mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Tempomat, który pomaga oszczędzać paliwo

Tempomat, który pomaga oszczędzać paliwo

Mercedes-Benz prezentuje Predictive Powertrain Control – tempomat przewidujący ukształtowanie drogi. Bazując na danych z układu nawigacji, dobiera on przełożenia skrzyni biegów i utrzymuje prędkość w najbardziej wydajny sposób. Efekt? Predictive Powertrain Control, dostępny teraz w nowym Actrosie, ogranicza zużycie paliwa o dodatkowe 3 proc.   

Tempomat, który pomaga oszczędzać paliwo
Nowy system wspomagania kierowcy w pełni samodzielnie decyduje o warunkach pokonywania wzniesień i zjazdów. Jako pierwszy tempomat wykorzystujący dane z układu nawigacji, Predictive Powertrain Control nie tylko odpowiada za kontrolę prędkości oraz hamulców, ale steruje również pracą skrzyni biegów. Uzupełnia w ten sposób działanie oszczędzającej paliwo funkcji EcoRoll, seryjnej we wszystkich Actrosach, i w razie potrzeby już we wczesnym etapie precyzyjnie dobiera pojedyncze lub podwójne redukcje przełożeń.
Już trzy lata temu Daimler Trucks wprowadził regulator prędkości wykorzystujący dane z systemu GPS, dostępny jako opcja w sprzedawanych w USA ciężarówkach Freightliner. Funkcja nie sterowała pracą skrzyni biegów, jako pierwsza umożliwiała jednak przewidywanie ukształtowania drogi w oparciu o aktualne położenie pojazdu i pozostałe informacje z układu nawigacji.
Na tej podstawie Mercedes-Benz opracował układ Predictive Powertrain Control, wzbogacając go o doświadczenie z zakresu pokonywania wzniesień i zjazdów. Zamienia on nieodłączoną wadę klasycznego tempomatu na wymierne korzyści: w pełni załadowana ciężarówka dalekobieżna, taka jak Actros 1845 BlueTec 6, może uzyskać w umiarkowanie zróżnicowanym terenie o około 3 proc. niższe zużycie paliwa od modelu wyposażonego w klasyczny układ kontroli prędkości.
Predictive Powertrain Control reprezentuje nowy rodzaj technologii, łączący rozwiązania zainstalowane w pojeździe z danymi zlokalizowanymi zewnętrznie. Dzięki znajomości lokalnych uwarunkowań terenu oraz precyzyjnemu sterowaniu, inteligentny tempomat kontrolujący pracę skrzyni biegów zapewnia efekty zarezerwowane jedynie dla zmotywowanych kierowców o wyjątkowym stopniu koncentracji. Inaczej mówiąc, Predictive Powertrain Control wykorzystuje oszczędnościowy potencjał nowego Actrosa do ostatniej kropli paliwa.
Prowadzenie pojazdu wyposażonego w Predictive Powertrain Control jest tak samo łatwe, jak każdej innej ciężarówki Mercedes-Benz. Kierowca musi jedynie sterować tempomatem. Poza parametrami, które można zdefiniować wcześniej, pozostaje mu dobrać tylko jedną wartość lub skorzystać z ustawień dostępnych w momencie rozpoczęcia podróży. Podczas jazdy najbardziej istotne z nich można intuicyjnie dostosować do własnych potrzeb za pośrednictwem komputera pokładowego.

Podobne wiadomości:

Mercedes CLA i CLA Shootnig Brake odświeżone

Mercedes CLA i CLA Shootnig Brake odświeżone

Premiery 2016-03-16

Mercedes Klasa E W 213 - znamy polskie ceny!

Mercedes Klasa E W 213 - znamy polskie ceny!

Aktualności 2016-01-22

Komentuj:

kosmoss 2012-06-11

A widzieliście kolumnę samochodów Volvo V60 przemierzających bez kierowców autostradę?

~Mat 2012-05-28

Ja mam "ciężką nogę" i w trasie nie umiem się powstrzymać, dlatego jadąc każdym samochodem z tempomatem zaliczam oszczędność paliwa. Ale są i tacy, co potrafią jeździć bardziej ekonomicznie niż ja z włączonym tempomatem. Jak jadę w trasę włączam w tempomat aby mnie nie kusiło mocniej przyciskać...

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport