mojeauto.pl > motogazeta > Aktualności > Wahania na rynku pojazdów ciężarowych

Wahania na rynku pojazdów ciężarowych

Ostatnie 2-3 miesiące na polskim rynku samochodów ciężarowych były kontynuacją trendów rynkowych z początku roku. Popyt na używane ciągniki siodłowe Euro 5 znacznie wyhamował. Brak stabilizacji kursu euro oraz cen paliw nie zachęca także do zakupów nowego taboru.

Wahania na rynku pojazdów ciężarowych
Być może dobre sygnały o stanie gospodarki wkrótce przełożą się jednak na ożywienie w sprzedaży używanych pojazdów - uważają eksperci z Eurotaxglass's. Póki co ceny ustabilizowały się, pomimo ich wzrostu w Europie Zachodniej. W dłuższej perspektywie trend ten jednak zostanie zauważony także w Polsce, a wartość ciągników Euro 5 zacznie rosnąć. Dotyczy to również pojazdów typu Mega, które znajdują nabywców, chociaż jeszcze rok temu były niesprzedawalne.

W przeciwieństwie do Euro 5, rynek ciągników Euro 3 mocno się ożywił. Świadczy to o rozwoju krajowego rynku transportowego, do którego skierowane są te samochody. Szczególnym popytem cieszą się najmłodsze ciągniki Euro 3, z lat 2005 i 2006. Ich ceny dosyć znacznie, o ok. 10%, poszły w górę. Po raz pierwszy od kilkunastu miesięcy zmniejszyła się różnica wartości między najmłodszymi ciągnikami Euro 3 i najstarszymi Euro 5. W pierwszej połowie roku sięgała ona 10 tys. euro, w tej chwili jest to ok. 8 tys. euro.

Ciągniki starsze, z lat 2001-2004, zachowały swoje wartości bez większych zmian. Z kolei samochody Euro 2, w skutek masowego eksportu do Afryki i Azji, powoli znikają z rynku, a ich ceny delikatnie wzrosły. Szczególnie odczuwalny jest brak ciągników z manualnymi skrzyniami biegów, które cieszą się największym zainteresowaniem.

Rynek samochodów dystrybucyjnych oraz budowlanych także nie zmienia się od kilku miesięcy. Słaby popyt przekłada się na znaczne spadki wartości. W przypadku dystrybucji mamy do czynienia z kryzysem w branży, w przypadku sektora budowlanego – nasyceniem rynku samochodami używanymi.

Wakacje to tradycyjnie okres spowolnienia sprzedaży nowych i używanych samochodów ciężarowych, dlatego w ciągu kilku najbliższych miesięcy nie należy spodziewać się radykalnych zmian na rynku. Ożywienie może pojawić się dopiero pod koniec roku, kiedy tradycyjnie firmy dokonują największych zakupów.

Projekt nowych stawek myta na niemieckich autostradach, które zaczną obowiązywać w 2011 roku raczej nie zmieni obrazu rynku w Europie. Norma Euro 5 nadal będzie standardem w transporcie międzynarodowym, wypierajc pojazdy Euro 3. Samochody EEV nie będą premiowane, więc ich sprzedaż utrzyma się na niskim poziomie.

Podobne wiadomości:

Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek na A2

Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek na A2

Polskie drogi 2015-06-25

IKEA testuje paliwo LNG

IKEA testuje paliwo LNG

Ciężarówki i Autobusy 2015-06-09

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport