mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Volvo FH16: Najmocniejszy ciężarowiec

Volvo FH16: Najmocniejszy ciężarowiec

Volvo FH16 ze swym 660-konnym silnikiem D16E bije dotychczasowe rekordy i jest najmocniejszym samochodem ciężarowym na rynku.

Volvo FH16: Najmocniejszy ciężarowiec

Volvo Fh16 wyposażone jest w nowy hamulec silnikowy, którego moc wzrosła o 15 procent. Zoptymalizowany układ napędowy obejmuje inteligentną skrzynię biegów Volvo I-Shift, która teraz dostępna jest dla zestawów drogowych o masie całkowitej powyżej 60 ton. 

Volvo FH16 teraz dysponuje większą mocą: 660 i 580 KM oraz momentem obrotowym: 3100 i 2800 Nm odpowiednio. W obszarze maksymalnego momentu obrotowego, 90% tego momentu jest dostępne po upływie zaledwie ok. dwóch sekund.

Moc Volvo FH16 jest szczególnie odczuwalna podczas jazdy ciężkim zestawem drogowym w terenie górzystym. Duża moc maksymalna pozwala utrzymać prędkość w trakcie jazdy pod górę, zaś duża moc hamulca silnikowego zapewnia bezpieczny zjazd ze wzniesienia, bez konieczności nadużywania hamulców zasadniczych. Hamulec silnikowy VEB+ (nowa generacja hamulca silnikowego Volvo), oferowany w silniku D16E w ramach opcji, stanowi duży krok naprzód. Moc hamowania wzrosła o 15 procent w porównaniu do poprzedniej wersji hamulca VEB. Hamulec kompresyjny jest wbudowany w mechanizm zaworowy, VEB+ wykorzystuje dodatkową dźwignię zaworową uruchamianą podczas hamowania, dzięki czemu możliwe jest zwiększenie siły docisku zaworów wydechowych. Maksymalna moc hamowania hamulcem silnikowym VEB+ wynosi aż 425 kW, dzięki czemu nie ma potrzeby częstego używania zwalniacza.

Skrzynia biegów I-Shift została opracowana od nowa i jest przystosowana do zestawów drogowych o masie całkowitej 60 ton. Wzajemne dopasowanie silnika i skrzyni biegów przynosi rezultat w postaci optymalnej strategii zmiany przełożeń. W przypadku specjalnych zadań transportowych układ napędowy może zostać przystosowany do mas całkowitych powyżej 60 ton. Zasadniczo, I-Shift to elektronicznie sterowana, 12-biegowa, dwuzakresowa skrzynia biegów z półbiegami, zapewniająca automatyczną zmianę przełożeń. Jej nowa generacja jest krótsza i lżejsza od swej poprzedniczki. W każdej chwili istnieje możliwość przejścia na sterowanie ręczne, jeżeli taka jest wola kierowcy. Volvo I-Shift jest standardowym wyposażeniem pojazdów z silnikiem o mocy 660 KM. Tak jak dotychczas, oferta obejmuje również 14-biegową, manualną skrzynię biegów z półbiegami i zmianą zakresów.

Jednostka D16E jest niezwykle oszczędna, jeżeli chodzi o zużycie paliwa. Spełnia wymagania normy emisji spalin Euro 4. Silnik D16E został zaprojektowany od podstaw, z myślą o wysokiej sprawności procesu spalania i małej zawartości cząstek stałych. Resztkowa zawartość tlenków azotu jest eliminowana poprzez oczyszczanie spalin W systemie AdBlue.

Volvo FH16 ma nowy, jednoznacznie rozpoznawalny przód kabiny. Dolne kraty wlotu powietrza wyglądają teraz bardzo spójnie. Zapewniają przy tym większy przepływ powietrza chłodzącego. Kabina dostępna jest w trzech wersjach – sypialnej, Globetrotter oraz Globetrotter XL. Aerodynamiczny profil kabiny z łagodnymi liniami i starannie dobranymi spoilerami zmniejsza opór powietrza i powoduje zmniejszenie zużycia paliwa.
Wnętrze kabiny zapewnia wysoki poziom komfortu.

Ergonomiczna deska rozdzielcza jest wyprofilowana w lekki łuk. Zestaw wskaźników został udoskonalony, otrzymując m.in. bardziej czytelny wyświetlacz o wyższej rozdzielczości.  Kabina, wykonana ze stali o podwyższonej wytrzymałości, tworzy klatkę bezpieczeństwa dla kierowcy. Poziom bezpieczeństwa innych użytkowników dróg zwiększa przednia belka przeciwnajazdowa FUPS (Front Underrun Protection System) firmy Volvo.

Czytaj także:

Volvo: Szpital na kołach 2006-02-01

Zobacz koniecznie: Wszystko o Volvo
Tematy w artykule: Volvo Volvo Fh16

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.