mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > UE: wszyscy kierowcy na tych samych warunkach

UE: wszyscy kierowcy na tych samych warunkach

Kierowcy autobusów i ciężarówek, którzy pracują na własny rachunek muszą podlegać tym samym przepisom, co kierowcy zatrudnieni w firmach przewozowych. Takie jest stanowisko przyjął Parlament Europejski, odrzucając jednocześnie projekt Komisji Europejskiej wyłączającej ich z z zakresu dyrektywy o czasie pracy kierowców z 2002 roku.

UE: wszyscy kierowcy na tych samych warunkach
Parlament Europejski nie poparł propozycji KE w sprawie czasu pracy kierowców samozatrudnionych przewidującą ich wyłączenie z zakresu dyrektywy o czasie pracy kierowców z 2002 roku. W opinii deputowanych rozwiązania proponowane przez KE nie sprzyjały bezpieczeństwu oraz przeczyły zasadom uczciwej konkurencji. Według Parlamentu nowe przepisy w dziedzinie transportu wymagają ustanowienia równych zasad dla wszystkich. Komisja ma  zastanowić się ponownie nad możliwymi rozwiązaniami, w tym nad wycofaniem propozycji dyrektywy. PE potwierdził swoją decyzję głosując nad rezolucją legislacyjną, którą poparło 383 posłów, 263 było przeciwnych, a 23 wstrzymało się od głosu.
 
Według przedstawicieli Komisji ważniejszą kwestią niż włączenie samo zatrudnionych kierowców w sferę działania legislacji jest zwalczanie "fałszywego samo zatrudnienia", to jest sytuacji, w której kierowcy w praktyce nie mogą pracować dla więcej niż jednego zleceniodawcy. Posłowie KE przekonują, że kierowcy samozatrudnieni są objęci zakresem dyrektywy 561/2006 i że samozatrudnieni pracownicy w innych sektorach gospodarki nie są dotknięci ograniczeniami czasu pracy.
 
Kierowcy pracujący na własny rachunek byli tymczasowo zwolnieni z konieczności spełniania wymagań dyrektywy w sprawie czasu kierowców, ale okres zwolnienia upływał 23 marca 2009. Jednak w październiku 2008 roku KE przedstawiła projekt wyłączający ich z zakresu tej dyrektywy.
 
Wynik głosowania PE oznacza, że jednoosobowe firmy przewozowe będą podlegały tym samym zasadom pracy, co kierowcy zatrudnieni w firmach przewozowych. Będą podlegać tym samym zasadom dotyczącym przeładunku i rozładunku towarów, pomocy pasażerom, czasu postoju, czyszczenia pojazdu i utrzymania go w odpowiednim stanie. Czas pracy kierowców będzie ograniczony do 48 godzin tygodniowo, może zostać wydłużony do 60 godzin pod warunkiem, że zachowany zostanie średni tygodniowy limit 48 godzin pracy w okresie czterech miesięcy.

Podobne wiadomości:

Nowe, ostrzejsze przepisy zaakceptowane przez rząd

Nowe, ostrzejsze przepisy zaakceptowane przez...

Finanse i prawo 2017-01-18

Prawo o ruchu drogowym - duże zmiany w 2017

Prawo o ruchu drogowym - duże zmiany w 2017

Finanse i prawo 2016-07-13

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda Karoq - oto następca Yeti!
Skoda Karoq - oto następca Yeti!
Po ośmiu latach przyszedł czas na następcę Skody Yeti. Nowy model zmienił się tak bardzo, że otrzymał nową nazwę - Karoq. Znamy już pierwsze szczegóły na temat kompaktowego SUV-a z Mlada Boleslav.