mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Vito i Viano z seryjnym ESP

Vito i Viano z seryjnym ESP

Od początku września 2007r. system ESP z funkcją stabilizacji toru jazdy przyczepy będzie seryjnie montowany we wszystkich samochodach Mercedes-Benz Viano i Vito z hakami holowniczymi oraz z gniazdami elektrycznymi do podłączenia przyczepy. Również w autach Mercedes-Benz Viano i Vito z napędem na cztery koła system ten należy do wyposażenia podstawowego.

Vito i Viano z seryjnym ESP

Wiele osób, podróżujących samochodem z przyczepą, przeżyło właśnie to: zmiana toru jazdy, porywy wiatru, zwłaszcza podczas wyjazdu zza osłony poprzedzającego samochodu podczas manewru wyprzedzania. W takich sytuacjach zestaw wpada w niebezpieczne ruchy wahadłowe. Kołysząca się na boki przyczepa łatwo może pozbawić równowagi również pojazd ciągnący. Ruchy wahadłowe mogą wzrosnąć do wartości krytycznej, powyżej której zachowanie stabilności pojazdu z przyczepą jest praktycznie niemożliwe. Od teraz w Mercedes-Benz Viano i Vito montowany jest najnowszy system ESP, który stabilizuje zestaw i poprzez automatyczną ingerencję układu hamulcowego redukuje szybko i skutecznie ruchy wahadłowe pojazdu ciągnącego i przyczepy.

Stabilizacja ciągniętej przyczepy stanowi dodatkową funkcję elektronicznego systemu stabilizującego tor jazdy ESP. Za pomocą czujnika prędkości obrotu wokół osi pionowej system wykrywa ruchy wokół tej osi pojazdu, spowodowane ruchem wahadłowym przyczepy oraz inicjuje środki przeciwdziałające. Polegają one na naprzemiennej ingerencji hamulców osi przedniej, indywidualnie dla obu kół. Nie ma potrzeby żadnych dodatkowych sensorów ani przy haku holowniczym pojazdu ciągnącego, ani przy zaczepie haka holowniczego w przyczepie.

Funkcja stabilizacji toru jazdy przyczepy ESP działa w następujący sposób: gdy ruch wahadłowy zostanie rozpoznany przez system, jest on tłumiony poprzez naprzemienne ingerencje hamulców, a równocześnie następuje redukcja momentu obrotowego silnika. Działanie hamulców wpływa na znaczącą redukcję prędkości. W ten sposób kierowca jest informowany o ruchach wahadłowych przyczepy i o tym, że zbyt często przekracza on wartość krytyczną prędkości.

Dzięki bardzo czułym czujnikom, system ESP przeciwdziała powstawaniu krytycznych ruchów wahadłowych już w zarodku i jest w stanie zatrzymywać je wielokrotnie poprzez łagodne ingerencje regulujące w zakresie przedniej osi – ma to znaczący wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Lampka ostrzegawcza ESP na desce rozdzielczej sygnalizuje kierowcy włączenie się systemu.

Funkcja stabilizacji przyczepy aktywowana jest automatycznie w chwili, gdy złącze elektryczne przyczepy połączone jest z pojazdem ciągnącym. Sposób działania tego systemu jest całkowicie niezależny od rodzaju przyczepy, również przyczepy małe są rozpoznawane przez system. Dla prawidłowego działania systemu ważne jest to, aby kierowca zestawu w przypadku wystąpienia ruchu wahadłowego mocno i prosto trzymał kierownicę, a nie próbował kontrować. Funkcja stabilizacji toru jazdy przyczepy, podobnie jak samo ESP, porównuje bowiem rzeczywisty tor jazdy przyczepy z krzywą wyznaczaną przez ruch kierownicy. W razie stwierdzenia odchylenia, następuje ingerencja elektroniki w celu przywrócenia pojazdowi oraz całemu zestawowi dotychczasowego kursu.

System ESP funkcjonuje zgodnie z prawami fizyki, co nie zwalnia kierowcy z obowiązku bezpiecznej i rozsądnej jazdy. Jeśli pojazd porusza się ze zdecydowanie nadmierną prędkością, wówczas pojawiające się siły mogą przekroczyć możliwości technologiczne - ESP może wówczas nie podołać wyrównaniu „tanecznych podskoków” małych przyczep. System może również nie zapobiec wywróceniu się przyczepy, jeżeli ta zostanie niewłaściwie załadowana (np. zbyt wysoko) lub ładunek zostanie źle rozłożony.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Mercedes Vito
Mercedes Vito
Cena podstawowa już od: 101 721 PLN brutto
Dostępne nadwozia: furgon-4dr. minibus-4dr. mixt-4dr.

Podobne wiadomości:

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne światła ze Stuttgartu

Mercedes Digital Light HD - rewolucyjne...

Technika 2016-12-02

Mercedes AMG GT R – znamy polskie ceny

Mercedes AMG GT R – znamy polskie ceny

Aktualności 2016-11-23

Komentuj:

~SWid 2007-11-21

Mialem 111CDI, silnik gasł przy temperaturze >-20 st C. (zamarzał filtr paliwa - pomagało zalewanie go wrzątkiem)

~div 2007-09-01

Crafter ma niestety silniki tdi - volkswagenowskie, nie cdi.

~d 2007-09-01

Vito poprzednie nie było w 100% udane,nowe jest genialne.

~casio 2007-08-30

derek ma rację, ale dystans się jednak powiększa. no może tylko w przypadku Craftera jest inaczej, bo jest robiony na tasmie Sprintera i ma wreszcie silniki typu CDI -poezja. Kto miał Sprinera ten nie kupi juz innego dostawczaka.

~derek 2007-08-29

w grupie dostawczych aut mercedes jest od lat liderem, ale nowe fordy i vw robią się coraz lepsze!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport