mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Top 7 udanych powrotów

Top 7 udanych powrotów

Motoryzacja rozwija się bardzo dynamicznie i dziś żywot modeli to czasem tylko 5 lat. Bywało tak, że ten okres był o wiele dłuższy, kiedy powstały kultowe dziś klasyki. Sukces nie jest łatwo powtórzyć, ale dziś pokazujemy 7 powrotów kultowych modeli.

Top 7 udanych powrotów
7. Jaguar S Type
W roku 1963 roku do gamy modelowej brytyjski Jaguar wprowadził bardzo luksusowego sedana, model S-Type. Pod maskę trafił rzędowy silnik gaźnikowy, czterocylindrowy 3,8 l, który zapewniał moc 223 KM. Bardzo charakterystyczny wygląd dawały reflektory, umieszczone po dwa z każdej strony grilla oraz mocno wysunięte do przodu nadkola. Auto produkowane było w latach 1963-1968.

W 1998 roku Jaguar pod skrzydłami Forda wrócił do S-Type, budując bliźniaczy model dla Lincolna LS. Motyw podwójnych reflektorów i owalnego grillu projektanci udanie przenieśli do czasów współczesnych i dodatkowo zachowali "łukowatą" linię nadwozia auta. Szeroką gamę silników uzupełniał motor V8 4,2 l o mocy 395 KM, występujący w wersji S-Type R. Brytyjska marka montowała ten samochód do roku 2008.

 
6. Dodge Challanger
Dodge Challanger to jeden z klasycznych pony cars. Kolejna odpowiedź na Forda Mustanga. Wraz z pojawieniem się pierwszej generacji na rynku było dostępnych kilkanaście wersji Challangera, zaś topową oznaczono jako R/T. Model ten pożądany przez wielu odegrał kilka ról w kultowych filmach.

O drugiej generacji wielu chce zapomnieć, gdyż pod tą nazwą Amerykanie sprzedawali u siebie Mitsubishi Galant Lambda coupe. Na powrót legendy musieliśmy czekać aż do roku 2008, gdy koncern Chryslera przedstawił trzecią generację. Ogromne cięte kształty i niepodrabialna sylwetka w połączeniu z amerykańskim silnikiem HEMI sprawiły, że Europa zaczęła zazdrości USA takiego produktu. A zwieńczeniem sukcesu współczesnego Challangera jest ponad 700-konna wersja Hellcat.


5. Ford GT

Pojawia się taki moment w historii marki Ford, gdy jej założyciel postanowił wykupić Ferrari. W końcowej fazie z umowy wycofał się jednak Enzo Ferrari. Wściekły Henry Ford postanowił zemścić się i dać nauczkę pyszałkowatemu Włochowi. Owocem tego jest Ford GT40. Kultowy samochód, który aż czterokrotnie dawał lanie zespołowi Ferrari w 24h wyścigu Le Mans.

Na początku XXI wieku Ford postanowił wskrzesić legendę i udało się to w 2002 roku, gdy pojawił się GT napędzany(podobnie jak jego przodek) silnikiem V8 umieszczonym centralnie. Projektanci nie kombinowali, a jedynie dostosowali stylistykę do współczesnego świata. Niesamowicie paliwożerny, ale za to z niepodrabialnymi genami doczekał się równie udanego następcy, który z technologią EcoBoost zadebiutuje w przyszłym roku.


4. Volskwagen Beetle

To jedno z najsławniejszych dzieci Ferdynanda Porsche i jeszcze większa, niż Golf legenda marki Volkswagen. "Samochód dla ludu" produkowany był od 1983 roku aż po 2003 roku, w różnych regionach naszego Globu. Łącznie firma wyprodukowała ponad 21 mln egzemplarzy, w różnych konfiguracja, także z nadwoziem kabriolet.

Pierwszy raz Niemcy zmierzyli się legendą w 1997 dając światu New Beetla, niestety samochód był przez wielu krytykowany i dopiero jego następca, czyli Volkswagen Beetle debiutujący rok po zakończeniu produkcji New Beetla (2011) zyskał sobie sympatię. Obaj następcy Garbusa nie powtórzyli jego ogromnego sukcesu, ale tylko z jednego powodu – rolę „auta dla ludu” przejął Volkswagen Golf.  

3. Fiat 500
Wiele mówiło się, że "pięćsetka" zmotoryzowała Włochy. Trudno się dziwić skoro Fiat wyprodukował w sumie ok. 3,8 mln egzemplarzy tego modelu. Wizytówka turyńskiej marki zastąpiła model 500 Topolino, produkowany do roku 1955. Fiat 500 w klasycznym wydaniu debiutował w roku 1957 i montowany był przez 18 lat. Przez cały ten okres samochód przechodził różne modyfikacje dzieląc podzespoły nawet z Fiatem 126.

W roku 2007 Fiat wskrzesza legendarną 500, zaś 3 lata wcześniej prezentuje koncepcyjny model. W połowie roku rusza produkcja auta w Tychach, później samochód będzie również montowany w meksykańskim zakładzie ulokowanym w Toluca. Fiat 500 naszych czasów pozwolił również włoskiej marce na wskrzeszenie innej legendy, marki Abarth. Producent z Turynu tworząc 500 na nowo chciał dać swoją odpowiedź na New Beetla i Mini od BMW.

2. MINI Cooper
Mimo leciwej konstrukcji, Brytyjczycy produkowali MINI Cooper przez 41 lat (1951-2000). Niewielkich rozmiarów samochód radził sobie bardzo dobrze na trasach rajdowych, gdzie więksi musieli uznać wyższość brytyjskiego MINI. Przez lata eksperymentowano i do gamy trafiło kilka ciekawych wersji, jak choćby Clubman czy 1275 GT.

Bawarski Koncern BMW już w momencie zakończenia produkcji klasycznego MINI ogłosił następce, którego pokazano w 2001 roku. Model ewoluował, aż do topowej wersji John Cooper Works. Wizytówka auta był prędkościomierz, w postaci centralnie umieszczonego, dużego zegara na środku konsoli centralnej. Ten element zniknął, gdy na rynek trafiło MINI III, pokazane pod koniec 2013 roku.


1. Lancia Stratos
Mówisz Stratos, myślisz rajdy. Mówisz rajdy, myślisz Stratos. Lancia Stratos HF to wizytówka włoskiej marki z Turynu. Samochód zaprojektował legendarny, włoski projektant Marcello Gandini pod skrzydłami Bertone. Stratos HF pozwolił marce Lancia 3 razy zdobyć tytuł mistrzowski w rajdach samochodowych. Jeśli mielibyśmy stworzyć ranking kultowych rajdówek, to Stratos HF na pewno znajdzie się w czołówce.

W 2010 roku Stratos powrócił za sprawą Michaela Stosheka. Kierowca rajdowy zbudował w oparciu o skróconą płytę podłogową fenomenalnie wyglądającego New Stratosa. Bazą dla tego samochodu było Ferrari 430 Scuderia z 4,3 l silnikiem V8 umieszczonym centralnie. Przy masie 1247 kg moc 540 KM dawała sprint do setki w czasie 3,3 sekundy.



Stoschek planował wyprodukować 25 egzemplarzy New Stratos, ale niestety plany pokrzyżowało Ferrari. Początkowo prezes włoskiej marki, Luca di Montezemolo był pod wrażeniem auta. Finalnie jednak zablokował ten projekt. Zapewne ze strachu, iż współczesny Stratos okazałby się lepszym autem od 430 Scuderia.

Każde z tych siedmiu aut to idealne wskrzeszenie legendy, ale nie tylko z nazwy. To świetny przykład przeniesienia designu dawnych lat do współczesnego projektowania samochodów i hołd złożony twórcom protoplastów.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Fiat 500
Fiat 500
Cena podstawowa już od: 43 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: cabrio-2dr. hatchback-3dr. van-5dr.
MINI Mini
MINI Mini
Cena podstawowa już od: 77 200 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-3dr.
MINI Mini
MINI Mini
Cena podstawowa już od: 77 200 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-3dr.

Podobne wiadomości:

Ford Mustang - wersje specjalne

Ford Mustang - wersje specjalne

Aktualności 2016-11-30

Volkswagen Gira - przyszłość podróży

Volkswagen Gira - przyszłość podróży

Technika 2016-11-30

Komentuj:

~Jasiek84 2015-09-03

Czemu nie pokazali szałowego powrotu fiata multipla?npzdr

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport