mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Volkswagen ma 70 lat

Volkswagen ma 70 lat

Dokładnie przed 70 laty, tj. 28 maja 1937 roku, w Berlinie została założona firma "Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH". Historię tego największego europejskiego producenta samochodów można w skrócie przedstawić jako: od Garbusa do Golfa.

Volkswagen ma 70 lat
Zanim jednak w 1937 roku założona została firma, w 1934 Ferdinand Porsche zaprezentował projekt pierwszego "samochodu dla ludu", który miał zmotoryzować ówczesne Niemcy. Droga od pierwszego projektu do produkcji zajęła Porsche i jego ekipie cztery lata i aż dziewięć kolejnych prototypów. Aż w końcu w 1938 roku władzom niemieckim na czele z Hitlerem przypadła do gustu kolejna propozycja i tak oto podjęta została decyzja o rozpoczęciu produkcji tego auta.
 
Podobnie jak miało to miejsce w przypadku innych koncernów motoryzacyjnych, w okresie wojennym fabryka Volkswagena musiała się przebranżowić i produkować na potrzeby niemieckiej armii. Dlatego też początkowo, po zakończeniu wojny, planowano całkowicie wyburzyć zakłady VW. Na całe szczęście nie doszło do tego i już w grudniu 1945 z taśm fabryki zjechały pierwsze 55 samochody. Przystępna cena oraz funkcjonalność sprawiły, iż wkrótce model Garbus stał się jednym z najchętniej kupowanych samochodów i to nie tylko przez Niemców.
 
Marka Volkswagen wkrótce zaś stała się liderem europejskiego rynku motoryzacyjnego. Pojawiły się kolejne modele (Transporter). W 1950 r. powstały kolejne fabryki w Hannover i Kassel, a później w Emden i Salzgitter. Samochody marki Volkswagen cieszyły się dużą popularnością nie tylko w Europie. W 1955 roku Volkswagen świętował wyprodukowanie milionowego samochodu po zakończeniu drugiej wojny światowej.
 
Lata sześćdziesiąte to dla firmy okres przekształceń i kilku znaczących przejęć. W 1960 VW został częściowo sprywatyzowany i stał się spółką akcyjną. W 1965 r. VW nabył spółkę Auto Union GmbH, w skład której wchodziła wówczas m.in. marka Audi. Z kolei lata 70-te to początek produkcji trzech kluczowych dziś dla marki modeli - Passata (1973), Golfa (1974) i Polo (1975).
 
Do Polski Volkswagen oficjalnie trafił w 1991 roku, kiedy to powstała firma Kulczyk Tradex - oficjalny importer do Polski samochodów marki Volkswagen i Audi.
 
Łączny bilans koncernu Volkswagen to ponad 107 wyprodukowanych samochodów, w tym m.in. 25 mln egzemplarzy modelu Golf w ciągu 33 lat, który nie tylko stał się godnym następcą Garbusa, lecz już znacznie przebił go swoją popularnością.
 
Zobacz więcej o samochodach marki Volkswagen

 
 
Zobacz koniecznie: Wszystko o Volkswagen
Tematy w artykule: Volkswagen

Podobne wiadomości:

Volkswagen Gira - przyszłość podróży

Volkswagen Gira - przyszłość podróży

Technika 2016-11-30

VW Arteon następcą CC

VW Arteon następcą CC

Aktualności 2016-11-28

Komentuj:

~??? 2007-06-01

Pewnie zaraz jakis zapatrzony i zaslepiony fan vw bedzie probowal podwazyc to co napisalem ale trudno zyjemy w takim kraju w ktorym vw to firma nad firmami i trudno niektorych przekonac do zmiany zdania, szczerze nie zmartwilbym sie strasznie jakby tej firmy wcale nie bylo na rynku bo tak naprawde firma ta nie wyprodukowala zadnego fajnego samochodu garbus samochod hitlera no eventualnie ogorek a poza tym same jakies niewypaly i niech mi tu nikt nie wyjezdza ze golf czy pasat wprowadzaja jakies nowosci do swojej klasy bo ogarnie mnie tylko pusty smiecha stylistyczne bezguscie, takze troche pokory fajniejsze samochody mial juz Fiat ktory uwazany jest w Polsce za badziew np 500 Barchetta Coupe Argenta to byly fajne samochody a nie jakis tam gofr smutne to nasze spoleczenstwo a z niezawodnoscia japonskie prodkukcje i mam to gdzies co inni beda pisac sa pomimo spadku bezawaryjnosci i tak lepsze niz np. vw takze myslcie ludzie o tym co piszecie bo to nie boli

~edek 2007-05-29

W ogole jak mozna porownywac te plastikowe wytloczki japonskie do prawdziwych samochodow jescze Mazda i Honda maja jakis tam swoj styl ale TRoyota o badziew jakich malo , niezawodnosc Toyoty jest znany tylk o tym co maja dobra pamiec nie ma chyba drugiej takiej marki ktora musi wycofywac do poprawek po kilka mln samochodw rocznie .W zyciu nie kupilbym Toyoty to szczyt nijakosci i braku jakiegokolwiej smaku , juz nawet Skoda jest lepsza tam przynajmniej sa jakies fajne wynalazki typy podwojne doladowanie ,DSG 4X4

~edek 2007-05-29

a Toyota to niby jakie auta robi ponadprzecietne? To wlasnie toyota jest przykladem przecietnosci ,zadnego polotu ogolnie dno ,jak mozna sie podniecac na widok Yarisa czy tandetnej Corolli ?

~Mez 2007-05-29

czy mówiłem już że jestem mitomanem?? Jak widzę corolle albo yarisa przejeżdającą obok mnie to już nie raz, ba! nawet nie dwa razy popuściłem kleksa w majty! toyoty to bardzo tanie i bezawaryjne samochody, gdzi vw czy audi do nich

~tez jubilat 2007-05-29

ja tez mialem wczoraj uroidziny, 22. sto lat wszystkim jubilatom!!!!!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport