mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > W tych pojazdach może być niebezpiecznie

W tych pojazdach może być niebezpiecznie

Euro NCAP ponownie wzięło się za rozbijanie aut. Tym razem jednak testom zderzeniowym poddane zostały lekkie pojazdy czterokołowe. Egzamin oblały wszystkie, co oznacza, że w realnych warunkach wypadek za kierownicą takiego pojazdu może zakończyć się tragedią.

W tych pojazdach może być niebezpiecznie
W ostatnich latach jedną z kilku nowych klas samochodów, a właściwie pojazdów samochodowych, jakie pojawiły się na rynku, jest segment lekkich pojazdów czterokołowych. Niewielkich rozmiarów pojazdy, spalające małe ilości paliwa często są wykorzystywane w ruchu miejskim, stanowiąc idealną alternatywę dla miejskich samochodów, motocykli czy skuterów. W niektórych krajach te pojazdy są wykorzystywane przez lokalne władze bądź niektóre instytucje, które chcą podkreślić swoje ekologiczne zaangażowanie.

Co ciekawe, mimo iż są w pełni dopuszczone do ruchu ulicznego, czterokołowce nie muszą przechodzić żadnych rygorystycznych testów zderzeniowych, z którymi przed wejściem na rynek muszą się zmierzyć typowe samochody. Jak pokazały najnowsze testy zderzeniowe przeprowadzone przez Euro NCAP, poziom bezpieczeństwa, jaki zapewniają, jest niestety na niskim poziomie.

Wszystkie cztery przetestowane modele - Club Car Villager 2+2 LSV, Renault Twizy 80, Tazzari ZERO oraz Ligier IXO J Line - podczas zderzenia czołowego przeprowadzonego przy prędkości 50 km/h miały poważne problemy. W przypadku Ligiera górny zaczep pasa bezpieczeństwa po zderzeniu odczepił się od konstrukcji nadwozia, pozostawiając manekina bez zabezpieczenia, co w realnym świecie może doprowadzić do poważnych konsekwencji. W Tazzari pas bezpieczeństwa rozerwał się i manekin uderzył o kierownicę z dużą siłą, co również w prawdziwym wypadku mogłoby zakończyć się poważnymi obrażeniami. Z kolei nadwozie Club Car Villagera po zderzeniu złamało się, co chyba nie wymaga żadnego komentarza, jeśli chodzi o poziom bezpieczeństwa.

Najlepiej w gronie czterech przetestowanych modeli wypadło Renault Twizy, jedyny w tej stawce pojazd z poduszką powietrzną w standardzie. Nie oznacza to jednak, że wszystko było w porządku. Twarda struktura nadwozia oraz system pasów bezpieczeństwa spowodował, że ucisk w okolicach klatki piersiowej oraz szyi kierowcy był niewspółmiernie wysoki.

Podsumowując, Twizy uzyskało łączny wynik 6 punktów na 16 możliwych. Tazzari Zero otrzymało 4 punkty, zaś Ligier oraz Club Car zaledwie po dwa punkty.


Przeprowadzone testy zderzeniowe lekkich czterokołowców różniły się od crash-testów, jakim poddawane są typowe samochody osobowe. Zderzenie czołowe odbyło się przy niższej prędkości (50 km/h), jednak uderzenie nastąpiło całą szerokością przedniej części. Zderzenie boczne polegało na uderzeniu ruchomej bariery w bok pojazdu również z prędkością 50 km/h.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Renault Twizy
Renault Twizy
Cena podstawowa już od: 33 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-2dr.

Podobne wiadomości:

Renault Captur po faceliftingu - poznaj polskie ceny

Renault Captur po faceliftingu - poznaj...

Aktualności 2017-05-09

Miejski crossover Renault przeszedł lifting i właśnie wkracza do polskich salonów. Przy tej okazji poznaliśmy oficjalny, polski cennik. Auto będzie dostępne z czterema silnikami w pięciu wersjach wyposażenia.

Renault Koleos - znamy polskie ceny

Renault Koleos - znamy polskie ceny

Aktualności 2017-04-25

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda Karoq - oto następca Yeti!
Skoda Karoq - oto następca Yeti!
Po ośmiu latach przyszedł czas na następcę Skody Yeti. Nowy model zmienił się tak bardzo, że otrzymał nową nazwę - Karoq. Znamy już pierwsze szczegóły na temat kompaktowego SUV-a z Mlada Boleslav.