mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Waga ciężka i olbrzymia moc

Waga ciężka i olbrzymia moc

Actros SLT (niem. Schwerlast-Transporter - ciągnik nadgabarytowy) jest w stanie holować sześć 40-tonowych przyczep, co czyni go najmocniejszym pojazdem ciężarowym w rodzinie Mercedes-Benz Actros.

Waga ciężka i olbrzymia moc

Najbardziej rzucającymi się w oczy modyfikacjami, odróżniającymi nowego Actrosa 4160 S 8x4/4 od jego lżejszych braci, jest dodatkowa czwarta oś i wysokowydajny zespół chłodnic umiejscowiony za kabiną, ten ostatni zresztą występuje zarówno w wersji trzy-, jak i czteroosiowej. Dodatkowa oś jest osią kierowaną o nacisku 7,5 tony, usytuowaną bezpośrednio przed dwiema osiami napędowymi i zwiększa dopuszczalne obciążenie siodła do 27,5 tony.

Zespół wydajnych chłodnic umiejscowiony za kabiną zapewnia utrzymanie prawidłowej temperatury oleju w montowanym fabrycznie sprzęgle hydrokinetycznym, zintegrowanym z hydraulicznym retarderem. Przy przemieszczaniu mas rzędu 250 ton właśnie to urządzenie jest w ciągniku Actros SLT konieczne. Dzięki tym dodatkowym zewnętrznym chłodnicom sprzęgła hydrokinetycznego i retardera, odciążony układ chłodzenia silnika może spełniać jedynie swoje główne zadanie, – czyli chłodzenie jednostki napędowej.

Sprzęgło hydrokinetyczne zwiększa siłę napędową na kołach przy ruszaniu 1,6 raza, dzięki czemu stanowi nieodzowny element przy wprawianiu w ruch tak olbrzymich mas. Co więcej, sprzęgło to umożliwia manewrowanie z milimetrową dokładnością, co stanowi absolutną konieczność przy przemieszczaniu ładunków nadwymiarowych. Wspomniany już wcześniej układ chłodzenia odprowadza nadmiar ciepła powstającego przy takim obciążeniu. Kiedy pojazd ruszy z miejsca następuje wyrównanie prędkości silnika i skrzyni biegów, przekazywany wtedy przez zmiennik hydrokinetyczny moment obrotowy dochodzi do zera, a sprzęgło zostaje zblokowane mechanicznie. Wówczas, bez żadnych strat, moc przekazywana jest przez drugie sprzęgło – seryjne dwutarczowe sprzęgło cierne – na skrzynię biegów, a stamtąd – na obydwie osie napędowe.

Wentylator chłodzący jednostkę V8 będącą sercem Actrosa SLT, wiruje z prędkością większą o 30% od standardowego i zapewnia skuteczną ochronę przed przegrzaniem 16-litrowego silnika z podwójną turbosprężarką. Ciągnik nadgabarytowy Actros wyposażony jest w widlasty ośmiocylindrowy silnik OM 502 LA, rozwijający moc 395 lub 448 kW, standardowo spełniający wymagania normy Euro 3 w zakresie emisji spalin. W najmocniejszej wersji, jednostka osiąga maksymalny moment obrotowy 2400 Nm przy 1080 obr/min.

W silniku wprowadzono dodatkowe modyfikacje, umożliwiające jego zastosowanie w SLT. Wzmocniono blok silnika, zaś pompy wtryskowe oraz wtryskiwacze zostały przystosowane do większych obciążeń. Nowe oprogramowanie sterowania silnikiem SLT zostało dopasowane ściśle do nietypowego zastosowania.

Actros SLT dostępny jest w wersji trzy- lub czteroosiowej na dwóch rozstawach osi. Techniczne dopuszczalne masy całkowite pojazdu wynoszą odpowiednio: 33 tony w przypadku wersji trzyosiowej oraz 41 ton w przypadku wersji czteroosiowej, która jest wyposażona w dodatkową kierowaną oś pchaną. Wszystkie elementy wyposażenia dodatkowego typowego dla ciągnika siodłowo-balastowego i związane z jego specyficznymi zadaniami są dostępne fabrycznie. Ich szeroka paleta obejmuje wiele pozycji.

Zagospodarowanie wnętrza kabiny nowego Actrosa, które znalazło uznanie u kierowców zestawów dalekobieżnych, również szczególnie przypadłao do gustu ich kolegom zajmującym się transportem nadgabarytowym. Anatomiczne, wyprofilowane fotele zapewniają optymalne warunki pracy kierowcy i pomocnika w czasie długotrwałej jazdy z małą prędkością czy przy manewrowaniu. Wielorakie warianty wyposażenia kabin Actrosa ułatwiają życie kierowcy zestawu nadgabarytowego przy, wymuszanych charakterem pracy, częstych przerwach związanych np. z oczekiwaniem na przejazd.

Deska rozdzielcza ciągników Mercedes-Benz Actros reprezentuje najwyższe osiągnięcie w dziedzinie ergonomii. Jej kształt harmonijnie połączony z obudową drzwi oraz konsolą środkową tworzy pulpit sterowniczy otaczający najważniejszą osobę – kierowcę. Centralnym elementem tego pulpitu jest nowoczesny zestaw wskaźników z dwoma dużymi okrągłymi analogowymi wskaźnikami dostarczającymi kierowcy podstawowych informacji: prędkościomierzem i obrotomierzem. Poniżej, po prawej i lewej stronie, znajdują się dwa, również analogowe, półkoliste wskaźniki, informujące o poziomie paliwa i ciśnieniu w układzie hamulcowym. Przez cały czas w polu widzenia kierowcy znajduje się także licznik całkowitego i dziennego przebiegu, zegar oraz wskaźnik temperatury zewnętrznej.

Nowa kierownica posiada wielofunkcyjne przyciski, stosowane od kilku lat w samochodach osobowych Mercedes-Benz. Przy pomocy kciuków, nie odrywając rąk od kierownicy, kierowca obsługuje radio jak i telefon, układ nawigacji, ogrzewanie postojowe i inne urządzenia.

To, że komfortowi foteli i leżanki musi dorównywać jakością ogrzewanie, wentylacja i klimatyzacja kabiny, jest chyba jasne. Po raz pierwszy w ciężkim pojeździe użytkowym pojawił się powietrzny układ ogrzewania i wentylacji. Podstawowa różnica w porównaniu z konwencjonalnym systemem wykorzystującym ciecz polega na tym, że temperatura wnętrza nie jest regulowana poprzez zmianę ilości płynu w nagrzewnicy, ale poprzez mieszanie odpowiedniej ilości świeżego powietrza do stałego strumienia powietrza ogrzanego. System ten działa znacznie szybciej i jest bardziej precyzyjny niż tradycyjny system wodny, zapewniając skuteczniejszą, automatyczną kontrolę klimatu w kabinie.

W kabinie pojazdu eksploatowanego na długich trasach bardzo przydają się liczne schowki: kierowcy muszą mieć miejsce w kabinie na ubrania, prowiant i dokumenty. Aby zaspokoić to nieustannie rosnące zapotrzebowanie na przestrzeń, konstruktorzy zastosowali w kabinie Actrosa modułową koncepcję schowków, które znajdują się praktycznie wszędzie – w desce rozdzielczej, nad szybą czołową (objętość schowków zwiększono o 200%), nad drzwiami, na bocznych ścianach kabiny aż po ścianę tylną. Dodatkowo uzyskano dodatkową przestrzeń między fotelami dzięki przeniesieniu wybieraka sterowania skrzynią biegów Telligent na składany podłokietnik fotela kierowcy oraz dźwigni hamulca postojowego na deskę rozdzielczą.

Szeroka oferta zaprojektowanych pod kątem konkretnych zastosowań kabin nowego Actrosa obejmuje kabiny dzienne: krótkie i średnie oraz długie, sypialne, które są wykonywane w różnych wariantach wysokości i kształtu dachu, w zależności od przeznaczenia danego pojazdu.

Wszystkie wersje kabin nowego Actrosa mają zmodyfikowane czteropunktowe zawieszenie, oparte na systemie mocowania znanym z poprzedniego modelu. Obok zawieszenia standardowego, jak poprzednio, dostępne jest również zawieszenie komfortowe, które różnią się jednak od poprzedników nowym, całkowicie bezobsługowym i bezgłośnym układem łożysk w tulejach gumowych.

W ciągniku Mercedes-Benz Actros SLT jest wszystko, co jest istotne w transporcie nadgabarytowym: mocny silnik, solidna rama, nieulegające zużyciu sprzęgło hydrokinetyczne, a także niespotykany dotąd wymiar komfortu dzięki nowej kabinie Actrosa.

Komentuj:

~mlody driver 2007-06-29

jest jedna zecz dla ktorej warto zyc dafik

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Autobusy szkolne są w tragicznym stanie
Autobusy szkolne są w tragicznym stanie
Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę działań transportowych gmin w zakresie realizacji obowiązku dowożenia dzieci i uczniów do przedszkoli i szkół. Wyniki tej kontroli są zatrważające.