mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Volvo XC90 bezpieczne także w offroadzie

Volvo XC90 bezpieczne także w offroadzie

Volvo znane jest z olbrzymiej wagi, jaką przykłada do kwestii bezpieczeństwa. Nowa generacja flagowego XC90 będzie uzbrojona w liczne systemy bezpieczeństwa, w tym w nowatorskie rozwiązania, które mają chronić pasażerów w niebezpiecznych sytuacjach poza utwardzonymi drogami.

Volvo XC90 bezpieczne także w offroadzie
Choć Volvo XC90, należące do segmentu SUV-ów, powinno radzić sobie poza asfaltem, jednak w wielu przypadkach gwałtowne zetknięcie z nierównościami może prowadzić nawet do poważnych obrażeń. Przykładem może być wypadnięcie z drogi i wjechanie z dużą prędkością w rów biegnący wzdłuż pobocza albo wjechanie na mocno pofałdowany teren.

Dlatego też Volvo opracowało trzy metody crash testów, które mają pomóc zbadać zachowanie samochodu w różnego rodzaju wypadkach związanych z opuszczeniem drogi przez samochodów.

Pierwszy z nich to tzw. test "Powietrzny", w trakcie którego pojazd wypada z drogi z dużą prędkością, np. 80 km/h. Po etapie swobodnego lotu, samochód ląduje na płaskiej powierzchni i jedzie dalej. Różnica poziomów w trakcie tego testu wynosi 80 cm, przez co siła uderzenia w trakcie lądowania jest bardzo duża. Można ją porównać do tej, jakiej poddany jest pilot myśliwca w trakcie awaryjnego katapultowania się.

Innym testem jest tzw. "Rów", który odzwierciedla sytuację, w której samochód wpada w dół o głębokości 80 cm. Kolejna próba to "nierówna nawierzchnia". Sprawdza ona zachowanie samochodu na wyboistej drodze w terenie. W tego rodzaju testach używane są specjalnie zaprojektowane do tego manekiny. Najbardziej zaawansowanym manekinem w testach Volvo jest "Thor", który jest bardziej elastyczny w okolicach ramion, dzięki czemu w trakcie crash testów świetnie oddaje ruchy prawdziwego człowieka.

W nowym Volvo XC90, dzięki zaawansowanym czujnikom, system bezpieczeństwa jest w stanie wykryć zagrożenie wypadnięcia pojazdu poza drogę. W takiej sytuacji przednie pasy zostają elektrycznie napięte, dzięki czemu stabilizują pozycję pasażerów. Napinacz pasów działa z prędkością 1 mm/ms, co oznacza, że jest on w stanie naciągnąć 10 cm pasa bezpieczeństwa w zaledwie 0,1 sek. Pasy pozostają mocno zaciśnięte aż do momentu całkowitego unieruchomienia samochodu. Aby zapobiec urazom kręgosłupa Volvo opracowało również specjalną konstrukcję ramy siedzenia, jego oparcia i siedziska. Mają one za zadanie rozproszyć energię powstałą podczas nagłego uderzenia samochodu, np. w twarde podłoże.



Dzięki przytrzymaniu pasażera w prawidłowej pozycji oraz amortyzacji uderzenia, można zredukować siłę uderzeniową o jedną trzecią. Pozwala to w znacznym stopniu obniżyć ryzyko najpoważniejszych urazów kręgosłupa, czyli złamania klinowego oraz kompresyjnego złamania kręgosłupa.

Według danych zebranych przez Volvo, wypadki, w których pojazd wypada z drogi, zdarzają się bardzo często, a ich przyczyny są różnorodne, m.in. nieuwaga kierowcy, zmęczenie lub złe warunki pogodowe. W Stanach Zjednoczonych wypadki, w których bierze udział tylko jeden samochód, to prawdziwa plaga. Ginie w nich połowa wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. W Szwecji umiera w ten sposób jedna trzecia osób tracących życie na drogach. W Polsce w takich zdarzeniach każdego roku umiera ok. 600 osób, co stanowi 18% wszystkich śmiertelnych wypadków.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Volvo XC90
Volvo XC90
Cena podstawowa już od: 229 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: suv-5dr.

Podobne wiadomości:

Crossover – charakterna krzyżówka dla wymagających

Crossover – charakterna krzyżówka dla...

Artykuł sponsorowany 2017-02-02

Volvo świętuje 20 urodziny napędu 4x4

Volvo świętuje 20 urodziny napędu 4x4

Aktualności 2017-01-26

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
W pogoni za wydajnością
W pogoni za wydajnością
Coraz bardziej zaawansowane układy wtryskowe, poza zwiększaniem mocy silników, optymalizują proces spalania obniżając zużycie paliwa i zmniejszając emisję spalin.