mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Unia stawia na ekoauta, a Polska w ogonie

Unia stawia na ekoauta, a Polska w ogonie

Energooszczędne auta na polskich drogach. Taką wizję przyszłości szykuje nam Unia, która promuje pojazdy przyjazne środowisku - donosi Puls Biznesu.

Unia stawia na ekoauta, a Polska w ogonie
Po ulicach Berlina jeżdżą taksówki i autobusy napędzane gazem ziemnym. Podobnie jest we Francji, gdzie tym rodzajem paliwa zasilane są pojazdy komunikacji miejskiej. Sprężony gaz ziemny, nazywany w skrócie CNG jest uważany za najbardziej ekologiczny rodzaj paliwa. Suma zanieczyszczeń emitowanych przez takie auta jest kilka razy niższa w porównaniu z napędzanymi silnikami benzynowymi i Diesla. Dzięki temu, jako jedyne paliwo konwencjonalne CNG spełnia wszystkie normy emisji zanieczyszczeń obowiązujące w Unii.

Po Polsce jeździ zaledwie 1700 pojazdów napędzanych CNG, z czego większość to autobusy komunikacji miejskiej. To niewiele, ale już wkrótce rozwój tego sektora może wymusić na nas Unia. W jaki sposób? W kwietniu 2009 r. uchwalono nową dyrektywę 2009/33/WE, która nakazuje wszystkim państwom członkowskim zmniejszenie emisji dwutlenku węgla poprzez promowanie użytkowania energooszczędnych pojazdów. Do końca 2010 r. wszystkie kraje UE, w tym Polska, muszą uchwalić przepisy niezbędne do wprowadzenia jej w życie.

Tymczasem za granicą auta na CNG szybko zdobywają popularność, zwłaszcza w Niemczech, Francji i we Włoszech. Dzieje się tak nie tylko ze względu na ekologię, ale przede wszystkim z uwagi na korzystną cenę tego paliwa. W Polsce rozwój rynku aut na gaz hamuje głównie zbyt mała liczba stacji obsługujących napędzane nim pojazdy. Jest ich tylko 31 z czego większość na Podkarpaciu, w pobliżu obiektów PGNiG. W stolicy działają tylko dwie. Inny problem? Nie ma szerszego dostępu do pojazdów przystosowanych fabrycznie do zasilania CNG, bo nie każdy dealer samochodowy jest zainteresowany taką ofertą.

Zdaniem Bogusława Cieślara z firmy Fiat Auto Poland powodem jest przede wszystkim zbyt mała liczba stacji. - Fiata Panda produkowany w Tychach może być przystosowany do CNG. Niestety, zdecydowana większość takich aut idzie na eksport - przyznaje rzecznik prasowy Fiata.

Eksperci zgodnie podkreślają, że rozwój sektora CNG w Polsce będzie zależeć od wprowadzenia ulg i dopłat dla podmiotów budujących stacje CNG, a także osób fizycznych i firm, które zdecydują się na użytkowanie takich pojazdów.Inne propozycje? W promowanie sektora CNG powinny również włączyć się samorządy m.in. poprzez wprowadzenie ograniczenia ruchu pojazdów w centrach miast, z wyjątkiem aut napędzanych gazem CNG.

>>> Więcej w Pulsie Biznesu

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Fiat Panda
Fiat Panda
Cena podstawowa już od: 34 600 PLN brutto
Rodzaj samochodu: dostawczy osobowy

Podobne wiadomości:

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Fiat Tipo hatchback i kombi - polskie ceny

Aktualności 2016-11-23

Fiat Mobi Drive - kompakt nie dla Europy

Fiat Mobi Drive - kompakt nie dla Europy

Aktualności 2016-11-10

Komentuj:

~rafitron 2009-12-31

jeżeli chodzi o zasilanie samochodów gazem, to w instalacjach LPG jesteśmy na pierwszym miejscu w europie, dlatego nie możemy być jednocześnie na pierwszym miejscu w CNG

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Nowa akcyza na samochody - rząd pracuje nad zmianami
Nowa akcyza na samochody - rząd pracuje nad zmianami
Minister Finansów poinformował o pracach nad zmianami w zasadach płatności akcyzy. W niedalekiej przyszłości podatek będzie zależeć nie tylko od pojemności silnika, ale również od wieku samochodu.