mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Unia stawia na ekoauta, a Polska w ogonie

Unia stawia na ekoauta, a Polska w ogonie

Energooszczędne auta na polskich drogach. Taką wizję przyszłości szykuje nam Unia, która promuje pojazdy przyjazne środowisku - donosi Puls Biznesu.

Unia stawia na ekoauta, a Polska w ogonie
Po ulicach Berlina jeżdżą taksówki i autobusy napędzane gazem ziemnym. Podobnie jest we Francji, gdzie tym rodzajem paliwa zasilane są pojazdy komunikacji miejskiej. Sprężony gaz ziemny, nazywany w skrócie CNG jest uważany za najbardziej ekologiczny rodzaj paliwa. Suma zanieczyszczeń emitowanych przez takie auta jest kilka razy niższa w porównaniu z napędzanymi silnikami benzynowymi i Diesla. Dzięki temu, jako jedyne paliwo konwencjonalne CNG spełnia wszystkie normy emisji zanieczyszczeń obowiązujące w Unii.

Po Polsce jeździ zaledwie 1700 pojazdów napędzanych CNG, z czego większość to autobusy komunikacji miejskiej. To niewiele, ale już wkrótce rozwój tego sektora może wymusić na nas Unia. W jaki sposób? W kwietniu 2009 r. uchwalono nową dyrektywę 2009/33/WE, która nakazuje wszystkim państwom członkowskim zmniejszenie emisji dwutlenku węgla poprzez promowanie użytkowania energooszczędnych pojazdów. Do końca 2010 r. wszystkie kraje UE, w tym Polska, muszą uchwalić przepisy niezbędne do wprowadzenia jej w życie.

Tymczasem za granicą auta na CNG szybko zdobywają popularność, zwłaszcza w Niemczech, Francji i we Włoszech. Dzieje się tak nie tylko ze względu na ekologię, ale przede wszystkim z uwagi na korzystną cenę tego paliwa. W Polsce rozwój rynku aut na gaz hamuje głównie zbyt mała liczba stacji obsługujących napędzane nim pojazdy. Jest ich tylko 31 z czego większość na Podkarpaciu, w pobliżu obiektów PGNiG. W stolicy działają tylko dwie. Inny problem? Nie ma szerszego dostępu do pojazdów przystosowanych fabrycznie do zasilania CNG, bo nie każdy dealer samochodowy jest zainteresowany taką ofertą.

Zdaniem Bogusława Cieślara z firmy Fiat Auto Poland powodem jest przede wszystkim zbyt mała liczba stacji. - Fiata Panda produkowany w Tychach może być przystosowany do CNG. Niestety, zdecydowana większość takich aut idzie na eksport - przyznaje rzecznik prasowy Fiata.

Eksperci zgodnie podkreślają, że rozwój sektora CNG w Polsce będzie zależeć od wprowadzenia ulg i dopłat dla podmiotów budujących stacje CNG, a także osób fizycznych i firm, które zdecydują się na użytkowanie takich pojazdów.Inne propozycje? W promowanie sektora CNG powinny również włączyć się samorządy m.in. poprzez wprowadzenie ograniczenia ruchu pojazdów w centrach miast, z wyjątkiem aut napędzanych gazem CNG.

>>> Więcej w Pulsie Biznesu

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Fiat Panda
Fiat Panda
Cena podstawowa już od: 34 600 PLN brutto
Rodzaj samochodu: dostawczy osobowy

Podobne wiadomości:

Maluch Toma Hanksa jest już gotowy

Maluch Toma Hanksa jest już gotowy

Aktualności 2017-07-13

Wywiad z Klausem Draegerem - cel - auto na...

auto motor i sport 0000-00-00

Eko-przyszłość w motoryzacji. Czy epoka koni mechanicznych się kończy, jak będzie wyglądać samochód za dwadzieścia lat i czy przyszłość to czysta elektryka - specjalnie dla "auto motor i sport" na pytania odpowiada Klaus Draeger, członek zarządu BMW odpowiedzialny za badania i rozwój.

Komentuj:

~rafitron 2009-12-31

jeżeli chodzi o zasilanie samochodów gazem, to w instalacjach LPG jesteśmy na pierwszym miejscu w europie, dlatego nie możemy być jednocześnie na pierwszym miejscu w CNG

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Nowy Mercedes CLS już dostępny. Znamy polskie ceny
Nowy Mercedes CLS już dostępny. Znamy polskie ceny
Polscy klienci mogą już składać zamówienia na nowego Mercedesa CLS. Model, który zadebiutował pod koniec listopada na salonie motoryzacyjnym w Los Angeles kosztuje od 350 500 zł.