mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Volvo Trucks: ciężarówki napędzane Bio-DME to przyszłość

Volvo Trucks: ciężarówki napędzane Bio-DME to przyszłość

Volvo Trucks, jest pionierem wykorzystywania Bio-DME (eter dimetylowy) jako paliwa samochodowego. Na drogach Szwecji rozpoczęła się regularna eksploatacja pierwszych pięciu samochodów ciężarowych Volvo, wyposażonych w silniki zasilane Bio-DME. W Sztokholmie działa już także pierwsza stacja paliwowa DME w sieci Preem. Jesienią zostaną otwarte kolejne.

Volvo Trucks: ciężarówki napędzane Bio-DME to przyszłość
- Żeby nowe paliwo przyjęło się na rynku, potrzebne są sieć jego produkcji i dystrybucji oraz odpowiednio dostosowane pojazdy. Obecnie wszystkie trzy elementy tej układanki są już na swoim miejscu i można rozpocząć jedyny w swoim rodzaju test eksploatacyjny - mówi Lars Mårtensson, dyrektor ds. ochrony środowiska w Volvo Trucks.
 
Test ten potrwa dwa lata, a jego celem jest prezentacja potencjału, jaki zapewnia poważna inwestycja w produkcję DME z biomasy. Projekt obejmuje cały łańcuch technologiczny, od biomasy do gotowego paliwa, tzn. także system dystrybucji, stacje paliwowe i firmy transportowe.
 
Udział Volvo Trucks w projekcie polega na przekazaniu testowych samochodów ciężarowych Volvo FH wybranym klientom, rozlokowanym w różnych regionach Szwecji.
 
Bio-DME będzie produkowane przez Chemrec. Jednym ze współwłaścicieli Chemrec, poprzez swoją spółkę zależną Volvo Technology Transfer, jest Grupa Volvo.
 
Firma paliwowa Preem zbuduje stacje paliwowe, dzięki którym pojazdy testowe będą w stanie wykonywać regularne przewozy regionalne i lokalne.
 
Pierwszymi firmami transportowymi uczestniczącymi w teście są Green Cargo, DHL, Posten Logistik oraz Volvo Logistics, za pośrednictwem firmy J-Trans.
 
- Patrząc z szerszej perspektywy, Bio-DME jest jednym z najbardziej obiecujących biopaliw drugiej generacji. Charakteryzuje się wysoką sprawnością energetyczną i jednocześnie zapewnia niski poziom emisji gazów cieplarnianych. Właśnie te cechy oceniamy najwyżej, analizując różne potencjalne paliwa odnawialne - mówi Lars Mårtensson.
 
Jesienią br., Preem uruchomi kolejne stacje paliwowe: w Geteborgu, Jönköping i Piteå. Równolegle ruszy produkcja Bio-DME w zakładzie Chemrec, w Piteå.
 
O tym, czy plany masowego wytwarzania Bio-DME urzeczywistnią się, zadecydują wyniki testu eksploatacyjnego i perspektywiczne decyzje władz. W ocenie Unii Europejskiej, do 2030 r. Bio-DME teoretycznie mogłoby zastąpić połowę zużywanego dzisiaj oleju napędowego w sektorze transportowym.  
 
- Głównymi wyzwaniami są zdolność do działania w szerokim horyzoncie czasowym, produkcja dużych ilości biopaliwa, zapewnienie wystarczającej liczby stacji paliwowych, przy jednoczesnym kształtowaniu popytu - mówi Lennart Pilskog, dyrektor ds. public affairs w Volvo Trucks.
 
- Żeby to osiągnąć, potrzebne są szczegółowe wytyczne od władz oraz skoordynowana, aktywna współpraca pomiędzy różnymi uczestnikami rynku.
Zobacz koniecznie: Wszystko o Volvo
Tematy w artykule: Volvo Volvo Dme Volvo Trucks ekologia Bio-DME

Podobne wiadomości:

Volvo XC60 - pierwsze teasery

Volvo XC60 - pierwsze teasery

Aktualności 2017-02-28

Crossover – charakterna krzyżówka dla wymagających

Crossover – charakterna krzyżówka dla...

Artykuł sponsorowany 2017-02-02

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda Karoq - oto następca Yeti!
Skoda Karoq - oto następca Yeti!
Po ośmiu latach przyszedł czas na następcę Skody Yeti. Nowy model zmienił się tak bardzo, że otrzymał nową nazwę - Karoq. Znamy już pierwsze szczegóły na temat kompaktowego SUV-a z Mlada Boleslav.