mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Twórca DSG pozywa koncern VW

Twórca DSG pozywa koncern VW

Szefostwo koncernu Volkswagen nie ma łatwego życia przez ostatni rok. Cały czas ciągnie się afera Dieselgate, a do listy problemów dołączył były szef marki Bentley i Bugatti, który pozwał niemieckiego producenta do sadu.

Twórca DSG pozywa koncern VW

Wolfgang Schreiber to człowiek, który przez wiele lat zarządzał markami Bentley i Bugatti. Właśnie pozwał niemiecki koncern domagając się rekompensaty za udział przy pracach nad skrzynią DSG. W latach 1996-2003 był szefem działu konstrukcyjnego, który zajmował się projektami związanymi z przekładniami. Opracował wiele patentów dla układów przeniesienia napędu. W pewnych kręgach jest znany nawet jako wynalazca dwusprzęgłowej skrzyni biegów, znanej powszechnie jako DSG.

Niemiecki Der Spiegel donosi, że drogi Schreibera i koncernu VAG rozeszły się z niezbyt dobrch stosunkach. Były szef domaga się od koncernu setek milionów euro odszkodowania ze względu na patenty oraz jego zaangażowanie w niektóre projekty. Volkswagen jakiś czas temu zaproponował Schreiberowi ugodę w postaci 20 mln Euro. Jednak wszystko wskazuje na to, że nie przyjął oferty.  Niemieckie źródła nie podają, jaka kwota mogłaby usatysfakcjonować Schreibera.

Skrzynia DSG zadebiutowała w 2003 roku. Przekładnia bardzo szybko okazała się dużym sukcesem i od tamtej pory zamontowano ją w ponad 4 mln samochodów tego koncernu.

Jak działa skrzynia DSG?
Przekładnia typu DSG to dwie skrzynie mechaniczne zamknięte w jednej obudowie. Każda posiada własne, niezależne sprzęgło. Jedna jest odpowiedzialna za obsługę biegów nieparzystych oraz biegu wstecznego. Druga obsługuje parzyste. Sprzęgła umieszczono w niej współosiow - "jedno w drugim". Wymaga to zastosowania dwóch niezależnych wałków sprzęgłowych wewnątrz skrzyni. One również pracują jeden w drugim.

Taka przekładnia pozwala na wybór biegów, czyli preselekcję. W dowolnej chwili mogą być wybrane dwa biegi - ten, który akurat służy do przekazywania napędu oraz ten, który za chwilę go zastąpi. Zmiana odbywa się błyskawicznie - odłącza się jedno i załącza drugie sprzęgło. Cała operacja trwa kilka milisekund, a więc nie ma mowy o przerwie w przekazywaniu momentu obrotowego. Dla porównania najszybsze przekładnie z jednym sprzęgłem potrzebują 60-80 milisekund. Wysoka sprawność przekładni typu DSG pozwala zmniejszyć zużycie paliwa dzięki wykorzystaniu trybu automatycznego. Podczas pracy przekładni nie ma bowiem strat jak w klasycznym automacie ze sprzęgłem hydrokinetycznym. Skrzyni DSG jest również obcy efekt poślizgu sprzęgła.

Zobacz koniecznie: Wszystko o Volkswagen
Tematy w artykule: Volkswagen DSG

Podobne wiadomości:

Volkswagen Up! w wersji SUV

Volkswagen Up! w wersji SUV

Aktualności 2017-08-17

Volkswagen T-Roc - znamy kolejne szczegóły

Volkswagen T-Roc - znamy kolejne szczegóły

Aktualności 2017-08-16

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Opel Insignia GSi - powrót do korzeni
Opel Insignia GSi - powrót do korzeni
Niemiecki producent zapowiada powrót do stosowanego kiedyś oznaczenia GSi na usportowionych wersjach modeli. Pierwszym samochodem z tej serii jest nowy Opel Insignia, który zadebiutuje podczas salonu we Frankfurcie.
Austria. Czas na oddech Austria. Czas na oddech