mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Tempomat, który pomaga oszczędzać paliwo

Tempomat, który pomaga oszczędzać paliwo

Mercedes-Benz prezentuje Predictive Powertrain Control – tempomat przewidujący ukształtowanie drogi. Bazując na danych z układu nawigacji, dobiera on przełożenia skrzyni biegów i utrzymuje prędkość w najbardziej wydajny sposób. Efekt? Predictive Powertrain Control, dostępny teraz w nowym Actrosie, ogranicza zużycie paliwa o dodatkowe 3 proc.   

Tempomat, który pomaga oszczędzać paliwo
Nowy system wspomagania kierowcy w pełni samodzielnie decyduje o warunkach pokonywania wzniesień i zjazdów. Jako pierwszy tempomat wykorzystujący dane z układu nawigacji, Predictive Powertrain Control nie tylko odpowiada za kontrolę prędkości oraz hamulców, ale steruje również pracą skrzyni biegów. Uzupełnia w ten sposób działanie oszczędzającej paliwo funkcji EcoRoll, seryjnej we wszystkich Actrosach, i w razie potrzeby już we wczesnym etapie precyzyjnie dobiera pojedyncze lub podwójne redukcje przełożeń.
Już trzy lata temu Daimler Trucks wprowadził regulator prędkości wykorzystujący dane z systemu GPS, dostępny jako opcja w sprzedawanych w USA ciężarówkach Freightliner. Funkcja nie sterowała pracą skrzyni biegów, jako pierwsza umożliwiała jednak przewidywanie ukształtowania drogi w oparciu o aktualne położenie pojazdu i pozostałe informacje z układu nawigacji.
Na tej podstawie Mercedes-Benz opracował układ Predictive Powertrain Control, wzbogacając go o doświadczenie z zakresu pokonywania wzniesień i zjazdów. Zamienia on nieodłączoną wadę klasycznego tempomatu na wymierne korzyści: w pełni załadowana ciężarówka dalekobieżna, taka jak Actros 1845 BlueTec 6, może uzyskać w umiarkowanie zróżnicowanym terenie o około 3 proc. niższe zużycie paliwa od modelu wyposażonego w klasyczny układ kontroli prędkości.
Predictive Powertrain Control reprezentuje nowy rodzaj technologii, łączący rozwiązania zainstalowane w pojeździe z danymi zlokalizowanymi zewnętrznie. Dzięki znajomości lokalnych uwarunkowań terenu oraz precyzyjnemu sterowaniu, inteligentny tempomat kontrolujący pracę skrzyni biegów zapewnia efekty zarezerwowane jedynie dla zmotywowanych kierowców o wyjątkowym stopniu koncentracji. Inaczej mówiąc, Predictive Powertrain Control wykorzystuje oszczędnościowy potencjał nowego Actrosa do ostatniej kropli paliwa.
Prowadzenie pojazdu wyposażonego w Predictive Powertrain Control jest tak samo łatwe, jak każdej innej ciężarówki Mercedes-Benz. Kierowca musi jedynie sterować tempomatem. Poza parametrami, które można zdefiniować wcześniej, pozostaje mu dobrać tylko jedną wartość lub skorzystać z ustawień dostępnych w momencie rozpoczęcia podróży. Podczas jazdy najbardziej istotne z nich można intuicyjnie dostosować do własnych potrzeb za pośrednictwem komputera pokładowego.

Podobne wiadomości:

Mercedes Klasa E W213 – brak weny u projektantów

Mercedes Klasa E W213 – brak weny u...

Premiery 2016-01-11

Mercedes CLA i CLA Shootnig Brake odświeżone

Mercedes CLA i CLA Shootnig Brake odświeżone

Premiery 2016-03-16

Komentuj:

kosmoss 2012-06-11

A widzieliście kolumnę samochodów Volvo V60 przemierzających bez kierowców autostradę?

~Mat 2012-05-28

Ja mam "ciężką nogę" i w trasie nie umiem się powstrzymać, dlatego jadąc każdym samochodem z tempomatem zaliczam oszczędność paliwa. Ale są i tacy, co potrafią jeździć bardziej ekonomicznie niż ja z włączonym tempomatem. Jak jadę w trasę włączam w tempomat aby mnie nie kusiło mocniej przyciskać...

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Mercedes CLS trzeciej generacji odsłonięty!
Mercedes CLS trzeciej generacji odsłonięty!
Mercedes zaprezentował trzecią odsłonę luksusowego modelu CLS, który kilkanaście lat temu zapoczątkował erę czterodrzwiowych sedanów.