mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Technologia SCR ogranicza emisję spalin

Technologia SCR ogranicza emisję spalin

DaimlerChrysler decyduje się na technologię SCR w pojazdach użytkowych w celu uzyskania poziomu emisji spalin silników wysokoprężnych zgodnych z Euro 4 i Euro 5

Wprowadzenie normy Euro 4 w latach 2005/2006 oraz Euro 5 w latach 2008/2009 oznacza, że sektor pojazdów użytkowych będzie zmuszony stawić czoła istotnemu nowemu wyzwaniu w postaci konieczności opracowania nowych technologii, które oprócz dostosowania do bardziej rygorystycznych limitów emisji będą jednocześnie przyjazne dla środowiska i opłacalne ekonomicznie. W przeciwieństwie do limitów określonych w obecnym standardzie emisji Euro 3, osiągnięcie zdecydowanie bardziej rygorystycznych limitów ustalonych dla Euro 4 i Euro 5 nie będzie możliwe wyłącznie na drodze udoskonalenia procesu spalania w silnikach wysokoprężnych, a wymagało będzie rozbudowanych i kosztownych systemów oczyszczania gazów spalinowych.

Po dokładnej analizie wszystkich dostępnych rozwiązań technologicznych, DaimlerChrysler postawił na technologię selektywnej redukcji katalitycznej (SCR - Selective Catalytic Reduction), która zapewni samochodom ciężarowym i autobusom spełnienie norm emisji Euro 4 i Euro 5. Dzięki temu użytkownik otrzymuje rozwiązanie układu napędowego, które jeszcze na długo wyznaczać będzie nowy standard w połączeniu efektywności ekonomicznej, wysokich parametrów technicznych i ochrony środowiska.
Od połowy 2005 roku do początku obowiązywania normy Euro 4 w październiku 2006 roku będzie sukcesywnie wprowadzana technologia SCR do całej palety samochodów ciężarowych i autobusów produkowanych przez DaimlerChrysler. W tym samym czasie technologia SCR będzie dalej rozwijana celem szybkiego dostosowania do limitów Euro 5.

Silnik wysokoprężny stanowi udane połączenie oszczędności, mocy, niezawodności i długowieczności, co czyni z niego rozwiązanie preferowane w pojazdach użytkowych. Te zalety muszą być utrzymane na tym samym lub nawet wyższym poziomie przy zastosowaniu nowych technologii oczyszczania spalin. Tlenki azotu oraz cząstki stałe stanowią najgroźniejsze składniki spalin emitowanych z silników wysokoprężnych. Dotychczas wszelkie próby ograniczenia emisji ilości tlenków azotu przez optymalizację procesu spalania wewnątrz silnika odbywały się kosztem wyższego zużycia paliwa i podwyższonej emisji cząstek stałych. Dzięki technologii SCR ten konflikt zostanie po raz pierwszy rozwiązany. Optymalizacja systemu spalania w silniku minimalizuje od samego początku proces tworzenia się szkodliwych cząstek stałych i pozwala na osiągnięcie zauważalnej redukcji zużycia paliwa. Wykorzystywana jako metoda oczyszczania spalin technologia SCR zapewnia niezbędną redukcję tlenków azotu i pomaga jeszcze bardziej ograniczyć emisję cząstek stałych. W związku z powyższym zapewnia ona dostosowanie do rygorystycznych wymagań ustawowych Euro 4, oraz poziom zużycia paliwa znacznie niższy niż ma to miejsce w przypadku silników zgodnych z normą Euro 3.

Technologia SCR sprawdza się od dziesięcioleci w zastosowaniach stacjonarnych przy oczyszczaniu gazów spalinowych w elektrowniach. Stąd pochodzi metoda redukcji szkodliwych tlenków azotu do obojętnego azotu i pary wodnej przy udziale amoniaku jako katalizatora. Obrót amoniakiem, jako materiałem niebezpiecznym, podlega w ruchu drogowym ograniczeniom. Z tego powodu w pojazdach użytkowych stosowany jest roztwór mocznika. Mocznik jest nietoksyczną, bezbarwną, bezwonną i rozpuszczalną w wodzie substancją wykorzystywaną w takich sektorach, jak rolnictwo, przemysł tekstylny, kosmetyczny i farmaceutyczny. Elektroniczny system zarządzania silnikiem dozuje roztwór mocznika z oddzielnego zbiornika do gorących gazów spalinowych z silnika, w których odbywa się konwersja na amoniak.

Wykorzystywany w sektorze motoryzacyjnym dla celów technologii SCR roztwór mocznika będzie sprzedawany pod nazwą „AdBlue“. Skład tego roztworu i jakość reguluje norma DIN 70070. Zużycie AdBlue przy poziomie emisji Euro 4 będzie wynosić około sześć procent zużycia oleju napędowego. W pojazdach do transportu dalekobieżnego oznacza to zużycie poniżej 2 litrów na 100 km. Przy pojemności zbiornika przykładowo 100 litrów odpowiada to zasięgowi ponad 5 000 km.

Zastosowanie technologii SCR wiąże się z opanowaniem dwóch kluczowych zagadnień technicznych. Pierwsze to zaprojektowanie instalacji SCR zintegrowanej z układem wydechowym silnika samochodowego. Drugie zagadnienie to dostosowanie systemu do pracy przy zmiennych obciążeniach i prędkościach obrotowych, co stanowi typowe warunki pracy silnika samochodowego. Prace rozwojowe nad dostosowaniem tej technologii do samochodów zostały zapoczątkowane w latach 90-tych. Szeroko zakrojone badania eksploatacyjne dowiodły praktycznej możliwości stosowania technologii SCR w samochodach użytkowych.

Infrastruktura dystrybucji reduktora AdBlue w budowie Wykorzystanie technologii SCR w produkcji seryjnej wymaga szerokiej dostępności AdBlue. Właśnie będą otwierane pilotażowe stacje benzynowe firmy TOTAL, kolejne są już budowane. Wstępnie będą one dostarczały AdBlue na potrzeby pojazdów testowych i prototypowych.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Robert Kubica pojedzie bolidem Williamsa
Robert Kubica pojedzie bolidem Williamsa
Mamy dobrą wiadomość dla wszystkich fanów Roberta Kubicy. Polski kierowca pojawi się w drugiej połowie października na torze Silverstone w bolidzie Williamsa.