mojeauto.pl

Menu

Testy długodystansowe

Znajdź artykuł

Słowo kluczowe:

Finanse

98465

Samochody na skróty

Aktualności

Rozmiar normalny Czcionka powiększona Podwójne powiększenie czcionki Wyślij znajomemu Drukuj Kanał RSS

Powiadom przyjaciela o tej stronie

  • Od:
  • Do:
  • Temat:
  • Treść:

Tunele drogowe w Europie są już bezpieczniejsze

2009 - 04 - 28 | 08:22
źródło: mojeauto.pl ; ADAC
Jarosław Bartkiewicz
W Niemczech, Szwajcarii, Chorwacji i Hiszpanii. W tych państwach eksperci niemieckiego automobilklubu ADAC przeprowadzili badania jakości tuneli drogowych w 2009 roku. Poznaliśmy opinie o 13 "rurach" przez które być może już niebawem z uwagi na okres wakacyjny, podążać będą także kierowcy z Polski.
Tunele drogowe w Europie są już bezpieczniejsze Tunele drogowe w Europie są już bezpieczniejsze Liczba przetestowanych tuneli nie jest w tym roku imponująca. Nie jest to jednak winą ADAC, a prędzej Komisji Europejskiej, która do 2019 roku szykuje solidną porcję nowych przepisów w kwestii bezpieczeństwa tego typu rozwiązań komunikacyjnych. To sprawiło, że w większości tuneli, które mogły stwarzać jakiekolwiek zagrożenie dla podróżujących, a które mogłyby znaleźć się na liście ADAC, prowadzone są roboty remontowe na szeroką skalę.

Wróćmy jednak do trzynastki rur, które udało się przejechać. Wśród nich znalazły się po cztery tunele w Szwajcarii, Niemczech i Hiszpanii oraz jeden położony w Chorwacji. Wyniki testu wypadły w ogólnej ocenie bardzo dobrze. Wszystkie analizowane odcinki tras otrzymały noty pozytywne, co w porównaniu z danymi z ubiegłorocznego testu może być trochę zaskakujące. To najlepsze rezultaty w 11 letniej historii raportu przygotowywanego przez niemiecki automobilklub.

Na topowych pozycjach, najlepiej zarządzanych tuneli znalazły się szwajcarskie tunele: Staegjitschugge, Collombey, niemieckie: Warnow oraz miejski tunel prowadzący pod berlińskim lotniskiem Tegel i hiszpańskie: Vielha (Juan Carlos I) oraz Marchante. Bez zastrzeżeń ekspertów ADAC test zakończył chorwacki jedynak, tunel Tuhobic, który podobnie jak wyżej wymieniona szóstka zanotował najwyższe oceny w takich kategoriach jak: system tunelowy, oświetlenie i zapotrzebowanie w energię, nadzór ruchu drogowego, komunikacja, drogi ewakuacyjne, ochrona przeciwpożarowa, wentylacja i zarządzanie w sytuacjach kryzysowych.

Nieco mniej pochlebne opinie, choć i tak zakończone ostateczną oceną "dobrą", otrzymały trakty Schlossberg (Niemcy), Piqueras i Ordovicico del Fabar. Jeśli chodzi o rury hiszpańskie, to tutaj eksperci ADAC mięli zastrzeżenia do wentylacji i komunikacji, zaś w przypadku tunelu u naszych zachodnich sąsiadów stwierdzone zostały uchybienia w ogólnym systemie tuneli.

Najgorzej natomiast wypadł tylko jeden, szwajcarski Vue des Alpes. Otrzymał on ocenę "wystarczający", za drobne problemy w nadzorze ruchu drogowego i poważne minusy w przypadku dróg ewakuacyjnych.


Poniżej prezentujemy poniżej zasady zachowania się w tunelach drogowych podczas nieprzewidzianych sytuacji:

Przed wjazdem do tunelu:
- włączyć światła mijania
- ściągnąć okulary przeciwsłoneczne
- zwracać uwagę na światła i znaki informacyjne
- nie wjeżdżać z bardzo małą ilością paliwa

W tunelu:
- utrzymywać większe odstępy od poprzedzających pojazdów
- nie przekraczać dozwolonej prędkości
- nie zawracać, nie cofać i zatrzymywać tylko w sytuacjach awaryjnych (!)

Stojąc w korku:
- włączyć światła awaryjne jeśli nasz pojazd stoi ostatni
- zachować około 5-metrową odległość między pojazdami
- wyłączyć silnik
- pozostać w samochodzie

Podczas awarii pojazdu:
- włączyć światła awaryjne
- usunąć pojazd możliwie jak najszybciej na zatoczkę/pas awaryjny
- wyjść z pojazdu i założyć kamizelkę odblaskową
- powiadomić służby ratownicze
- czekać na pomoc w samochodzie

Gdy jesteśmy świadkami wypadku:
- włączyć światła awaryjne
- zjechać pojazdem możliwie jak najbliższej prawej strony jezdni
- opuścić pojazd jednocześnie uważając na ruch
- założyć kamizelkę odblaskową
- poinformować służby ratownicze
- pomóc poszkodowanym

W przypadku pożaru we własnym aucie:
- włączyć światła awaryjne
- jeśli to możliwe podjąć próbę wyjazdu z tunelu, jeśli nie zjechać na pas awaryjny lub zatoczkę
- wyłączyć silnik, kluczyk zapłonowy pozostawić w stacyjce
- powiadomić służby ratownicze
- pożar gasić tylko w stadium początkowym, jeśli płomień jest zbyt wysoki opuścić tunel wyjściami ewakuacyjnymi
- pomóc poszkodowanym osobom

W przypadku pożaru w obcym aucie:

- włączyć światła awaryjne
- pozostawić większy odstęp od palącego się pojazdu
- zjechać maksymalnie do prawej strony jezdni
- nie zawracać i nie cofać
- wyłączyć silnik, pozostawić kluczyk zapłonowy w stacyjce
- powiadomić służby ratownicze
- pożar gasić tylko w stadium początkowym, jeśli płomień jest zbyt wysoki opuścić tunel wyjściami ewakuacyjnymi
- pomóc poszkodowanym osobom

Ważne:
- we wszystkich powyższych przypadkach przestrzegać zaleceń i informacji służb ratunkowych

Tematy w artykule: ADAC tunel test tunel drogowy

Zabierz głos na Forum mojeauto.pl

Dodaj swój komentarz Wszystkich komentarzy: 0

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!


Mojeauto.pl - motoryzacja w Internecie | Copyright © Motor-Presse Polska sp. z o. o. 1999-2014