mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Volvo Trucks testuje diesle zasilane metanem

Volvo Trucks testuje diesle zasilane metanem

W lutym Volvo Trucks rozpocznie testy eksploatacyjne silników wysokoprężnych zasilanych metanem. Technologia będzie badana w rzeczywistych warunkach eksploatacji, we współpracy z wybranymi klientami w Szwecji. – Robimy to, że wprowadzić na rynek rozwiązanie łączące w sobie doskonałe właściwości pod względem ochrony środowiska, sprawności energetycznej, właściwości jezdnych i niskich kosztów eksploatacji – mówi Gunnar Ekwall, menedżer produktów Volvo Trucks w Skandynawii.

Volvo Trucks testuje diesle zasilane metanem
Pierwsza siódemka klientów uczestniczących w testach to: Borås Energi & Miljö, Ragn-Sells Sollentuna, Schenker-TGM Göteborg, Slaka Potatis Linköping, Svebol Logistics/Lidl Tumba, Viebke Åkeri Helsingborg i XR Miljöhantering Skövde. W ciągu kilku dni do wybranego klienta trafi ósmy pojazd testowy. Do testów wybrano dwa modele samochodów ciężarowych wyposażonych w silniki 7-litrowe: Volvo FL i Volvo FE.

Rosnące zapotrzebowanie na samochody ciężarowe zasilane gazem
Wraz z rozwojem sieci stacji paliwowych oferujących biogaz rynek wykazuje coraz większe zainteresowanie pojazdami napędzanymi silnikami spalającymi paliwo gazowe. Wybór Volvo Trucks padł na wyjątkową technologię, umożliwiającą zasilanie silnika wysokoprężnego mieszanką metanu i oleju napędowego. Dzięki temu połączono korzyści wynikające ze spalania gazu z wysoką sprawnością ogólną silnika wysokoprężnego - wyższą o około 35 procent od sprawności silnika o zapłonie iskrowym. Rezultatem jest znacznie niższe zużycie energii w porównaniu do samochodów ciężarowych z konwencjonalnymi silnikami gazowymi.

Wysoka sprawność i niezawodność
- Oprócz niższego zużycia paliwa, system spalania mieszanki metanu i oleju napędowego zapewnia większą niezawodność i niższe koszty eksploatacji pojazdu. Co więcej, jeżeli wyczerpie się gaz, kierowca może kontynuować jazdę wykorzystując tylko olej napędowy. Tak więc, jest to praktyczne i dostępne rozwiązanie dla wielu klientów, nawet na obszarach o wciąż nie w pełni rozwiniętej sieci dystrybucji gazu - wyjaśnia Gunnar Ekwall.

Fakty
Jak działa silnik gazowy Volvo Trucks zastosowany w pojazdach FL/FE

  •  Rozwiązanie bazuje na sprawdzonych, niezawodnych silnikach wysokoprężnych Volvo spełniających normę emisji spalin Euro 5.
  • Dostosowanie jednostki napędowej do spalania gazu polega na zamontowaniu w pojeździe zbiorników na sprężony metan (CNG/CBG). Poza tym, jednostkę napędową wyposaża się w dodatkowy, odrębny układ zasilania z wtryskiwaczami gazu umieszczonymi w kolektorze dolotowym. Prace dostosowawcze są prowadzone we współpracy z firmą Stadspartner, przy wykorzystaniu technologii Hardstaff.
  • Czynnikiem zapalającym mieszankę metanowo-powietrzną jest płomień powstający wskutek samozapłonu niewielkiej dawki oleju napędowego wtryskiwanego do komory spalania. Taki mechanizm spalania umożliwia wyeliminowanie świecy zapłonowej i pozwala na pełne wykorzystanie sprawności silnika wysokoprężnego. W rezultacie właściwości jezdne są identyczne, jak w przypadku pojazdu napędzanego konwencjonalnym silnikiem zasilanym olejem napędowym.
  • Wymagana ilość oleju napędowego zmienia się, zależnie od zmian warunków pracy silnika, lecz celem Volvo Trucks jest ograniczenie zużycia tego paliwa do minimum.

Metan + olej napędowy - najważniejsze zalety technologii Volvo Trucks:
  • Volvo Trucks jest pierwszym producentem wydajnych silników wysokoprężnych zasilanych gazem, spełniających normę emisji spalin Euro 5
  • Około 25 procent mniejsze zużycie energii w porównaniu do konwencjonalnego silnika gazowego.
  • Identyczna jak w przypadku konwencjonalnych silników wysokoprężnych moc i właściwości jezdne.
  • Technologia oparta na dwóch rodzajach paliwa umożliwia kontynuowanie jazdy tylko przy wykorzystaniu oleju napędowego, gdy wyczerpie się gaz - dodatkowa zaleta do czasu powstania w pełni rozwiniętej sieci dystrybucji gazu.
  • Wysoka sprawność silnika, w połączeniu z możliwością użycia gazu skroplonego powoduje, że technologia ta staje się realną alternatywą w transporcie długodystansowym.
Metan, fakty:

Metan jest składnikiem zarówno gazu ziemnego, jak i biogazu. Gaz ziemny jest paliwem kopalnym, podczas gdy biogaz produkuje się z surowców biodegradowalnych, np. odpadów.
Tematy w artykule: Volvo Trucks Volvo FH Volvo FL metan

Podobne wiadomości:

Volvo Iron Knight - najszybsza ciężarówka na świecie

Volvo Iron Knight - najszybsza ciężarówka na...

Ciężarówki i Autobusy 2016-08-18

Ciężarowe Volvo vs. Koenigsegg - test nowej skrzyni biegów

Ciężarowe Volvo vs. Koenigsegg - test nowej...

Ciężarówki i Autobusy 2014-11-12

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Bezpieczna podróż ze zwierzętami
Bezpieczna podróż ze zwierzętami
Zwierzęta są bardzo często traktowane jako pełnoprawni członkowie rodziny. Niezależnie od tego, czy podróżujemy z psem, kotem, chomikiem czy świnką morską - ważne jest bezpieczeństwo, ponieważ często nasi pupile podróżują w warunkach zagrażających ich życiu i zdrowiu. Na co więc warto zwrócić szczególną uwagę podczas planowania takich eskapad?