mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Volvo Trucks przyjazny dla środowiska

Volvo Trucks przyjazny dla środowiska

Fabryka kabin Volvo Trucks w Umeå wkrótce będzie całkowicie neutralna pod względem emisji CO2. Cel ten jest osiągany poprzez zastępowanie propanu eterem dimetylowym (DME) oraz redukcję zużycia energii, polegającą na wykorzystaniu zimnych wód podziemnych do chłodzenia urządzeń przemysłowych. Jednocześnie dokonano daleko idącej modernizacji lakierni, która dzięki temu stałą się jedną z najbardziej ekologicznych i energooszczędnych lakierni na świecie.

Volvo Trucks przyjazny dla środowiska
W związku z odbywająca się w dniach 14-16 października w Umeå w Szwecji, konferencją ministrów państw europejskich, Volvo Trucks zaprezentowało swoje wyjątkowo skuteczne działania proekologiczne w fabryce kabin w Umeå. Od kilku lat Volvo inwestuje znaczne środki w zwiększenie sprawności energetycznej tego zakładu. Wszystko po to, by w ciągu kilku następnych lat fabryka stała się neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla i korzystała z lokalnie wytwarzanej energii. W ciągu ostatniej dekady zużycie energii spadło o 30 procent, w przeliczeniu na wyprodukowaną kabinę, przy jednoczesnym rekordowym wzroście produkcji.

Sukces proekologicznych działań w Umeå zainspirował Volvo Trucks do skorygowania swoich celów środowiskowych, które obecnie zakładają m.in., że wszystkie duże zakłady produkcyjne firmy muszą do 2010 r. osiągnąć neutralność pod względem emisji CO2.

- Umeå jest dla nas wzorem i symbolem naszego zaangażowanie w ochronę środowiska. Fabryka ta od wielu lat prowadzi wyjątkowo skuteczną politykę proekologiczną, opracowuje nowatorskie rozwiązania i udowadnia, że zaangażowanie to może być korzystne zarówno dla środowiska, jak i firmy - mówi Lars Mårtensson, dyrektor ds. ochrony środowiska w Volvo Trucks.
 
O połowę mniejsze zużycie propanu
Obecnie około 90 procent energii zużywanej przez fabrykę pochodzi ze źródeł odnawialnych. Celem jest osiągnięcie poziomu 100 procent. Ze 106 GWh energii zużytej w Umeå w 2008 r., 13 procent nadal pochodzi z propanu, chociaż w porównaniu do roku 2006 zużycie tego gazu spadło o połowę. Propan wykorzystywany do opalania pieców lakierniczych został zastąpiony energią dostarczaną z ciepłowni i obecnie jest jedynym rodzajem paliwa kopalnego używanym w fabryce. Energia z ciepłowni zastąpiła również olej opałowy, dzięki czemu emisja CO2 została zredukowana o 8000 ton rocznie. Aktualne zużycie energii odnawialnej osiąga poziom 80 GWh rocznie. Wykorzystywany wciąż propan jest zastępowany DME pozyskiwanym z biomasy. Jest to wspólne przedsięwzięcie uniwersytetu w Umeå oraz  Umeå Energi, Ö-vik Energi i Volvo Trucks. - Projekt wdrażania DME jest dobrym przykładem efektywnej współpracy przy poszukiwaniu realistycznych rozwiązań pomiędzy środowiskami naukowymi, przemysłem i społeczeństwem - kontynuuje Lars Mårtensson.

Chłodzenie zimną wodą podziemną
Najbardziej radykalne oszczędności energii dotyczą fabrycznego sytemu chłodzenia. W pobliżu rzeki Ume i fabryki Volvo płynie podziemna rzeka, w której woda ma stałą, bardzo niską temperaturę, zarówno zimą, jak i latem. Lodowata woda z tej rzeki jest pompowana dwukilometrowym rurociągiem do fabryki i wykorzystywana w różnego rodzaju systemach chłodzących, zastępując klasyczne chłodnie, w których wcześniej stosowano np. freon. Największym odbiornikiem wody chłodzącej jest instalacja osuszania powietrza tłoczonego do kabin lakierniczych. Po raz pierwszy zimna woda spod ziemi popłynęła do fabryki rok temu. Równoważna wydajność wodnego systemu chłodzenia to 3000 kilowatów.

Najbardziej proekologiczna lakiernia na świecie
Działania na rzecz realizacji celów środowiskowych doprowadziły również do zredukowania zużycia energii i emisji zanieczyszczeń w lakierni. W ramach kilkuetapowego projektu zmodernizowano wydział lakierniczy i usprawniono proces lakierowania. Rezultatem jest zmniejszenie zużycia farb i rozpuszczalników oraz emisji zanieczyszczeń do atmosfery. W 1988 r. na każdy metr kwadratowy lakierowanej powierzchni kabiny przypadało około 70 gramów rozpuszczalników emitowanych do otoczenia. Dzisiaj emisja ta nie przekracza 10 gramów i jest o wiele niższa od obowiązującego w Unii Europejskiej limitu 55 gramów na metr kwadratowy.

- Obecnie mamy najczystszą lakiernię na świecie pod względem emisji rozpuszczalników do atmosfery i naszym celem jest utrzymanie tej czołowej pozycji - mówi Anders Olausson, dyrektor zakładu produkcyjnego Volvo Trucks w Umeå. - Chcemy kontynuować nasze wysiłki, by osiągnąć równie wysoką pozycję pod względem emisji innych zanieczyszczeń i zużycia energii. Widzimy, że to co robimy służy środowisku, a także zwiększa opłacalność produkcji - konkluduje Olausson.

Podobne wiadomości:

Volvo Iron Knight - najszybsza ciężarówka na świecie

Volvo Iron Knight - najszybsza ciężarówka na...

Ciężarówki i Autobusy 2016-08-18

Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek na A2

Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek na A2

Polskie drogi 2015-06-25

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Jaguar XKSS - wskrzesili legendę
Jaguar XKSS - wskrzesili legendę
Oto odrestaurowany Jaguar XKSS, który został pokazany w Los Angeles. Auto odbudował zespół specjalistów z Jaguar Land Rover Classic. Powstanie kilka takich egzemplarzy.