Serwis redagowany przez: Auto motor i sport
Serwis redagowany przez: Auto motor i sport
mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Tunele drogowe w Europie są już bezpieczniejsze

Tunele drogowe w Europie są już bezpieczniejsze

W Niemczech, Szwajcarii, Chorwacji i Hiszpanii. W tych państwach eksperci niemieckiego automobilklubu ADAC przeprowadzili badania jakości tuneli drogowych w 2009 roku. Poznaliśmy opinie o 13 "rurach" przez które być może już niebawem z uwagi na okres wakacyjny, podążać będą także kierowcy z Polski.

Tunele drogowe w Europie są już bezpieczniejsze
Liczba przetestowanych tuneli nie jest w tym roku imponująca. Nie jest to jednak winą ADAC, a prędzej Komisji Europejskiej, która do 2019 roku szykuje solidną porcję nowych przepisów w kwestii bezpieczeństwa tego typu rozwiązań komunikacyjnych. To sprawiło, że w większości tuneli, które mogły stwarzać jakiekolwiek zagrożenie dla podróżujących, a które mogłyby znaleźć się na liście ADAC, prowadzone są roboty remontowe na szeroką skalę.

Wróćmy jednak do trzynastki rur, które udało się przejechać. Wśród nich znalazły się po cztery tunele w Szwajcarii, Niemczech i Hiszpanii oraz jeden położony w Chorwacji. Wyniki testu wypadły w ogólnej ocenie bardzo dobrze. Wszystkie analizowane odcinki tras otrzymały noty pozytywne, co w porównaniu z danymi z ubiegłorocznego testu może być trochę zaskakujące. To najlepsze rezultaty w 11 letniej historii raportu przygotowywanego przez niemiecki automobilklub.

Na topowych pozycjach, najlepiej zarządzanych tuneli znalazły się szwajcarskie tunele: Staegjitschugge, Collombey, niemieckie: Warnow oraz miejski tunel prowadzący pod berlińskim lotniskiem Tegel i hiszpańskie: Vielha (Juan Carlos I) oraz Marchante. Bez zastrzeżeń ekspertów ADAC test zakończył chorwacki jedynak, tunel Tuhobic, który podobnie jak wyżej wymieniona szóstka zanotował najwyższe oceny w takich kategoriach jak: system tunelowy, oświetlenie i zapotrzebowanie w energię, nadzór ruchu drogowego, komunikacja, drogi ewakuacyjne, ochrona przeciwpożarowa, wentylacja i zarządzanie w sytuacjach kryzysowych.

Nieco mniej pochlebne opinie, choć i tak zakończone ostateczną oceną "dobrą", otrzymały trakty Schlossberg (Niemcy), Piqueras i Ordovicico del Fabar. Jeśli chodzi o rury hiszpańskie, to tutaj eksperci ADAC mięli zastrzeżenia do wentylacji i komunikacji, zaś w przypadku tunelu u naszych zachodnich sąsiadów stwierdzone zostały uchybienia w ogólnym systemie tuneli.

Najgorzej natomiast wypadł tylko jeden, szwajcarski Vue des Alpes. Otrzymał on ocenę "wystarczający", za drobne problemy w nadzorze ruchu drogowego i poważne minusy w przypadku dróg ewakuacyjnych.


Poniżej prezentujemy poniżej zasady zachowania się w tunelach drogowych podczas nieprzewidzianych sytuacji:

Przed wjazdem do tunelu:
- włączyć światła mijania
- ściągnąć okulary przeciwsłoneczne
- zwracać uwagę na światła i znaki informacyjne
- nie wjeżdżać z bardzo małą ilością paliwa

W tunelu:
- utrzymywać większe odstępy od poprzedzających pojazdów
- nie przekraczać dozwolonej prędkości
- nie zawracać, nie cofać i zatrzymywać tylko w sytuacjach awaryjnych (!)

Stojąc w korku:
- włączyć światła awaryjne jeśli nasz pojazd stoi ostatni
- zachować około 5-metrową odległość między pojazdami
- wyłączyć silnik
- pozostać w samochodzie

Podczas awarii pojazdu:
- włączyć światła awaryjne
- usunąć pojazd możliwie jak najszybciej na zatoczkę/pas awaryjny
- wyjść z pojazdu i założyć kamizelkę odblaskową
- powiadomić służby ratownicze
- czekać na pomoc w samochodzie

Gdy jesteśmy świadkami wypadku:
- włączyć światła awaryjne
- zjechać pojazdem możliwie jak najbliższej prawej strony jezdni
- opuścić pojazd jednocześnie uważając na ruch
- założyć kamizelkę odblaskową
- poinformować służby ratownicze
- pomóc poszkodowanym

W przypadku pożaru we własnym aucie:
- włączyć światła awaryjne
- jeśli to możliwe podjąć próbę wyjazdu z tunelu, jeśli nie zjechać na pas awaryjny lub zatoczkę
- wyłączyć silnik, kluczyk zapłonowy pozostawić w stacyjce
- powiadomić służby ratownicze
- pożar gasić tylko w stadium początkowym, jeśli płomień jest zbyt wysoki opuścić tunel wyjściami ewakuacyjnymi
- pomóc poszkodowanym osobom

W przypadku pożaru w obcym aucie:

- włączyć światła awaryjne
- pozostawić większy odstęp od palącego się pojazdu
- zjechać maksymalnie do prawej strony jezdni
- nie zawracać i nie cofać
- wyłączyć silnik, pozostawić kluczyk zapłonowy w stacyjce
- powiadomić służby ratownicze
- pożar gasić tylko w stadium początkowym, jeśli płomień jest zbyt wysoki opuścić tunel wyjściami ewakuacyjnymi
- pomóc poszkodowanym osobom

Ważne:
- we wszystkich powyższych przypadkach przestrzegać zaleceń i informacji służb ratunkowych
Tematy w artykule: ADAC tunel test tunel drogowy

Podobne wiadomości:

Tunel połączy wyspy Uznam i Wolin

Tunel połączy wyspy Uznam i Wolin

Polskie drogi 2016-04-18

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Test opon letnich 2016 w auto motor i sport

Aktualności 2016-04-05

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Wybieramy auto dla studenta
Wybieramy auto dla studenta
Poszukiwanie idealnego samochodu dla studenta nie jest zajęciem łatwym. Oczekiwania to auto niedrogie, oszczędne, ale zarazem pojemne i praktyczne. Przedstawiamy kilka propozycji w okolicy 40 tys. zł.