mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Uszkodzenia pojazdów kwalifikujące je do odpadów

Uszkodzenia pojazdów kwalifikujące je do odpadów

Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło projekt rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla pojazdów, których niespełnienie powoduje zaliczenie pojazdu do odpadów. Ma to przyczynić się do zmniejszenia liczby sprowadzanych starych aut.

Generalnie rozporządzenie sprowadza się do dwóch grup uszkodzeń powstałych w wyniku kolizji, innych zdarzeń losowych (pożar, powódź) lub zużycia eksploatacyjnego, które powodują, iż właściciel pojazdu obowiązany jest do pozbycia się go. Uszkodzenia te nie dotyczą pojazdów zaliczanych do grupy pojazdów zabytkowych.

Pierwsza grupa uszkodzeń, tzw. bezwzględne uszkodzenia pojazdu, zawiera sześć rodzajów uszkodzeń. W przypadku zaistnienia co najmniej jednego pojazd zalicza się do odpadów.
Uszkodzenia bezwzględne:
- uszkodzenie płyty podłogowej (dotyczy pojazdów wyposażonych w nadwozia samonośne) - jeśli występuje różnica wymiarów przekątnych o minimum 50 mm;
- uszkodzenie ramy w stopniu kwalifikującym ją do wymiany (dot. pojazdów wyposażonych w ramę nośną) - załamania z deformacją kształtu, pęknięcia, rozerwania;
- uszkodzenie jednocześnie dwóch szkieletów boków nadwozia samonośnego (lewego i prawego) w stopniu kwalifikującym je do wymiany - uszkodzenie minimum 30% powierzchni każdego z elementu;
- uszkodzenia pojazdu w wyniku oddziaływania termicznego - zniszczeniu uległo co najmniej 30% powierzchni trzech lub więcej elementów nośnych kabiny pasażerskiej albo 15% powierzchni ramy;
- uszkodzenia w wyniku zatopienia - rozległe zjawiska korozyjne co najmniej 5 punktów nadwozia o powierzchni 0,5 dm2 lub więcej;
- uszkodzenia cech identyfikacyjnych pojazdu - zniszczenie, zatarcie np. numeru VIN (podwozia, ramy).

Druga grupa to uszkodzenia warunkowe pojazdu, których zaistnienie w ilości co najmniej trzech jednocześnie powoduje, iż pojazd zalicza się do odpadów.
Uszkodzenia warunkowe:
- uszkodzenie płyty podłogowej nadwozia samonośnego - załamanie wzmocnień podłużnych i poprzecznych podłogi;
- uszkodzenie przedniej ściany grodziowej nadwozia samonośnego - zmiana położenia przednich słupków o co najmniej 30 mm;
- uszkodzenie ramy pojazdu - ostre załamania jednego z elementów ramy lub peknięcie ramy obniżające sztywność;
- uszkodzenie dachu pojazdu - załamania dachu wraz ze szkieletem;
- zużycie korozyjne - 30% powierzchni elementów nadwozia lub 15% powierzchni elementów nośnych pojazdu;
- zużycie eksploatacyjne - uniemożliwienie użytkowania co najmniej dwóch głównych zespołów pojazdu (np. silnik, skrzynia biegów, zawieszenie);
- uszkodzenie pojazdu w wyniku oddziaływania wody - zalanie silnika, zespołów przeniesienia napędu, instalacji elektrycznej i elektronicznej;
- uszkodzenie pojazdu w wyniku oddziaływania termicznego - uszkodzenie co najmniej jednego z głównych zespołów pojazdu lub minimum 50% elementów wnętrza pojazdu i co najmniej jeden element nośny nadwozia.

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Mercedes A45 AMG - szerszy i mocniejszy
Mercedes A45 AMG - szerszy i mocniejszy
Wielkimi krokami nadchodzi nowe wcielenie Mercedesa Klasy A, a w międzyczasie inżynierowie z Affalterbach pracują nad jego najmocniejszym wydaniem. Kilka dni temu w okolicach Nurburgringu przyłapano zamaskowany egzemplarz, który mocno hałasował.