcji seryjnej wymaga szerokiej dostępności AdBlue. Właśnie będą otwierane pilotażowe stacje benzynowe firmy TOTAL, kolejne są już budowane. Wstępnie będą one dostarczały AdBlue na potrzeby pojazdów testowych i prototypowych.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport