mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Volvo Trucks rozwija ESP dla najcięższych

Volvo Trucks rozwija ESP dla najcięższych

W roku 2008, Volvo Trucks, jako pierwsza firma na świecie zaprezentowała udoskonalony układ stabilizacji toru jazdy ESP (Electronic Stability Program), przeznaczony do podwozi samochodu ciężarowego łącznie z przyczepą. Na rynek trafia obecnie nowa wersja tego układu, dostosowana do podwozi samochodu ciężarowego 6x2 lub 4x2, holujących jedną lub więcej przyczep.

Volvo Trucks rozwija ESP dla najcięższych

Opracowany przez Volvo nowy układ ESP może być stosowany w każdym zestawie drogowym, od ciągników siodłowych z naczepą do wieloczłonowych zespołów pojazdów. Oznacza to, że nowa wersja ESP obejmuje większość zastosowań związanych z transportem materiałów niebezpiecznych, takich jak np. paliwa.

Wypadki z udziałem tyko jednego pojazdu, polegające na przewróceniu się lub wypadnięciu samochodu ciężarowego z drogi, stanowią połowę wszystkich wypadków samochodów ciężarowych, w których ludzie giną lub odnoszą poważne obrażenia.

Minimalizacja ryzyka przewrócenia lub „złożenia się" zestawu drogowego to jedna z najważniejszych dróg do ograniczenia liczby wypadków samochodów ciężarowych - mówi Carl-Johan Almqvist, nowy dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo. - Cieszymy się, że możemy oferować ten system w naszych pojazdach FE, FM i FH. Dzięki temu, więcej klientów ma szansę wykorzystać jego zalety.

Poważne wypadki tego typu mają również istotne konsekwencje ekonomiczne, w postaci uszkodzonych samochodów ciężarowych, przyczep i ładunków.

- Wybór układu ESP to dla firmy transportowej doskonała inwestycja. Testy zderzeniowe i próby drogowe pojazdów bez układu ESP i wyposażonych w ten układ pokazują, że układ stabilizacji toru jazdy zwiększa bezpieczeństwo we wszystkich sytuacjach grożących przewróceniem się lub poślizgiem - mówi Martin Palming, menedżer projektu ds. ESP.

Działaniem układu ESP steruje komputer zbierający dane z różnych źródeł, takich jak czujniki prędkości obrotowej kół (ABS), układ kierowniczy oraz czujniki przyspieszenia wzdłużnego i bocznego. Na podstawie tych informacji komputer na bieżąco ocenia, czy pojazd jest narażony na przewrócenie się lub poślizg. Reakcja układu ESP polega na selektywnym uruchamianiu hamulców poszczególnych kół w samochodzie ciężarowym i/lub przyczepie. W razie potrzeby układ zmniejsza również prędkość obrotową silnika.

Indywidualne hamowanie kół, w celu przywrócenia właściwego toru jazdy, ma miejsce przede wszystkim w sytuacjach grożących poślizgiem pojazdu.

W przypadku wykrycia ryzyka poślizgu na śliskiej nawierzchni lub wysokiego zagrożenia przewróceniem się pojazdu, interwencja ESP polega w pierwszej fazie na zredukowaniu prędkości obrotowej silnika, a następnie selektywnym uruchamianiu hamulców w celu ustabilizowania zespołu pojazdów.

Link do materiału filmowego: (Web TV; w języku angielskim):

ESP

http://volvo.qbrick.com/index.aspx?cid=2&mode=3&mid=352

 


Podobne wiadomości:

Concierge zatankuje i umyje Volvo

Concierge zatankuje i umyje Volvo

Aktualności 2016-11-21

Autonomiczna ciężarówka i 50 tys. puszek Budweisera

Autonomiczna ciężarówka i 50 tys. puszek...

Ciężarówki i Autobusy 2016-10-27

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport