mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Volkswagen Passat B8 vs Ford Mondeo Mk5 - pierwsze starcie

Volkswagen Passat B8 vs Ford Mondeo Mk5 - pierwsze starcie

Dwie najświeższe nowości w segmencie aut klasy średnie. Oba modele sprawdzaliśmy kilka dni temu. W salonach już od ponad miesiąca są przyjmowane zamówienia na oba samochody. Dziś porównujemy najważniejsze cechy obu modeli.

Volkswagen Passat B8 vs Ford Mondeo Mk5 - pierwsze starcie
Forda Mondeo poznaliśmy już w 2012 roku na targach w Detroit, gdzie samochód został zaprezentowany jako model na rynek USA. Europejska wersja z zewnątrz nie różni się diametralnie od amerykańskiego Fusiona. Na Polskim rynku samochód spod znaku błękitnego owalu jest oferowany w nadwoziu liftback oraz kombi. Sedana dostaniemy tylko z napędem hybrydowym. Propozycja Volkswagena z kolei to ósma generacja Passata w wydaniu sedan i kombi. Wiosną do oferty zostanie wprowadzony hybrydowy Passat GTE. Hybrydę z Volfsburga można zamawiać w wydaniu Limousine oraz Variant.

Wymiary

Passat w nadwoziu sedan na rynku będzie konkurował z Mondeo liftback. Produkt z Wolfsburga jest krótszy od Mondeo o 104 mm, węższy o 20 mm i niższy o 26 mm. Z kolei różnica w rozstawie osi to 59 mm na korzyść przedstawiciela Forda (Mondeo: 2850 mm, Passat: 2791 mm). Podobnie jest w przypadku porównania Mondeo kombi z Passatem Wariantem.



 Passat Limousine 
Mondeo liftback
Passat Variant
Mondeo kombi
długość (mm) 476748714767
4867
szerokość (mm)
1832 
1852
1832
1852
wysokość (mm)
1456 
1482
1477
1501
rozstaw osi (mm)
2791 2850
2791
2850


Silniki

W salonach Volkswagena możemy zamówić auto z silnikami TSI lub TDI. Benzynowe jednostki reprezentuje motor 1.4 TSI oferowany w dwóch wariantach - 125 KM i 150 KM. Na mocniejszego 2.0 TSI (280 KM) poczekamy do przyszłego roku. Gama silników wysokoprężnych to 1.6 TDI (120 KM) oraz 2.0 TDI w wariantach 150, 190 i 240 KM. Ciekawie wygląda wersja z tym ostatnim silnikiem.  Auto posiada 240-konny motor 2.0 TDI, ale wersję Bi-Turbo oraz napęd 4Motion i 7-biegową skrzynię DSG. Ford nie oferuje wersji z napędem przekazywanym na wszystkie koła.



Gama jednostek benzynowych Forda to dwa silniki EcoBoost - 1.5 l o mocy 160 KM i 2.0 l EcoBoost występujący w dwóch wariantach 203 i 240 KM. Tu widać, że oferta benzynowych silników na dzień dzisiejszy jest ciekawsza w Mondeo. Z kolei patrząc na silniki wysokoprężne, to silnik 1.6 TDI jest mocniejszy od jednostki 1.6 l TDCi (115 KM). Również na korzyść Passata przemawia dwulitrowy silnik wysokoprężny. Ten w Mondeo występuje w dwóch wariantach - 150 i 180 KM.

W tabeli poniżej zestawiliśmy naszym zdaniem najbardziej interesujące jednostki w obu modelach:


Ford Mondeo Mk5
Volkswagen Passat B8
silnik
1.5 l EcoBoost 2.0 TDCi
1.4 TSI
2.0 TDI
liczba cylindrów444 4
poj. skokowa (ccm) 14981997
1395
1968
moc (KM) 160 (6000 obr./min.)150 (3500 obr./min.)
150 (5000-6000 obr./min.)
150 (3500-4000 obr./min.)
moment obrotowy (Nm) 240 (1400 - 4500 obr./min.)350 (2000 - 2500 obr./min.250 (1500 -3000obr./min.)340 (1750-3000 obr./min.)
skrzynia biegów manualna, 6-bieg.
dwusprzęgłowa, 6-bieg. PowerShift
manualna, 6-bieg.dwusprzęgłowa, 6-bieg. DSG
0-100 km/h (sek.)9,3108,48,7
Vmax. (km/h)
217
208
220
218
spalanie: trasa/miasto (l/100km)
4,7/7,94,5/5,44,9/6,04,1/5,3
poj. zbiornika paliwa (l)
62,5
 ok. 66

Ceny

Cennik Passata startuje od 90 790 złotych. Za tę kwotę dostaniemy auto w wersji Limousine (poziom wyposażeniowa Trendline) z silnikiem 1.4 TSI (125 KM) i skrzynią 6 biegową manualną. Passat Variant w takiej samej konfiguracji to wydatek min. 95 190 złotych. W przypadku nowego Mondeo wersja podstawowa jest tańsza od Passat o 1790 złotych (89 000 zł). Dopłata do Mondeo kombi to 4 000 złotych. W ofercie Mondeo już w podstawowej wersji dostajemy silnik 160-konny, Ford nie oferuje jak na razie benzynowego silnika słabszego niż 160 KM. Jeśli zdecydujemy się na zakup mocniejszej wersji motoru 1.4 TSI, to musimy przygotować min. 105 490 złotych. Jednostka 150-konna 1.4 TSI w Passacie sedan i kombi dostępna jest tylko z poziomem wyposażenia Comfortline.

Mondeo z silnikiem wysokoprężnym i skrzynią dwusprzęgłową (PowerShift) zakupimy, wydając minimalną kwotę 108 000. Passat w podobnej konfiguracji silnikowej dostępny z przekładnią DSG jest od 126 790 zł. Podkreślmy, że mówimy tu o średnim poziomie wyposażenia - Comfortline. Najbogatsza wersja Passata Limousine z tym silnikiem (Highline) to wydatek minimum 134 590 złotych. Z kolei Ford za Mondeo liftback w najwyższej konfiguracji Titanium oczekuje min. 122 000 złotych.
 
 Volkswagen Passat B8
Ford Mondeo Mk5
silnik cena od (zł)
silnikcena od (zł)
1.4 TSI/125 KM90 790
-
-
1.4 TSI/150 KM105 490
1.5 EcoBoost 160 KM89 000
1.6 TDI 120 KM
102 490
1.6 TDCi 115 KM 95 000
2.0 TDI 150 KM
110 690
2.0 TDCi 150 KM
99 000
2.0 TDI 150 KM DSG
126 790
2.0 TDCi 150 KM
PowrShift
108 000
2.0 TDI 190 KM DSG
142 390
2.0 TDCi180 KM
PowerShift
119 790
2.0 TDI Bi-Turbo
4Motion 240 KM DSG
166 290
--


Wyposażenie

Volkswagen jak i Ford na polskim rynku swoje modele z segmentu D oferują w trzech poziomach wyposażenia (Passat: Trendline, Comfortlin i Highline; Mondeo: Ambiente Plus, Gold Edition oraz Titanium). Róznice w podstawowych poziomach wyposażenia są niewielkie. Oto Ford do nowego Mondeo dostarcza 16-calowe koła ze stopów lekkich, podczas gdy Passata dostaniemy w standardzie ze stalowymi felgami o tym samym rozmiarze. Importer produktów z Wolfsburga oferuje z kolei kliymatyzację "Climatronic", trójstrefową, automatyczną już w bazowej wersji. Przy zakupie Mondeo możemy liczyć jedynie na klimatyzację manualną. Ford oszczędza również na wyposażeniu bagażnika i daje nam koło dojazdowe. Volkswagen w standardzie wyposaża Passata w pełnowymiarowy "zapas".



Jeśli liczymy na pakiety wyposażenia dodatkowego, to przy wyborze podstawowej wersji więcej ma do zaoferowania Volkswagen (Pakiet Bussines - 1 840 zł, Komfort - 3 490, Siedzenia Komfortowe - 1 350, Światło - 2 210, Zimowy 1 - 1 400). Do Mondeo w wersji Ambiente Plus przygotowano tylko jeden promocyjny zestaw opcji: Pakiet SilverX, który przez Forda został wyceniony na 2 990 złotych.

Wyposażenie dodatkowe dedykowane do wersji Trendline Passata to m.in. system nawigacji satelitarnej "Discover Media"(3 980 zł) oraz System Park Assit (3 130 zł). Z kolei lista wyposażenia opcjonalnego dla podstawowej konfiguracji Mondeo to system zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach (Active City Stop - 1700 zł) czy nowość w segmencie D - nadmuchiwane pasy bezpieczeństwa dla pasażerów dwóch tylnych, skrajnych siedzeń - 850 zł.

Naszym zdaniem

Volkswagen Passat: Nowy Volkswagen Passat wydaje się jeszcze bardziej dopracowany od swojego poprzednika. Choć nie znajdziemy w nim rewolucyjnych zmian, to jednak i ładniejszy jest jego wygląd, i auto lepiej się prowadzi, i na wyposażeniu znajdziemy więcej użytecznej technologii. To wszystko jednak sprawia, że Passat może uciec rywalom nie tylko na drodze i w słupkach sprzedażowych, ale i w cennikach, zbliżając się już niebezpiecznie dla siebie do aut z segmentu premium.

Ford Mondeo: Ford bardzo długo zwlekał z dostarczeniem na Stary Kontynent nowego Mondeo. O tym, że auto pojawiło się dwa lata później niż w USA mało kto już pamięta. Sporo osób czekało na ten model i na pewno ci nie zawiodą się. Nad Passatem góruje wymiarami i atrakcyjniejszym cennik. Mondeo Mk5 to nie jest "ciekawą alternatywą", to godny rywal Passata B8.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Volkswagen Passat
Volkswagen Passat
Cena podstawowa już od: 94 190 PLN brutto
Dostępne nadwozia: coupe-4dr. kombi-5dr. sedan-4dr.
Ford Mondeo
Ford Mondeo
Cena podstawowa już od: 90 800 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr. kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Ford Mustang - wersje specjalne

Ford Mustang - wersje specjalne

Aktualności 2016-11-30

Volkswagen Gira - przyszłość podróży

Volkswagen Gira - przyszłość podróży

Technika 2016-11-30

Komentuj:

~Pingwin 2015-05-16

Fajny test tylko to spalanie. Posiadam Passata 2.0 TDI 140 km z DSG minimalne spalanie w mieście 9,1 max 12,6. Mam też mondeo mk 4 2.0 163 km manual spalanie w mieście 7,8 do 8,2 (z automatem pszypuszczam, że podobne do Passata ale nie mialem okazji sprawdzić)

~ddeenniiss 2015-03-26

Info z testu Nowego Passata i Mondeo (porównanie) "To wszystko jednak sprawia, że Passat może uciec rywalom nie tylko na drodze i w słupkach sprzedażowych, ale i w cennikach, zbliżając się już niebezpiecznie dla siebie do aut z segmentu premium." Tekst z testu Npwego Mondeo "To wszystko jednak sprawia, że Mondeo może uciec rywalom nie tylko na drodze i w słupkach sprzedażowych, ale i w cennikach, zbliżając się już niebezpiecznie dla siebie do aut z segmentu premium." Skończyłem czytać autokraty, motofakty i itp :) właśnie dlatego, że za często używali funkcji kopiuj/ wklej :)

~Asgarth 2015-03-02

Ogólnie rzecz biorac to moje wrazenia sa troszke inne,mianowicie prowadzenie ,szczegolnie zakrety,szybkie i dynamiczne,Mondziak od lat w tym wiedzie prym,jedzie sie plynnie i stabilnie bezpiecznie i pewnie,wyciszenie tez jest lepsze ,wizualnie akurat jak dla mnie jest super,jest ergonomicznie i nie tak szaro jak w Passacie!!!! I ten grill mam nadzieje ze na dobre zadomowi w Jankeskiej marce!!!!!Jedyny minus to brak wersji sedan z silnikami benz i diesela.Dostepny tylko w hybrydzie!!A poprostu uznaje w samochodach osobowych tylko wersje sedan.Naturalnie polecam jazdy próbne tylko tak mozna cos powiedziec,a wybor to raczej juz tylko rzecz gustu i przyzwyczajenia!!!!Napewno i jeden i drugi nie zawiedzie!!!!!

~Ziutek 2015-01-21

Ja również mam dylemat Passat 1,8 TSI (Comfortline lub Highline) albo 1,5 EcoBoost Gold (Edition lub Titanium). Pewnie po kilku latach używania szybciej i drożej sprzeda się Passata i stąd pytanie czy "na dzień dobry" nie lepiej kupić Passat (dopłata rzędu 10 - 15 tys. zł w zależności od wersji i wyposażeni)

~rc 2015-01-15

Mialem okazje jezdzic nimi i powiem, ze to kwestia gustu. Lepsze wrazenie z jazdy ma sie jadac Mondeo jest niesamowicie wyciszone wogole nie slychac zawieszenia w przeciwienstwie do Passata. Mondeo ma wyciszenie takie jak Audi A7, ktore jest 3 razy drozsze (czytalem w ktorejs gazecie). Jednak te plastikowe wstawki sa strasznie tandetne moim zdaniem poprzedni model mondeo mial lepsze materialy szczegolnie wersja po liftingu. Ta wstawka w kolorze fortepianowej czerni powinna powedrowac dalej na deske i byloby ladnie. Ale za to w nowym da sie zauwazyc macajac plastiki, ze sa mocniej zmontowane niz w starym. Natomiast Passat ma wyraznie lepsze wykonczenie. Chyba przez to wykonczenie zdecyduje sie na Paska w 1.8 tsi. Mam znajomych pracujacych w VW i jak to mowia marketing robi swoje ale z bezawaryjna jazda nie jest najlepiej. Moze ten b8 bedzie lepszy. Mysle, ze na cele wlasne gdzie robi sie po 25tys rocznie to przez 5-6 lat jazdy nie zajezdze tego paska. Pozdrawiam

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport