mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Top 10 ojców motoryzacji

Top 10 ojców motoryzacji

Zdecydowanie to będzie ranking subiektywny. Wszystko dlatego, że ciężko jest jednoznacznie wybrać dziesięć postaci, które miały największy wpływ na świat czterech kółek. Postanowiliśmy jednak zmierzyć się z postawionym zadaniem i oto dziesięciu, bez których dzisiejszy świat motoryzacji nie wyglądałby tak samo.

Top 10 ojców motoryzacji
10. Chris Bangle
Historia marki BMW zawiera jeden ważny rozdział – okres panowania Chrisa Bangle'a. Człowieka, który pokazał jak wstrząsnąć wizerunkiem marki. BMW od kilkudziesięciu lat produkowało samochody stonowane i stylistycznie poprawne. Fani uwielbiali samochody z Bawarii za ich gangsterski wygląd twardziela, w dobrze skrojonym garniturze. Bangle zrewolucjonizował stylistykę BMW, pokazując inną twarz marki. Pewne jest jedno, że to Seria 5 E60 za kilka lat będzie rozchwytywanym youngtimerem.



9. Battista "Pinin" Farina
Włoch dał światu nie tyle co markę, a stworzył biuro projektowe, na koncie którego są projekty samochodów wszystkich producentów. To właśnie powołana do życia przez Battistę Pininfarina stworzyła takie projekty jak Jaguar XJ220, Alfa Romeo Giulietta Spider z 1956 roku, Lancia Montecarlo czy Peugeot 406 Coupe. Bez Pinifariny pewna włoska marka nie odniosłaby takiego sukcesu, jaki udało się uzyskać dzięki projektom, które wyszły spod ołówka włoskiego biura projektowego. Praktycznie każde kultowe Ferrari ma nadwozie zaprojektowane przez ludzi związanych z Pininfariną.

8. Enzo Ferrari
Wielu było wizjonerów, wielu tworzyło samochody na przekór wszystkim. Jednak pośród nich jest tylko jeden człowiek, który dał światu markę zrodzoną na torze, markę, której każdy samochód to nie kolejna generacja, a nowy model. Ferrari stworzył produkt, którego pożąda każdy facet i fan motoryzacji. To auta Ferrari są najdroższymi na świecie i rozchwytywane przez kolekcjonerów. Ferrari nie istniałby, gdyby nie Pinifarina, ale i włoskie biuro projektowe nie osiągnęłoby takiego statusu, gdyby nie marka Ferrari. Warto również zaznaczyć, że Ferrari stworzył markę, która obrosła niesamowitym kultem również wśród pracowników, którzy są dumni tworząc samochody z logo „skaczącego konia”.



7. Colin Chapman
Sport motorowy miał wielu wizjonerów i genialnych konstruktorów. Jednak to Colin Chapman był połączeniem wszystkich najlepszych cech inżyniera i wizjonera. To on dał światu pierwszy bolid z monocoque 'iem i jako pierwszy skorzystał z powietrza, które tworzyło siłę dociskową. Chapmana wszyscy zapamiętają również jako człowieka, który uważał, że zwycięstwo przychodzi poprzez obniżanie masy pojazdu, a nie zwiększanie mocy silnika.

6. Horacio Pagani i Christian von Koenigsegg
Ciężko było sklasyfikować nam osobno założyciela marki Pagani i założyciela szwedzkiego Koenigsegga. Obaj stworzyli firmy, które wstrząsnęły segmentem aut supersportowych. To właśnie ich produkty udowodniły, że dominacja Ferrari, Lamborghini jest bardzo krucha. Kiedyś samochody powstawały jako produkty rzemieślnicze, dziś jest ich niewiele, a na czele stoją auta budowane pod kierownictwem Horacio Paganiego i Christiana von Koenigsegga.

5. Robert Bosch
W naszym zestawieniu tego człowieka zabraknąć nie mogło. Niemiecki inżynier mechanik jest ojcem potężnego dziś koncernu, pod szyldem którego stworzono wiele urządzeń, bez których dzisiejszy samochód byłby niczym. To firma Bosch jest odpowiedzialna za szybki rozwój systemu ABS. Sam Robert Bosch jest twórcą m.in. zapłonu iskrowego ze świecami zapłonowymi.

4. Rudolf Diesel
Wyobraźcie sobie, że człowiek znany jako Rudolf Diesel nigdy się nie narodził. Możliwe, że kto inny wynalazłby i opatentował silnik wysokoprężny, ale co by było, gdyby to jednak nigdy nie miało miejsca? Naprawdę ciężko to sobie wyobrazić. To on przyspieszył rozwój przemysłu, ale i komunikacji, dając światu pierwszą alternatywę dla silników benzynowych.

3. Nicolaus Otto

Załóżmy, hipotetycznie rzecz jasna, że realny byłby świat bez silnika Diesla. Jednak świat motoryzacji w ogóle by nie istniał, gdyby nie niemiecki wynalazca Otto. Człowiek ten, co ciekawe, będąc samoukiem, który nigdy nie ukończył wyższych studiów, stworzył silnik benzynowy czterosuwowy, który spotkać możemy w praktycznie każdym pojeździe. To tak naprawdę jego wynalazek jest fundamentem dzisiejszych silników spalinowych o zapłonie iskrowym.

2. Henry Ford

Dlaczego Pan Ford tak wysoko? Ponieważ to on pierwszy dał samochód dostępny „dla ludu”, który mógł zakupić praktycznie każdy. Ford ze swoim wizjonerskim podejściem zrewolucjonizował proces produkcji samochodów, dając światu produkcję taśmową. Mało tego, przemysł zyskał dzięki niemu system trzyzmianowy, który funkcjonuje w praktycznie wszystkich zakładach. Pierwszy samochód produkowany seryjnie, czyli Ford model T, śmiało można uznać również pierwszym kultowym autem. Zakłady Forda do momentu zakończenia produkcji auta zbudowały 15 mln egzemplarzy modelu T, co nawet dziś robi ogromne wrażenie.



1. Gottlieb Daimler i August Maybach

Powszechnie uważa się, że to Karl Benz jest wynalazcą i ojcem samochodu. Jednak w 1886 roku to właśnie pan Maybach i pan Daimler zbudowali pierwszy samochód. Faktycznie jednak to Benz pierwszy uzyskał patent. Jednego im jednak nikt nie odbierze - obaj panowie stworzyli pierwszy motocykl, który pierwotnie wyglądał jak rower wyposażony w silnik. Na pierwsze miejsce panowie Maybach i Daimler zasłużyli sobie właśnie przez stworzenie dwóch jakże ważnych pojazdów dla motoryzacji - samochodu i motocykla.


Podobne wiadomości:

Ford Mustang - wersje specjalne

Ford Mustang - wersje specjalne

Aktualności 2016-11-30

Ford Mustang V8 GT  - dla niemieckiej policji

Ford Mustang V8 GT - dla niemieckiej policji

Samochody luksusowe 2016-11-28

Komentuj:

~bob 2014-03-20

A gdzie jest Pan Ferrucio Lamborghini, który swego czasu utarł nosa mistrzowi Enzo ?

~mat 2014-03-19

i o Robercie Kubicy

~Rycho 2014-03-18

Jak również o Andre Citroen`ie

~Stig 2014-03-18

Jak mozna wspomniec o Panach Pagani i Koenigsegg, a nie powiedziec nic o Ferdynandzie Porsche?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport