mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Volkswagen Passat ma 40 lat!

Volkswagen Passat ma 40 lat!

Kto by pomyślał, że jeden z najpopularniejszych modeli na polskich drogach obchodzi właśnie swoje czterdzieste urodziny. Produkcja Volkswagena Passata została uruchomiona 25 lipca 1973 roku.

Volkswagen Passat ma 40 lat!
Tak samo jak Volkswagen Golf jest ikoną segmentu kompakt, tak w przypadku Passata sytuacja jest analogiczna w kwestii segmentu D.

Volkswagen Passat pojawił się na rynku w 1973 roku. Jego premiera nastąpiła rok później niż w przypadku Audi 80. To nawiązanie nie jest przypadkowe, bowiem model Volkswagena powstał w głównej mierze w oparciu o podzespoły modelu z Ingolstadt. Jak na tamte czasy był to samochód rewolucyjny. Chociażby dlatego, że miał napęd na przednią oś oraz kolumny McPhersona. Mało kto o tym wie, ale zaprojektował go włoski mistrz designu, Giorgetto Giugiaro.

Pierwsza generacja, czyli model B1 był dostępny w wersji trzy- i pięciodrzwiowej. Nie był to klasyczny sedan ani hatchback, ale fastback. Chwilę po premierze pojawiła się wersja kombi (Variant). Pod maską zadebiutowały między innymi silniki benzynowe 1,3 (55KM) oraz 1,5 (75/85KM). Do Passata przeszczepiono silnik diesla o pojemności 1,5 litra prosto z Golfa.

Druga generacja, czyli B2, była produkowana w latach 1981-1988. Samochód przeszedł dość mocną przemianę stylistyczną. Tym razem prócz wersji hatchback i Variant pojawiło się także nadwozie trójbryłowe typu sedan, które do 1985 roku było sprzedawane pod nazwą Santana. Pod maską pojawiły się silniki cztero- i pięciocylindrowe od Audi o pojemnościach od 1,3 do 2,2 litra. Po raz pierwszy pojawił się też napęd 4x4 w wersji Syncro.

Wersja B3 pojawiła się pod koniec lat osiemdziesiątych. W roku 1988 pojawiło się w Europie. Jest to dość charakterystyczna wersja, bowiem została pozbawiona przedniego wlotu powietrza zwanego grillem. Po raz pierwszy pod maską pojawił się silnik typu Transverse (przeciwobrotowy) oraz motor z wtryskiem bezpośrednim. W tej generacji Passat był dostępny tylko jako sedan i kombi, porzucono wersje fastback.

W 1993 roku Passat przeszedł face-lifting i w nomenklaturze niemieckiego producenta został oznaczony jako B4. Z przodu powrócił klasyczny grill, a przy okazji zmieniono reflektory. Na wyposażeniu standardowym pojawiły się dwie poduszki powietrzne oraz napinacze pasów. W tym modelu karierę rozkręcił silnik TDI o pojemności 1,9 litra. Turbodoładowany diesel generował w pierwszej wersji zaledwie 90KM.

W 1996 roku rozpoczęła się produkcja modelu, który od kilku lat cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem na rynku wtórnym. Model B5 korzystał z tej samej platformy co pierwsza generacja Audi A4 zaprezentowana dwa lata wcześniej. Pojawiło się wielowahaczowe zawieszenie, co znacznie poprawiło właściwości jezdne tego modelu. Dostępna była także wersja 4Motion z napędem 4x4. W 2001 roku auto przeszło face-lifting i przez wielu jest błędnie nazywane modelem B6. Tak naprawdę jest B5.5

Produkcja została zakończona w 2005 roku i wtedy na rynku pojawił się model B6. Chwilę po targach w Genewie gdzie odbył się debiut, samochód pojawił się w salonach. Tym razem platformą wspólną nie było Audi A4. Model B6 powstał na płycie podłogowej Golfa piątej generacji. Rozstrzał jednostek napędowych w przypadku tego modelu zaczynał się od 1,6; a kończył na 3,6 litra. Przy okazji tej generacji do palety wersji dołączył Passat CC, czyli czterodrzwiowe coupe.

W 2010 roku a rynku pojawił się Passat B7. Auto zostało zaprojektowane przez Klausa Bischoffa i Waltera de Silva. Volkswagen określa ten model nową generacją, ale sceptycy pozostają przy stwierdzeniu, że jest to lifting. W tym wydaniu dołożono jeszcze wersję Alltrack, czyli kombi o lekko podwyższonym prześwicie i napędzie 4x4 (jako opcja).

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Volkswagen Passat
Volkswagen Passat
Cena podstawowa już od: 94 190 PLN brutto
Dostępne nadwozia: coupe-4dr. kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Volkswagen Gira - przyszłość podróży

Volkswagen Gira - przyszłość podróży

Technika 2016-11-30

VW Arteon następcą CC

VW Arteon następcą CC

Aktualności 2016-11-28

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport