mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Toyota wraca na tron

Toyota wraca na tron

Toyota przezwyciężyła kłopoty związane z czasowym wstrzymaniem produkcji wynikającym z katastrof naturalnych a także z milionowymi akcjami nawrotowymi i po roku przerwy ponownie zasiadła na tronie globalnego lidera sprzedaży samochodów.

Toyota wraca na tron
W 2012 roku japoński koncern sprzedał na całym świecie 9,748 mln samochodów, wliczając w to auta marek Lexus, Scion, Daihatsu oraz Hino. W porównaniu do 2011 roku oznacza to wzrost o 22,6 proc. W minionych dwunastu miesiącach Toyota wyprodukowała łącznie 9,909 mln pojazdów, co z kolei stanowi 26,1-proc. wzrost.

W pokonanym polu Toyota zostawiła swojego największego rywala, koncern General Motors, który ubiegły rok zakończył wynikiem sprzedaży na poziomie 9,29 mln samochodów. Niewiele brakowało, aby amerykański gigant motoryzacyjny musiał uznać wyższość także i Volkswagena, który w 2012 roku sprzedał na całym świecie 9,07 mln aut wszystkich swoich marek.

Najwięksi krajowi rywale Toyoty - Nissan oraz Honda - w 2012 roku sprzedały odpowiednio 4,94 mln (+5,8 proc.) i 3,82 mln (+19 proc.) aut.

Największym rynkiem sprzedaży dla Toyoty pozostaje wciąż Japonia, gdzie w ubiegłym roku nabywców znalazło 2,41 mln aut. Tak spory, bo aż 35-proc. wzrost popytu był w dużej mierze zasługą sporego zainteresowania modelem Aqua, mniejszej od Priusa hybrydy, która poza Japonią jest sprzedawana jako Prius c. Poza tym Toyota skorzystała na dopłatach i ulgach wprowadzonych przez japoński rząd przy zakupie najbardziej ekonomicznych modeli.

W Europie sprzedaż Toyoty razem z marką Lexus wzrosła o 2 proc. i na zakończenie roku wyniosła 837.969 aut. Z kolei na rynku amerykańskim Toyota zaliczyła 27-proc. wzrost sprzedaży (2,08 mln sztuk), zwiększając swój udział w rynku z 12,9 do 14,4 proc., ale wciąż pozostając nieznacznie za plecami GM (17,9-proc. udział w rynku).

Ubiegły rok był mniej udany na rynku chińskim, gdzie po raz pierwszy od 2002 roku Toyota zanotowała spadki sprzedaży. Był to efekt konfliktu terytorialnego pomiędzy Chinami i Japonią o sporne wyspy Senkaku na Morzu Wschodniochińskim.

W 2013 roku Toyota liczy na kolejny wzrost sprzedaży do poziomu 9,91 mln sztuk. Ma w tym pomóc słabnący jen, dzięki czemu japońskie auta będą bardziej konkurencyjne cenowo na zagranicznych rynkach wobec modeli z Korei Południowej. Na rynku zadebiutuje ponadto nowa Toyota Corolla, drugi co do popularności model na rynku amerykańskim.

Toyota po raz pierwszy została liderem w globalnym rankingu sprzedaży samochodów w 2008 roku, przerywając wówczas trwającą aż 77 lat dominację koncernu General Motors. Po trzech latach pobytu na czołowej pozycji, w 2011 roku Toyota straciła ją ponownie na rzecz amerykańskiego producenta. Powodem były katastrofy naturalne z marca 2011 roku (tsunami, trzęsienie ziemi), które zakłóciły produkcję i dostawy samochodów z japońskich oraz tajlandzkich fabryk Toyoty.

Podobne wiadomości:

Volkswagen Gira - przyszłość podróży

Volkswagen Gira - przyszłość podróży

Technika 2016-11-30

Sportowa marka od Toyoty

Sportowa marka od Toyoty

Aktualności 2016-11-28

Komentuj:

~niki 2013-01-29

tam gdzie jest jej miejsce

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport